Brunello Cucinelli plant webshop, groei in 2015 houdt aan

De luxe kasjmierspecialist Brunello Cucinelli is van plan in 2017 een webshop te openen. Het Italiaanse merk is momenteel alleen via luxe boetieks en Net-a-Porter verkrijgbaar, maar Yoox Net-a-Porter CEO Federico Marchetti maakte deze week bekend dat het contract met Brunello Cucinelli niet is verlengd.

De voorbereidingen voor een eigen digitaal platform vinden dit jaar al plaats. “In 2016 zullen we dit grote digitale project, dat zeer relevant is voor e-commerce en een zeer grote rol in de toekomst zal spelen, afronden,” zei oprichter en CEO Brunello Cucinelli in een gesprek met analisten.

Aanhoudende groei

Cucinelli maakte het nieuws bekend tijdens de onthulling van de jaarcijfers voor 2015. Het bedrijf zag de nettowinst het afgelopen jaar met 5,4 procent stijgen 33 miljoen euro, ten opzichte van een stijging van 7,5 procent het jaar daarvoor. De omzet steeg met 16,4 procent naar 414,2 miljoen euro, vergeleken met een stijging van 10,4 procent in 2014, dankzij forse omzet in de Verenigde Staten, Europa en China.

De groei in internationale markten, die bijna 83 procent van de totaalomzet vertegenwoordigen, nam met bijna 20 procent toe. In de Italiaanse thuismarkt steeg de omzet met 3,6 procent. Cucinelli ziet veel groeikansen in China, maar merkt op dat gefortuneerde Chinese consumenten ontevreden zijn met de prijsverschillen die sommige luxeretailers hanteren. Volgens hem zijn zij bereid te betalen voor discrete, exclusieve luxe ready-to-wear , zonder grote logo’s, maar wel voor dezelfde prijzen die in de rest van de wereld gehanteerd worden.

Alle kanalen deden het goed, aldus Cucinelli. De omzet van het detailkanaal, met 81 eigen winkels oftewel 46 procent van de totaalomzet, steeg met 30 procent. De vergelijkbare omzet nam met 4,1 procent toe. Ondertussen groeiden de groothandelsactiviteiten, met 8 procent van de totaalomzet, met 8,1 procent. De multibrand groothandel - in warenhuizen - groeide met 6,3 procent.

Het bedrijf is van plan de komende drie jaar nog zo’n zes tot acht boetieks te openen. In 2015 rondde Brunello Cucinelli een drie-jarig investeringsplan af, waarbij het 120 miljoen euro besteedde aan het opknappen en uitbreiden van bestaande winkels.

Naar aanleiding van het succes van de onlangs afgeronde wintercampagne verwacht Cucinelli een ‘bijzonder positief en rustig 2016 met twee-cijferige groei’.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN