• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Britse modesector in diepste dal sinds 2009

Britse modesector in diepste dal sinds 2009

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Verkoopcijfers van de Britse luxe modesector zijn sinds 2009 niet meer zo snel gedaald als dit jaar. Als gevolg van het Brexit-referendum zijn consumenten terughoudender geworden, blijkt uit recente cijfers van de onderzoeksgroep Kantar Worldpanel.

Het onderzoek laat zien dat de omzet in de luxe mode- en accessoiressector in Groot-Brittannië ten opzichte van vorig jaar met 700 miljoen pond (781 miljoen euro) is gedaald. Verkopen in de sector zijn voor de vierde maand achtereen gekelderd.

”Moderetailers volgen nog steeds dezelfde patronen van over-buying en grote kortingen en consumenten zijn terughoudender in het betalen van de volle prijs,” aldus Glen Tooke, directeur van consumenteninzicht bij Kantar Worldpanel. “De meest recentelijke daling is te wijten aan het dalende aantal aankopen.” Dat consumenten tegenwoordig voorzichtiger zijn, heeft volgens Kantar te maken met de Brexit-stemming. De waarde van de pond is sinds het referendum met 19 procent gedaald, waardoor import van kleding duurder is geworden. De onderzoeksgroep voorziet hier geen spoedig herstel in.

De omzetdaling in de luxe modesector is daarnaast het gevolg van concurrentie uit de e-commerce sector. “Als zodanig moeten retailers ervoor zorgen dat de beschikbaarheid van de voorraad zo hoog mogelijk en zowel online als offline is, en dat de winkelervaring is gebaseerd op wat de klant echt wil, niet op wat de retailer denkt wat de klant zou moeten ervaren,” aldus Tooke.

Bij het onderzoek is geen rekening gehouden met het faillissement en de sluiting van BHS, één van de grootste Britse warenhuisketens. Het warenhuis was volgens Kantar jaarlijks goed voor een omzet van 400 miljoen pond (446 miljoen euro).

britse modesector