• Home
  • Nieuws
  • Business
  • “Binnen 5 jaar 70 procent van de grote merken in de metaverse”

“Binnen 5 jaar 70 procent van de grote merken in de metaverse”

Door Veerle Versteeg

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Beeld: Exthereality x Mert Otsamo

70 procent van de merken heeft binnen vijf jaar de metaverse betreden en er zal tien keer zoveel geïnvesteerd worden in dit virtuele universum. Dit is gebleken uit een rapport van het Spaanse tech-bedrijf Wildbytes. De entertainment-, videospelletjes- en modebranche zijn momenteel de sectoren die het meest inzetten op nieuwe virtuele werelden.

Door de coronapandemie zijn bedrijven uit verschillende sectoren steeds meer gaan inzetten op de metaverse. Wildbytes voorziet dat binnen twee jaar de metaverse een markt zal zijn die 800 miljard dollar waard is (ongeveer 707,9 miljard euro). Dit zal vooral te wijten zijn aan de investeringen in NFT's en cryptovaluta, zo is te lezen in het rapport. Mode is de op-één-na snelst groeiende sector wat betreft de metaverse. Mede dankzij non-fungible tokens, oftewel NFT’s zullen alleen al in het komende jaar de investeringen van bedrijven in de metaverse vertienvoudigen. Naast NFT's worden in de metaverse ook andere technologieën gebruikt, zoals 3D, virtuele realiteit, augmented reality, blockchain en de eerder genoemde cryptocurrencies. Opmerkelijk is dat mensen de term ‘metaverse’ steeds meer zijn gaan gebruiken. Wildbytes registreerde bijvoorbeeld meer dan een miljoen vermeldingen van de term in online gesprekken. Gen Z en millennials domineerden 90 procent van deze gesprekken, zo blijkt uit een studie van Business Reporter waaraan het Spaanse bedrijf refereert in zijn rapport

Recente voorbeelden van modemerken die de metaverse hebben betreden zijn Balenciaga, dat zijn producten via Fortnite heeft gelanceerd en een speciale bedrijfstak opzette, voor de metaverse en de virtuele Gucci-tas die meer opbracht dan de fysieke variant. Het succes van virtuele wearables is zo groot dat de Londense studio RTFKT, die onlangs door Nike is overgenomen, in vijf minuten voor meer dan 3,5 miljoen euro aan virtuele sportschoenen heeft verkocht. Grote detailhandelaren zetten daarom steeds vaker zuiver virtuele winkels op, een situatie die over twee à drie jaar gemeengoed zal zijn, zo toont het onderzoek van Wildbytes aan.

Lees ook:
Digitale mode
Metaverse
NFT