• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Cross-Border Commerce Europe: 63 procent van de online omzet wordt gegenereerd door marketplaces

Cross-Border Commerce Europe: 63 procent van de online omzet wordt gegenereerd door marketplaces

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Credits: Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

Marketplaces, wie kent ze niet. Het lijkt tegenwoordig wel dé manier om consumenten naar een platform te trekken, want men wil graag snel en makkelijk online shoppen. De online e-commercemarkt is in 2022 dan ook 265 miljard euro waard. Zo’n 63 procent daarvan wordt gegenereerd door marketplaces. Om precies te zijn is dat zo’n 167 miljard euro, zo blijkt uit de Top 100 Cross-Border Marketplaces Europe.

Het aantal marketplaces bleef na de pandemie met 9,3 procent groeien en werd ondersteund door hybride B2C- en C2C-marketplaces. Er wordt verwacht dat deze groei zich in 2023 verder doorzet en dat in 2025 zo’n 65 procent van de totale cross-border online verkopen in Europa zal uitmaken, zo staat in het persbericht.

De top 10 van wereldwijde cross-border marketplaces die actief zijn in Europa bestaan in 2022 uit AliExpress, Etsy, Amazon, eBay, Discogs, Olx, Bandcamp, Uber Eats, Temu en Vinted. Hierbij is Temu een nieuwkomer in de top 10. Cross-Border Commerce Europe ziet dat de top tien verder stabiel blijft. Daarnaast ziet het ook Zalando de top 100 verlaten.

Cross-Border Commerce Europe
Marketplaces