• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘Belgische online aankopen fashion laten dalende trend zien’

‘Belgische online aankopen fashion laten dalende trend zien’

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

De Belgische e-commerce maakte in het eerste halfjaar van 2022 een groei door, zo meldt Belgische associatie voor e-commerce Safeshops in de E-commerce Barometer. Hoewel de e-commerce sector in zijn geheel gegroeid is, geeft de barometer aan dat onder ander de modesector het online moeilijk heeft.

Het transactievolume van de Belgische e-commerce sector in zijn geheel steeg in het halfjaar met 13 procent. Het kwam hierdoor uit op 5,8 miljard euro, aldus het rapport. België telt momenteel 53.237 webshops.

Naast mode hebben ook interieur en huis en tuinsegmenten het online nu moeilijker. “Niet toevallig drie sectoren die het online tijdens de coronapandemie opvallend goed deden,” aldus SafeShops in het bericht. Hoewel de sectoren worden aangewezen als sectoren die het moeilijker hebben, wordt er in het rapport geen concrete cijfers gegeven. “Veel van deze bewegingen zijn te verklaren door het huidige economische klimaat. Tweedehands leeft op in economisch moeilijke tijden en is misschien wel een blijvende trend,” aldus Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be, in het persbericht. Electro krijgt een bijkomende boost omdat consumenten bewuster op zoek gaan naar A-labels en de dalende sectoren, zoals fashion en furniture, zijn vaak ook populair in het fysieke winkelnetwerk. Wat wel mooi om zien is, is dat meerdere bedrijven doorgroeien. Zo krijgen we stilaan meer volwassen e-commerce spelers en geeft dit de Belgische online handel ook internationaal wat ruggengraat. ”

e-commerce barometer
Safeshops