De Belgische online handel blijft groeien. Belgen gaven in 2019 11,46 miljard euro uit online, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. De online uitgaven zijn in het jaar met 8 procent in vergelijking met 2018 gegroeid.

“E-commerce is meer dan ooit de motor voor de groei in de retail in België: ongeveer 50 procent van de groei situeert zich in online verkoop,” aldus Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce in het persbericht. “ De Belg gaat dan ook frequenter online shoppen: in 2019 kocht de Belg gemiddeld 13,4 keer online, goed voor een totaal van 112,9 miljoen online aankopen.” Gemiddeld werd een bedrag van 1.363 euro online uitgegeven per persoon.

De online uitgaven zijn opvallend genoeg alleen gestegen in Vlaanderen, namelijk met 11 procent. In Wallonië werd een daling van 2 procent genoteerd zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. Ook was het opvallend dat de week omtrent Black Friday opnieuwe meer online omzet genereerde dan de eerste week van de solden (137,5 miljoen euro tegen 85 miljoen euro).

Daarnaast is nog te zien dat de populariteit van de mobiel voor online aankopen stijgt, maar het gebruik van een laptop neemt nog steeds de helft van alle online betalingen voor zijn rekening. Het gemiddelde bedrag dat per aankoop wordt besteedt ligt bij een mobiele aankoop ook lager dan het gemiddelde. Op een mobiel is de gemiddelde waarde namelijk 68 euro terwijl een gemiddelde online aankoop rond de 102 euro ligt.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN