• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Belgische online bestedingen met 18 procent gestegen naar 12,1 miljard euro

Belgische online bestedingen met 18 procent gestegen naar 12,1 miljard euro

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Pexels

Belgen hebben in 2021 12,1 miljard euro besteed aan e-commerce, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. Het is een stijging van 18 procent in vergelijking met 2020 en daarmee gebeurt een vijfde van de uitgaven die Belgen doen online.

Normaal gesproken ligt de groei van de online bestedingen tussen de 6 en 8 procent. BeCommerce bestempeld de groei van 2021 dan ook als een absoluut recordjaar. De online bestedingen stegen zelfs met 6 procent boven die van twee jaar eerder, van 2019, uit. Gemiddeld kocht een Belg in 2021 20 keer online, goed voor een totaal bedrag van 1445 euro. Dit is 250 euro meer dan in 2020. In totaal werden er 168 miljoen online aankopen gedaan, 35 procent meer dan in 2020. Vooral de categorieën kleren, games en entertainment deden het goed in 2021.

De Belg shopt nog het liefst via de laptop. Bijna de helft van de aankopen wordt via de laptop gedaan. De smartphone wint aan populariteit en is goed voor 17 procent van de aankopen. Het favoriete betaalmiddel blijft Bancontact gevolgd door kredietkaart.

Belgische online bestedingen gestegen naar 12,1 miljard euro in 2021

“De coronaboom in e-commerce is duidelijk niet tijdelijk: de consument heeft de voordelen van online winkelen definitief ontdekt. Die sterke positie van de Belgische e-commerce kunnen we in 2022 verder consolideren, door onder meer in te zetten op aangepaste, gemoderniseerde wetgeving, denk maar aan nachtwerk,” aldus Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce, in het persbericht. “Met avondwerk gaan we er niet komen: enkel de grotere spelers worden dan op hun wenken bediend. Bij BeCommerce hopen we op een nog ambitieuzer plan in 2022 voor iedere e-commercespeler.”

De Becommerce Market Monitor wordt samengesteld aan de hand van onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce, met steun van Bpost, Adyen en de Nationale Loterij.

becomerce market monitor
BeCommerce
E-commerce