• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Consumenten gaven deze zomer 8 procent minder uit

Consumenten gaven deze zomer 8 procent minder uit

Door Caroline Brakel

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Consumenten in België gaven sinds de versoepeling van de Corona-maatregelen meer uit dan tijdens de lockdown, maar in juli en augustus was het nog altijd 8 procent minder dan een jaar geleden, zo meldt een studie van het Economisch Bureau van ING België. Voor het onderzoek analyseerde het Economisch Bureau van ING België bijna 400 miljoen transacties tussen begin maart en eind augustus 2020 en vergeleek deze met dezelfde periode in 2019.

Wat het Economisch Bureau van ING België vooral zorgen baart, is dat het uitgavenpatroon ook na de lockdown niet volledig is aangetrokken. Charlotte de Montpellier, economist van ING België die de transactiegegevens analyseerde, zegt hierover het volgende: “De pandemie blijft het consumptiegedrag van de Belg sterk beïnvloeden. We stellen vast dat de consument nog altijd flink op de rem staat. Vanuit economisch oogpunt zijn deze resultaten verontrustend, aangezien we een inhaalbeweging konden verwachten als gevolg van uitgaven die tijdens de lockdown werden uitgesteld. De situatie is nog lang niet normaal en het ziet er sterk naar uit dat het economische herstel langgerekt en bijzonder traag zal verlopen."

Als we kijken op welke uitgavenposten het meest bezuinigd werd, zien we dat dit vakanties, uitgaven voor vervoer en diensten voor gezinnen zijn zoals juridische bijstand. Maar uitgaven bij webshops blijven ook na de lockdown onverminderd populair. Uit de analyse van meer dan vier miljoen transacties van ING-klanten blijkt dat Belgen tijdens de lockdown 83 procent meer uitgaven bij Amazon, Bol.com en Zalando in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Nu, vier maanden na de heropening van de winkels, houdt deze trend aan. In juli en augustus gaf de Belgische consument maar liefst 53 procent meer uit bij de drie grootste webshops.

Coronavirus
Economie
Uitgaven