• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Brits warenhuis Debenhams sluit 50 filialen

Brits warenhuis Debenhams sluit 50 filialen

Door Don-Alvin Adegeest

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |OPINIE

Londen - Eerder viel het doek voor BHS, gevolgd door House of Fraser en nu lijkt het einde ook nabij voor het Britse warenhuis Debenhams. Zelfs het bekende John Lewis heeft het momenteel zwaar. En laten we ook Marks and Spencer niet vergeten: het warenhuis dat van plan is om voor 2022 meer dan 100 winkels te sluiten. De gloriedagen van de eens zo geliefde Britse warenhuizen lijken voorbij te zijn.

Mismanagement wordt vaker genoemd als reden van de opstapelende verliezen. De daadwerkelijke verklaring lijkt echter te liggen bij de warenhuizen zelf die steeds meer van hun vroegere glans hebben verloren, niet alleen bij de Britten maar ook in de Verenigde Staten, Canada en Europa. De beleving, uniekheid, klantenservice en mooie visuals worden niet centraal gesteld en dat is te zien in de winkels. We worden niet blij van winkelen in een warenhuis met kapotte plafonds, een vloer die doet denken aan die in een ziekenhuis en waar de rekken volgehangen zijn met oninspirerende producten. Producten mogen dan nog zo scherp geprijsd zijn: als iedereen dezelfde producten online kan kopen, moeten retailers om klanten te trekken de nadruk leggen op het bieden van een winkelbeleving.

Terug naar Debenhams. Het warenhuis werd opgericht in de achttiende eeuw en groeide uit van een enkele winkel naar een geliefde naam in het retaillandschap. Inmiddels telt het bedrijf 180 filialen verspreid over Groot-Brittannië, Ierland en Denemarken. Nu liggen er plannen om 50 winkels te sluiten, bijna een derde van de winkels in Groot-Brittannië, waarbij 4.000 banen op de tocht staan.

In plaats van te investeren in haar winkels, in het interieur, het productaanbod en het uitstippelen van een winkelervaring die draait om de klant, heeft Debenhams de hand juist op de knip gehouden.

Richard Lim, hoofd van Retail Economics verklaarde tegenover de BBC dat Debenhams opereert in het deel van de markt dat te maken heeft met de meeste druk. “Simpel gezegd zijn warenhuizen ontzettend duur om te runnen,” aldus Lim. “De combinatie van veel te veel ruimte, starre huurcontracten en hoge kosten in een tijd waar consumenten meer interesse tonen in online en echte ervaringen is moeilijk. Dit zorgt voor dalende winsten en dwingt bedrijven om te veranderen als ze willen blijven bestaan.”

In de jaren ‘90 was Debenhams een vooraanstaande naam in de high street. Het bedrijf introduceerde in 1993 hun ‘Designers at Debenhams’ collecties, waarvoor ze samenwerkingen aangingen met merken als John Rocha, Matthew Williamson en vele andere ontwerpers die ook showden tijdens London Fashion Week. Hiermee bracht het bedrijf luxemerken naar de winkelstraat, maar de formule lijkt voor Debenhams haar kracht te zijn verloren nu andere retailers als Topshop en H&M het idee hebben overgenomen en beter uitvoeren.

Het is onduidelijk of de winkelsluitingen effect zullen hebben als tegelijkertijd niets wordt veranderd aan de algehele strategie. Met name als de overgebleven winkels nog zo oninspirerend zullen blijven als nu.

Vertaling en bewerking van de eerder op FashionUnited.uk gepubiceerde artikelen van onze Britse correspondent Don-Alvin Adegeest: May-Anne Oltmans.

Beeld: Debenhams

Debenhams
warenhuizen