• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Benetton Group verdubbelt verlies in 2016

Benetton Group verdubbelt verlies in 2016

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Opnieuw heeft Benetton niet geprofiteerd van de reorganisatie die het sinds drie jaar doorvoert. De Italiaanse modegroep rapporteerde in boekjaar 2016 een omzet van 1,3 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 8,5 procent. Daarnaast verdubbelde Benetton haar verlies naar 81 miljoen euro. Dat maakte eigenaar Edizione Srl onlangs bekend.

“In 2016 leed Benetton Group aan de nog steeds voortdurende economische stagnatie in Europa, met een verslechtering van de omzet en de winstgevendheid, waardoor de financiële positie van de onderneming is verzwakt,” laat Edizione, dat voor 100 procent eigenaar is van de Benetton Group, weten. Het bedrijf voegt eraan toe dat “dit de lopende transformatieprojecten en het investeringsplan niet heeft vertraagd en het bedrijf op weg is deze doelen te behalen zonder in de schuld te vallen”.

Omzetdaling en verlies voor Benetton Group in 2016

Het dalen van de omzet is volgens Benetton toe te schrijven aan de zwakkere verkopen via indirecte verkoopkanalen en minder goede resultaten in winkels in met name Italië, Frankrijk, Duitsland, Polen en Turkije. Ook werd een flink aantal winkels gesloten. De omzet daalde in alle Benetton-markten. Europa is nog steeds de belangrijkste markt voor het modebedrijf met een aandeel van 38,8 procent in de totale omzet. Thuisland Italië vertegenwoordigt 36,5 procent van de omzet, de markten Azië en Latijns-Amerika samen 24,7 procent.

Benetton verdubbelde haar verlies van 46 miljoen euro in 2015 naar 81 miljoen euro in het afgelopen fiscale jaar. Het bedrijfsverlies bedroeg 38 miljoen euro ten opzichte 19 miljoen euro in het voorgaande jaar.

Benetton verwacht eerste resultaten reorganisatie in 2018

Na enkele verlieslijdende jaren startte Benetton in 2014 met een reorganisatieplan, beginnend met de aanstelling van CEO Marco Airoldi die inmiddels weer is vertrokken. Door de jaren heen sloot Benetton zo’n 300 winkels. Daarnaast besloot de retailer zich meer te richten op haar twee belangrijkste merken United Colors of Benetton en Sisley. Kleinere merken uit het portfolio van Benetton werden opgeheven.

In 2016 schroefde het modehuis haar investeringen met 39,2 procent op tot 45 miljoen euro. Met dat bedrag opende of verbouwde het onder andere 330 winkels. Het totaal aantal winkels van de Benetton Group staat daarmee nu op zo’n 5.000. De investeringen en de reorganisatie laten volgens de groep dit jaar al deels de resultaten zien, maar ze zullen vermoedelijk pas in het voorjaar of de zomer van 2018 de eerste volledige vruchten afwerpen. “De weg die voor ons ligt, is nog lang,” verklaart Edizione.

Beeld: United Colors of Benetton Facebook

Benetton Group
United Colors Of Benetton