China: Tmall wil onderdeel worden van productontwikkeling

In samenwerking met Shanghai Fashion Week heeft de Chinese webreus Alibaba laten zien hoe de toekomst van mode-shoppen eruit kan zien, met behulp van nieuwe technologieën die de connectie tussen consumenten, retailers en merken nog verder hebben versterkt.

Chinese Tmall laat glimp zien van de toekomst van mode-shoppen

Virtuele catwalks

De fashion week in China’s voornaamste modemetropool Shanghai vond plaats van 10 tot 17 oktober. Voor e-tailer Alibaba de uitgelezen kans om te laten zien hoe dit soort evenementen nog beter kunnen worden ingezet voor de handel én de consument.

Door middel van het B2C online platform Tmall nodigde het bedrijf vier Chinese modemerken - Me & City, IMMI, Banxiaoxue en Zhangshuai - uit om de nieuwe technologie te ervaren. Op basis van samples van de merken visualiseerde Tmall’s software hoe een kledingstuk eruit zou zien in beweging en gedragen door verschillende lichaamstypes. Tijdens het evenement konden gebruikers zowel de virtuele looks als de live uitgezonden Fashion Week Shows bekijken via de Mobile Taobao en Tmall apps.

Op deze manier wil Tmall jonge ontwerpers die geen ‘echte’ modeshow kunnen betalen de kans geven alsnog aanwezig te zijn, zo legt Tmall’s vicepresident Anita Lyu uit in een interview op de bedrijfsblog Alizila.

Heat maps meten de bezoekersstromen per merk

De virtuele catwalk was slechts één van de vele nieuwe technologieën. Een ander onderdeel van het pakket was de zogenaamde ‘showroom robot’, waarmee inkopers producten op afstand konden bekijken, met ontwerpers konden praten en ter plekke bestellingen konden doen. Tmall’s technologie bood daarnaast ook heat maps die bezoekersstromen in kaart brachten in verschillende showrooms, waarbij een analyse werd gegeven van de merken, items, kledingstijlen, kleuren en stoffen die de meeste aandacht trokken.

Catwalklooks personaliseren

Tijdens het kijken van een virtuele show, konden gebruikers op ieder kledingstuk tikken om een gedetailleerd 360-graden beeld te zien van de textuur van het item. Bovendien konden ze de kledingmaten aanpassen - van lengte en gewicht tot borst-, taille- en heupomvang - en zien hoe de items eruitzagen op een virtueel model. Ook konden ze een stretch map openen die liet zien waar het kledingstuk wellicht te strak zou zitten.

Tmall wil onderdeel worden van de productontwikkeling

Volgens Alibaba’s nieuwe productiestrategie en Tmall’s eigen informatie, is het bedrijf van plan om de gepresenteerde 3D modeloplossingen ook beschikbaar te stellen voor andere kledingmerken. Als alle kenmerken van een stof bekend zijn, inclusief de kleur en de reactie op verschillende compressieniveaus, frictie en licht - kan ieder kledingstuk in een tijdsbestek van 5 minuten tot een uur virtueel beschikbaar zijn. Dat betekent dat Tmall modeleveranciers tools wil aanbieden die ontwerpers kunnen gebruiken om direct virtuele patronen te maken.

”Deze tools zullen leveranciers tijd en geld besparen omdat de kosten voor productontwikkeling tot wel 80 procent lager kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kosten voor het ontwikkelen van patronen, prototypes, de aanschaf van materialen en de productie zelf,” zo stelt het bedrijf op hun blog.

Zolang de nieuwe service nog steeds in een ontwikkelingsfase zit, kunnen de inzichten die worden verkregen uit de interactieve technologie bedrijven al wel helpen om klanten aan zich te binden, hen beter te leren kennen, de vraag nauwkeuriger te voorspellen en de weg plaveien voor consument gedreven productie in de toekomst.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.de en UK. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Foto en video: Alizila.com

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN