• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 'Belgische e-commerce markt met 33 procent gegroeid'

'Belgische e-commerce markt met 33 procent gegroeid'

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Belgische e-commerce markt is in 2021 met 33 procent gegroeid, zo blijkt uit de zesde editie van de E-commerce Barometer van Safeshops.be. De markt telde een omzet van 11,7 miljard euro, 150 miljoen transacties en 56.642 webshops, aldus het bericht.

Niet alleen het transactievolume steeg met 33 procent naar 11,7 miljard euro, ook het aantal transacties steeg significant. In 2021 werden er 39 procent meer transacties gedaan in de Belgische e-commerce markt dan een jaar eerder. Ook het aantal webshops steeg met 17,5 procent naar ruim 56.000. Micro en kleine spelers zijn samen goed voor 97 procent van de Belgische e-commerce markt. Echter zijn het de medium en grote webshops die het grootste deel van de omzet realiseren, namelijk 84 procent. Omgerekend naar euro's is dit een transactievolume van 9,8 miljard euro.

Uit de cijfers van de E-commerce Barometer blijkt ook dat buitenlandse shoppers hun weg terugvinden naar de Belgische e-commerce. Door de pandemie liep het transactievolume dat uit het buitenland komt terug naar 15 procent, maar in 2021 bedroeg dit nu 21 procent. Het gros van deze buitenlandse shoppers zijn Fransen (38 procent) en Nederlanders (37,5 procent).

“We hadden groeicijfers verwacht, maar dit zijn toch wel opmerkelijke resultaten," aldus Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be in het persbericht. “Nog niet alle sectoren draaien sinds de coronacrisis terug op volle toeren, maar we stellen dus vast dat er van groeivertraging helemaal geen sprake is. Het veranderde ‘online’ gedrag van de consument blijft aanhouden en groeit zelfs nog. Dat weerspiegelt zich zowel in het transactievolume als in het aantal transacties.”

“De groei in transactievolume, in het aantal transacties en in het aantal webshops, zijn sterke, positieve signalen. Webshops worden steeds matuurder, het aanbod wordt nog beter en dus vindt de consument nog beter zijn weg. België is gekend als een sterk KMO land en dat vinden we ook terug in ons online landschap. Grote webshops kunnen nog groeien door te investeren en dat geldt zeker ook voor de kleinere. Durven investeren, leren uit ervaring en vooruitkijken. Er is nog heel veel potentieel voor Belgische online ondernemers” besluit Greet Dekocker.

e-commerce barometer
safeshops.be