Charlotte Delfosse leidt Bel&Bo als derde generatie: ‘Evolutie, geen revolutie’
Belgisch modemerk Bel&Bo en het bijbehorende moederbedrijf staan sinds ruim anderhalf jaar onder het toeziend oog van Charlotte Delfosse. Ze is de derde generatie van het familiebedrijf en nam het roer over van haar vader. FashionUnited spreekt haar over de toekomst van het bedrijf, groeiplannen en familiedynamiek.
Ze noemt haar eerste anderhalf jaar als CEO, ze was daarvoor al 11 jaar werkzaam bij het familiebedrijf, ‘een hoopvolle periode’. “Er is veel gebeurd en veel op mij afgekomen. We zitten in de sector in tumultueuze tijden, maar het is hoopvol om te zien dat we weer groeien en er met volle moed tegenaan gaan. We hebben nog altijd veel plannen en ideeën", zo vertelt Delfosse.
Zo worden er dit najaar twee nieuwe winkels geopend en volgend voorjaar volgt er nog een. “Daar gaan we weer voor. We hebben moeilijkere jaren gehad sinds de start van de coronapandemie, dus draaide het veel om kosten monitoren. Nu zijn we zover dat we weer een groeistap nemen.” De CEO verduidelijkt dat Bel&Bo nog wel wat witte vlekken heeft in België. “Er is nog ruimte voor een paar Bel&Bo’s.”
Tekst loopt verder na de afbeelding.
In gesprek met Charlotte Delfosse, CEO en derde generatie van Bel&Bo
Als derde generatie van het familiebedrijf gelooft Delfosse in ‘evolutie, geen revolutie’. “Bel&Bo is qua naam wel bekend, maar voor de consument is het niet altijd duidelijk waar we voor staan. Daarom gaan we de komende tijd inzetten op onze branding en het merk meer lading geven. Zie het als een opfrissing.” Deze opfrissing komt ook terug in de winkels, die een make-over zullen krijgen. “We draaien nu een pilot en de winkel in Ninove zal ook opengaan in het nieuwe concept. Het concept is best wel anders. We willen vooral de collectie laten spreken, dus het interieur is best sober en eenvoudig zodat de collectie eruit springt.”
De rebranding is een van de drie belangrijke prioriteiten voor Delfosse. Digitalisering en verduurzaming zijn de andere twee. “Duurzaamheid is een heel breed begrip, maar wij zetten altijd het accent op het menselijke.” Bel&Bo en het moederbedrijf hebben vanuit de basis een focus op de menselijke factor. “Dat heb ik wel echt uit de familie en van mijn vader meegekregen.” Daarbij is de mode-industrie een arbeidsintensieve sector, bij Bel&Bo werken 600 mensen. De focus op de mens uit zich onder andere in het zorgen voor de medewerkers in het bedrijf en de winkels, maar ook in de productieketen. “Een van onze waarden is ‘eerlijk’, dat willen we ook doortrekken naar onze productieketen. Dat de arbeidsomstandigheden zo goed mogelijk zijn.”
Daarbij kijkt Delfosse ook naar de groeiende afvalberg. “Dat probleem kunnen we niet ontkennen.” Daarom heeft Bel&Bo zich aangesloten bij ‘Charter voor Verantwoord ketenbeheer in de Belgische Mode’. Andere deelnemers zijn Claes Retail Group, e5, Noterman Fashion, Pluto, Torfs en Xandres. Het doel is te werken aan eerlijke, ethische en duurzame ketenbeheer praktijken. “We willen actief zijn en ons steentje bijdragen. Samen heb je meer slagkracht en je kunt van elkaar leren.”
Het nieuwe hoofdstuk dat Delfosse schrijft in het familiebedrijf doet ze met respect voor de waarden en de roots. Het is dan ook veelzeggend dat ze het feit dat iedereen nog altijd met enthousiasme naar het werk komt, ziet als haar grootste succes in de eerste anderhalf jaar aan het hoofd. “We zijn een gezond bedrijf met gelukkige medewerkers in deze economisch moeilijke tijd.”
OF LOG IN MET