• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Brexit maakt Groot-Brittannië goedkoopste luxemarkt ter wereld

Brexit maakt Groot-Brittannië goedkoopste luxemarkt ter wereld

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Hoewel de recente stemming van Groot-Brittannië om uit de Europese Unie te stappen lang niet voor iedereen de gewenste effecten heeft, pakt deze voor Britse luxemerken als Burberry, Jimmy Choo en Mulberry juist erg goed uit. In het kielzog van de Brexit, die de waarde van de pond liet dalen naar 10 procent ten opzichte van de euro, is het land de goedkoopste markt voor luxegoederen ter wereld geworden. Dat blijkt uit een recent onderzoek uitgevoerd door Luca Solca, hoofd van luxegoederen bij investeringsmaatschappij Exane BNP Paribas. Europa is met een aandeel van 50 procent in de wereldwijde luxe industrie bovendien de meeste geliefde bestemming geworden voor buitenlandse consumenten.

”De stemming voor een Brexit heeft Groot-Brittannië tot de goedkoopste luxemarkt ter wereld gemaakt,” aldus Solca tegenover Business of Fashion. “De zwakker geworden Britse pond zal de toeristenstroom naar het land de komende tijd stimuleren, wat goed uitpakt voor Britse luxegoederen spelers.” Niet alleen het feit dat deze spelers hun prijzen op korte termijn waarschijnlijk niet zullen verhogen, maar ook de recente terroristische aanslagen die landen als Frankrijk en Duitsland minder aantrekkelijk hebben gemaakt, zullen de komende tijd voor een extra toestroom van toeristen naar Groot-Brittannië zorgen.

Groot-Brittannië is goedkoopste markt voor luxegoederen na Brexit-stemming

Volgens Exane BNP Paribas zijn toeristen verantwoordelijk voor 30 procent van de wereldwijde verkoop van luxegoederen, een stijging van 3,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Fluctuerende wisselkoersen, met name een zwakke pond en euro, hebben prijsverschillen tussen sommige regio’s nog groter gemaakt, waardoor buitenlandse bestedingen van consumenten die op zoek zijn naar koopjes aanzienlijk zijn toegenomen. “Belangrijk is dat sommige consumenten emotionele waarde hechten aan winkelen in andere landen dan het thuisland. Zij geven de voorkeur aan het kopen van luxeproducten in steden als Londen, Parijs en New York om cache aan de aankoop toe te voegen,” aldus Solca tegenover Business of Fashion.

Europa is meest geliefde bestemming voor buitenlandse consumenten

Ongeveer de helft van de aankopen van toeristen wordt tegenwoordig in Europa gedaan. In 2014 was dit nog 40 procent, meldt Exane BNP Paribas. Landen als Frankrijk, Italië en Spanje blijven populair onder toeristen. Niet alleen door de verlaging van belastingen en lagere prijzen, maar ook doordat het de geboorteplaatsen van de meest prestigieuze luxemerken zijn. Frankrijk en Italië vertegenwoordigen 7 procent van de wereldwijde luxe industrie, Groot-Brittannië 6 procent en Spanje 1 procent.

Luxegoederen die in Europa worden verkocht, behoren momenteel tot de goedkoopste ter wereld. Ze kosten aanzienlijk minder dan in Azië, waar luxeproducten het duurst zijn. Een klassieke trenchcoat van Burberry heeft in Groot-Brittannië een adviesprijs van ongeveer 1.495 Britse pond (1.786 euro). In China ligt de prijs van dezelfde jas zo’n 32 procent hoger, namelijk op 17.500 yuan (2.371 euro). In Europa komt 70 tot 80 procent van de omzet uit de luxemarkt van toeristen af en dit zal volgens Solca de komende tijd blijven toenemen.

Grote Britse luxemerken kunnen profiteren van Brexit

Zowel een toename van de toeristenstroom als de lagere prijzen in Groot-Brittannië als gevolg van de Brexit zullen volgens Solca bijdragen aan een impuls voor Britse luxemerken als Burberry, Jimmy Choo en Mulberry die een groot aantal winkels in eigen land hebben. Zo is bijna 5 procent van Burberry’s totale retailnetwerk gevestigd in Groot-Brittannië, met inbegrip van de grootste flagshipstores van het modehuis. Bovendien rapporteert Burberry de winst altijd in ponden, waardoor het merk volgens het onderzoek de komende tijd de wind in de rug zal hebben. Dit geldt ook voor Jimmy Choo en Mulberry, die beiden afhankelijk zijn van de Britse markt.

”Kleinere luxemerken in Groot-Brittannië merken weinig van Brexit”

Hoewel de Brexit-stemming erg positief uitpakt voor de grote Britse luxelabels, zullen kleinere merken als Kering’s Stella McCartney en Prada’s Church’s, beide belangrijke spelers in Groot-Brittannië, geen impuls in de winst ervaren. Hun eigenaren zouden volgens het onderzoek zelfs negatief kunnen worden beïnvloed door wisselkoersverliezen. Ook Hugo Boss, waarvan 6 procent van het retailnetwerk zich in Groot-Brittannië bevindt, zal waarschijnlijk het bovengenoemde ervaren, schrijft Business of Fashion.

Benieuwd hoe de modewereld op de Brexit-stemming heeft gereageerd? Lees het hier.

Beeld: Mulberry Facebook, Burberry Facebook

BREXIT
Luxemarkt