• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Belgische overheid opent centraal aanspreekpunt voor de consument

Belgische overheid opent centraal aanspreekpunt voor de consument

Door Marthe Stroom

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Meir in Antwerpen. Beeld: FashionUnited

De Belgische consument krijgt een centraal aanspreekpunt bij de overheid. Dat zegt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand van Open VLD in een gesprek met Gondola Magazine.

Het is volgens Bertrand voor consumenten niet altijd makkelijk om hun rechten te laten gelden. Vaak is het voor hen onduidelijk waar ze precies terecht kunnen met een klacht, melding of vraag, zo stelt ze.

“Veel consumenten krijgen bij vragen of klachten van overheidsinstanties te horen dat zij niet bevoegd zijn. (...) Tegelijk zien we dat veel ombudsdiensten vragen krijgen die niet voor hen bedoeld zijn. Om dat efficiënter te maken, zal het loket een aanspreekpunt zijn dat consumenten doorverwijst naar de bevoegde ombudsdiensten. De bedoeling is de drempel voor de consument te verlagen en hem zo beter te beschermen.”

Bij het loket kunnen consumenten terecht met vragen en meldingen over allerlei onderwerpen met betrekking tot (het doen van) hun aankopen. Denk bijvoorbeeld aan producten die niet in orde zijn, onduidelijke of onjuiste informatie, namaak producten of oneerlijke handelspraktijken. De vragen kunnen betrekking hebben op alle mogelijke sectoren.

De staatssecretaris zal het loket in de komende maanden officieel voorstellen. Het bestaande meldpunt voor consumenten bij de FOD Economie zal door de komst van het loket verdwijnen, zo meldt Gondola Magazine.

Consumentenbescherming