Björn Borg: omzet stijgt in Q2 maar daalt in H1

De omzet van Björn Borg Groep steeg in het tweede kwartaal met 2 procent tot 99,2 miljoen Zweedse kroon (10,3 miljoen euro). Exclusief wisselkoerseffecten daalde de omzet met 5 procent. De herfst-/wintercollectie van het sportmerk had een positief effect op de omzetstijging. In de eerste helft van het fiscale jaar kwam de netto-omzet uit op 230,3 Zweedse kroon (24 miljoen euro), een daling van 4 procent, en 11 procent zonder wisselkoerseffecten.

Bij de publicatie van de kwartaalcijfers liet Björn Borg weten dat de distributeurs en licentiehouders een iets lagere omzet hadden gemeld, vooral in de categorieën ondergoed en tassen. De omzet van het merk daalde in het tweede kwartaal met 3 procent tot 246 miljoen Zweedse kroon (25,6 miljoen euro), exclusief BTW. In het gehele eerste halfjaar steeg de omzet echter met 1 procent tot 640 miljoen Zweedse kroon (66,8 miljoen euro). Inclusief wisselkoersen daalde de omzet met 5 procent in het tweede kwartaal en met 2 procent in het eerste halfjaar.

De categorie ondergoed, die goed is voor 57 procent van de totale verkoop, liep iets terug en daalde in het eerste half jaar met 2 procent. Sportkleding zat wel in de lift en zag de verkoop licht stijgen. De categorieën tassen en brillen bleven stabiel, terwijl de omzet in de schoenencategorie toenam. In totaal steeg de verkoop van gelicenceerde producten met 4 procent in de eerste 6 maanden van het fiscale jaar.

In Zweden en Noorwegen, de grootste markten van het merk, zag Björn Borg een groei, in tegenstelling tot België. In Finland, Denemarken en Nederland werden iets kleinere veranderingen ten opzichte van vorig jaar geboekt. Onder de kleine markten had Groot-Brittannië het het lastigst. De Björn Borg-winkel in Linköping en de distributievestiging in Slovenië werden gesloten. Aan het einde van het eerste halfjaar, op 30 juni 2015 waren er 28 Björn Borg-winkels, waarvan er 17 vestigingen eigendom van de Björn Borg Group zijn.

De brutowinstmarge steeg in het tweede kwartaal tot 53 procent en exclusief wisselkoerscorrecties kwam die marge uit op 54 procent. Voor het eerste half jaar kwam de brutowinstmarge uit op 53,4 procent, tegen 54 procent zonder wisselkoerscorrecties.

De Group bestaat in totaal uit 13 bedrijven, waarvan er 9 opereren onder het merk Björn Borg, op ieder niveau; van productontwikkeling tot groothandel en detailhandel en eigen Björn Borg-winkels. De Björn Borg Group is de exclusieve groothandelaar in ondergoed, sportkleding en aanvullende producten in Zweden, Finland en Engeland, evenals exclusieve schoenengroothandelaar in Zweden, Finland en de Baltische staten.

De Björn Borg Groep bezit en exploiteert in totaal 17 winkels en factory outlets in Zweden, Finland en Engeland, waar zowel ondergoed, sportkleding en andere gelicenceerde producten worden verkocht. Tevens verkoopt Björn Borg via de online winkel. De operationele omzet vanuit de detailhandel steeg met 19 procent in de eerste helft van 2015 en de netto-omzet steeg met 24 procent in die periode. De stijging was vooral te danken aan de aanhoudend sterke prestaties in e-commerce in de laatste zes maanden, maar ook omdat de Zweedse winkels van de Group zich sterk ontwikkelden. De omzet van de outletwinkels en Björn Borg-winkels in Zweden steeg met 10 procent op jaar-op-jaar basis.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN