(advertentie)
(advertentie)

De Nederlandse merken Mud Jeans en Suitsupply hebben zich samen met nog 62 internationale modebedrijven gecommiteerd te werken aan een circulair opererende modebranche. Dat blijkt uit de lijst met totaal 64 namen die de Global Fashion Agenda vandaag heeft gepubliceerd. Op de lijst staan ook namen als Inditex, Bestseller, Adidas, Hugo Boss, Guess? en Kering met in totaal 143 modemerken. Samen vertegenwoordigen deze modebedrijven 7,5 procent van de mondiale modemarkt.

Tijdens de laatste Copenhagen Fashion Summit , de jaarlijkse bijeenkomst voor duurzame mode, in mei deed de Global Fashion Agenda (GFA) een oproep aan alle modemerken en -retailers om een circulair modesysteem te realiseren en daartoe vóór 2020 vier concrete stappen te zetten die door de Global Fashion Agenda zijn geformuleerd. Deadline om zich bij deze Call to Action aan te sluiten was 30 juni jl.

Bij de eerste stappen gaan deelnemende modebedrijven zich actief inzetten voor het inzamelen van afgedankte kledingstukken en het hergebruik van dit ingezamelde materiaal opnemen in de design strategie van het merk. Daarna zullen de deelnemende merken zich inzetten om deze producten te verkopen en het gebruik van recycled textiel in de collectie verder te vergroten.