• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Burberry prijst ‘uitzonderlijke’ reactie op debuutcollectie Tisci

Burberry prijst ‘uitzonderlijke’ reactie op debuutcollectie Tisci

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Britse modehuis Burberry meldt dat de reacties op de debuutcollectie van de nieuwe creatief directeur, Riccardo Tisci, ‘uitzonderlijk’ zijn geweest. Het huis liet in een persverklaring weten dat de ‘Kingdom’ collectie van Tisci de op een na meest bekeken modeshow op Vogue.com was en goed in de smaak viel bij de populairste influencers op sociale media en bij de groothandel.

Burberry is in samenhang met de modeshow ook een nieuwe go-to-market module gestart waarbij producten vaak en regelmatig gelanceerd worden. Deze ‘B serie’, die oorspronkelijk gelanceerd werd op WeChat en Instagram, vertegenwoordigt een selectie in beperkte oplage van Tisci’s eerste producten voor Burberry. Deze waren in China al direct uitverkocht en versterkten de onlineverkoop en contact met een jonger publiek. De ‘B serie’ producten zullen voortaan een keer per maand gelanceerd worden. Burberry kondigde ook een samenwerking aan met modeontwerpster Vivienne Westwood die vanaf december verkrijgbaar zal zij.

H1 resultaten naar verwachting

Burberry onthulde tevens de resultaten voor het eerste halfjaar. Deze waren naar verwachting. De operationele winst bedroeg 173 miljoen pond (198 miljoen euro), een stijging van 36 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarentegen daalde de gecorrigeerde operationele winst met 4 procent naar 178 miljoen pond (204 miljoen euro).

De omzet daalde naar verwachting met 3 procent naar 1,2 miljard pond (1,4 miljard euro), en het interim dividend bleef gelijk op 11 pence (12,6 cent). De vergelijkbare omzet steeg daarentegen met 3 procent. Deze groeide in de regio Azië-Pacific licht naarmate Chinese toeristen naar Aziatische bestemming trokken in plaats van naar Europa. In Europa bleef de vergelijkbare omzet grotendeels stabiel, terwijl deze in het Midden-Oosten daalde als gevolg van ‘macro factoren’. In de Verenigde Staten bleef de omzet ook stabiel, maar groeide deze minder hard in Canada. In de digitale categorie blijft de samenwerking met e-commerce site Farfetch de verwachtingen overtreffen, aldus het bedrijf.

Prognose blijft gelijk

Burberry houdt zich aan zijn eerdere prognose voor het volledige boekjaar van een overwegend stabiele omzet en belooft een cumulatieve kostenbesparing van 100 miljoen pond (115 miljoen euro).

Beeld: Burberry/Facebook
burbery