• Home
  • Nieuws
  • Business
  • De grootste modebedrijven wereldwijd: data en inzichten - deel III

De grootste modebedrijven wereldwijd: data en inzichten - deel III

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Mode is een altijd-veranderende industrie. Bedrijven die de wereldwijde modeindustrie domineren moeten gelijke tred houden met of liever nog inspelen op veranderingen. In de omgeving waarin de currurentie moordend is, zijn business analyses en marktonderzoek must-have tools. FashionUnited nam de grootste bedrijven wereldwijd in de kleding- en modeindustrie onder de loep en analyseerde interne en externe data om belangrijke trends en ontwikkelingen te signaleren. Voor sommige bedrijven ziet de toekomst er rooskleurig uit, voor andere zal deze eerder uitdagend zijn.

1. Geek-chic of seksbom: de verschillen tussen Gucci's Alessandro Michele en Tom Ford

Alessandro Michele staat pas tien maanden aan het roer als creatief directeur bij Gucci, maar zijn visie heeft in die tijd al veel teweeggebracht. Heel verrassend is dit niet, omdat hij al sinds 2002 achter de schermen van het modehuis werkzaam is geweest. Michele werd destijds aangenomen door niemand minder dan toenmalig creatief directeur Tom Ford, wat wel aangeeft dat hij veel potentie heeft. Maar wie van deze twee ontwerpers heeft een grotere invloed op het merk gehad? Heeft Michele’s aanstelling geleid tot een impuls voor de verkoopcijfers van Gucci? En zal hij erin slagen de gloriedagen die het merk in de jaren ´90 beleefde terug te halen?

Lees het hier. Of bekijk de kortere analyse: de infographic

2. Hoe een vleugje verfijning Prada een zonnige toekomst kan brengen

De situatie van het Italiaanse modehuis Prada ziet er momenteel weinig florissant uit, maar Miuccia Prada (de jongste kleindochter van Mario Prada en creatief directeur bij Prada en Miu Miu) is ervan overtuigd dat de dip waarin het bedrijf zich bevindt slechts tijdelijk is. In het afgelopen jaar daalde de waarde van Prada´s aandelen van 44 Hong Kong (HK) dollar (5,20 euro) tot 25,95 HK dollar (3,10 euro) per aandeel op 7 december: de laagste aandelenprijs in de geschiedenis. Ook de marktwaarde van het bedrijf maakte een daling door: van 10,6 miljard euro aan het einde van augustus daalde dit bedrag met 16 procent in drie maanden zodat het op 8 december neerkwam op een bedrag van 8,9 miljard euro. Het enige lichtpuntje lijkt te zijn dat Prada in het eerste halfjaar van 2015 de verkoop met 4,1 procent zag stijgen, al kon het bedrijf niet voorkomen dat het dit jaar zowel in het thuisland als in de regio Azië-Pacific minder verkocht. Is het echt zo slecht met Prada gesteld, of heeft het merk inderdaad slechts te maken met een tijdelijke dip?

Klik hier voor onze analyse. Geen tijd om het hele artikel te lezen? Bekijk hier de 20-seconden-versie: de illustratie en highlights geven je het antwoord.

3. Kan Gap het imago 'basic' merk nog van zich afschudden?

Dat Gap Inc zich in zwaar weer bevindt, is geen nieuws. FashionUnited vraagt zich af waar het mis ging met het merk dat ooit de modelieveling van de Verenigde Staten was, en of het bedrijf zich uit deze situatie kan redden of dat het hiervoor de merken die het niet goed doen zal moeten opdoeken.

Lees hier het complete artikel of bekijk de infographic om te weten te komen wat Gap in het beste- en het slechtste geval te wachten staat.

4. Hoe Michael Kors zijn huidige richting kan veranderen

Michael Kors geniet ongetwijfeld van zijn tijd in de spotlight. Het merk weet miljoenen consumenten van over de hele wereld aan te spreken die wel houden van luxemerken, maar niet in staat zijn de bijbehorende hoge prijzen te betalen. In de Verenigde Staten waar het merk zijn oorsprong heeft, lijkt Michael Kors echter aan populariteit te verliezen. De aandacht van consumenten is hier aan het verslappen, wat niet alleen heeft geresulteerd in een daling van de verkoop op vergelijkbare basis maar ook in een daling van de koers. Deze tegenslagen in combinatie met de grootse expansie die het bedrijf in 2011 in gang zette, hebben ertoe geleid dat de uitbreiding van het bedrijf de daadwerkelijke groei voorbijstreeft.

FashionUnited analyseert de redenen die aan deze problemen ten grondslag liggen en wat Michael Kors kan doen om de huidige koers van het bedrijf te veranderen

Geïnteresseerd in mode business data? Bekijk FashionUnited’s beschikbare lijsten, indexen, rankings en statistieken, waaronder de Facebook en Twitter fashion indexen en lijst met de 200 rijkste mensen in de mode. Klik hier om direct naar de de FashionUnited business intelligence pagina te gaan.

Fotocredit: Dreamstime


De grootste modebedrijven wereldwijd
Top100 Index