Charles Vögele ziet omzet dalen door uitdagende markt
bezig met laden...
De Zwitserse modeketen Charles Vögele heeft het moeilijk. In de afgelopen jaren boekte het bedrijf vooruitgang en realiseerde het in 2014 nog een turnaround, maar de modeketen geeft toe dat het veel last heeft van de ‘moeilijke marktomstandigheden’ en ‘moeilijke econonische omstandigheden’. Ook de ‘monetaire situatie’ speelt Charles Vögele parten. De netto-omzet daalde in 2015 met 2,5 procent, na wisselkoerscorrecties bij een gelijkblijvend aantal winkels. De netto-omzet daalde met 11 procent tot 803 miljoen Zwitserse frank (730 miljoen euro).
In 2015 kwam het bedrijf veel nieuwe uitdagingen tegen, zoals de afschaffing van de minimale wisselkoers van de euro, wat de resultaten op de Zwitserse thuismarkt flink heeft geraakt. Ook waren negatieve valuta-effecten op andere afzetmarkten van invloed op de resultaten.
Na een goede start van de tweede helft van het jaar een een positieve omzet in het derde kwartaal, werd de omzet vertraagd als gevolg van het warme najaar in het vierde kwartaal. Het operationele resultaat op EBITDA-niveau daalde tot 9 miljoen Zwitserse frank (8,1 miljoen euro) en de EBIT daalde tot 51 miljoen Zwitserse frank (46,3 miljoen euro). Het geconsolideerde verlies steeg tot 62 miljoen Zwitserse frank (56,3 miljoen euro).
Uitdagende markt zorgt voor tegenvallende resultaten Charles Vögele
Duitsland, CEE (bestaande uit Oostenrijk, Slovenië, Hongarije en de Benelux) melden een stabiele omzetontwikkeling in lokale valuta. Charles Vögele Duitsland deed het met een daling van 0,3 procent iets beter dan de markt als geheel. Het verlies was het gevolg van een goede verkoop in de zomer en een stijgende trend in de eerste negen maanden was, die met een daling in het laatste kwartaal gecompenseerd werd. Hongarije deed het aanzienlijk beter en boekte een omzetstijging en winst voor het tweede jaar op rij.
Ondanks de dalende omzet bij het huidige aantal winkels werd er wel vooruitgang geboekt bij de turnaround van het bedrijf in 2015. De belangrijkste verbeteringen focussen zich op de volgende kerngebieden: focusbereik, merchandise management en de uitvoering van de winkelformule strategie. Aan het einde van het jaar waren 274 winkels van het totaal aantal van 761 winkels met succes verbeterd en aangepast. Een belangrijke focus was de ontwikkeling van de Fast-Track collectie. Onder het motto ‘Create Yourself’ biedt Charles Vögele een nieuw programma, dat elke maand zo snel mogelijk reageert op de trends in de markt. Als onderdeel van de omnichannel strategie is in augustus 2015 de webwinkel live gegaan.
Charles Vögele: markt blijft in 2016 een uitdaging
Het kledingbedrijf zegt dat de modernere voorjaarscollectie 2016 goed is ontvangen en heeft vertrouwen in het lopende boekjaar. Tevens hebben de banken hun krediet ter waarde van 245 miljoen Zwitserse frank (222 miljoen euro) verlengt, nadat de vorige kredietleningen in april 2016 afliepen. Door de kredietverlening is de financieringsbasis van het bedrijf veilig gesteld.
Charles Vögele stelt echter dat 2016 opnieuw een uitdagend jaar zal worden. Met het aanhoudende lage niveau van verkoop en de voortdurende shake-out in de kledingindustrie zijn structurele kostbesparingen onvermijdelijk. Daarom heeft het management van de keten het zogeheten ‘CVISION’ transformatieprogramma gelanceerd. Voor het komende boekjaar verwacht het bedrijf een positief operationeel resultaat op EBITDA-niveau en een positief bedrijfsresultaat op EBIT-niveau in 2018.
Charles Vögele heeft ruim 750 verkooppunten in 8 landen, waaronder Duitsland, Nederland, België en Hongarije.
Beeld: Charles Vögele, Facebook Chales Vögele Belgium