Chinese investeerder voor Mary Katrantzou

Mary Katrantzou heeft een nieuwe investeerder binnengesleept voor haar gelijknamige label. Wendy Yu, een Chinese miljardairsdochter met ambities in de modeindustrie, heeft met haar investeringsmaatschappij Yu Capital een minderheidsbelang genomen in het label van de Grieks-Britse ontwerpster. Dat maken beide partijen bekend middels een statement.

De belegging past in het businessmodel van Yu, die middels investeringen Westerse merken helpt om voet aan de grond te krijgen in China. De details omtrent de deal zijn niet bekend gemaakt. Ook andere investeerders zijn ingestapt, alleen blijven zij anoniem.

“Met het oog op de toekomst van het merk, was het tijd om mijzelf te omringen met vooruitstrevende en ondernemende vrouwen, die me niet alleen inspireren om te ontwerpen, maar die ik ook vertrouw en respecteer voor hun zakelijk inzicht,” reageert Katrantzou in een statement op het nieuws. “Wendy is een bijzondere vrouw met een pragmatische en toekomstgerichte visie. Daarnaast is ze ook een goede vriend en ambassadeur voor het merk,” besluit de Griekse ontwerpster.

De 27-jarige Wendy Yu heeft voor het komende jaar 20 miljoen dollar (16,3 miljoen euro) gereserveerd om te investeren in opkomende kledingmerken. “Mary heeft een unieke uitstraling en heeft laten zien over de juiste creatieve veelzijdigheid te beschikken die nodig is om uit te groeien tot een belangrijke speler binnen het luxesegment,” aldus Yu in het statement. “Haar merk laat zien over genoeg potentie te beschikken om te slagen in de Chinese markt.”

Katrantzou, geboren in Athene, Griekenland, studeerde architectuur aan de Rhode Island School of Design en behaalde een BA in textielontwerp en een MA in mode aan Central Saint Martins. Haar beroemde afstudeershow in 2008, met trompe-l'oeil-prints van oversized sieraden op gebreide jurken, maakte veel indruk in de industrie. Na haar afstudeershow richtte Katrantzou haar eigen merk op, dat onmiddellijk werd ingekocht door een aantal gerenommeerde warenhuizen zoals Browns, Colette en Joyce. Vandaag de dag wordt haar merk verkocht bij een honderdtal premium retailers, zoals Matchesfashion.com, Selfridges, Harrods en Saks.

In 2018 viert Katrantzou het tienjarig bestaan van haar label. Ter gelegenheid hiervan opende in het Dallas Contemporary Museum vorige week de tentoonstelling Mary, Queen of Prints, de eerste grote solotentoonstelling van de ontwerpster.

Beeld: via Wendy Yu