Belgen kopen steeds meer via sociale media, retailers laten kansen liggen
bezig met laden...
De Belgische consument doet steeds meer aankopen via sociale media. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van financieel technologieplatform Adyen. Ondanks de populariteit van sociale media, blijkt slechts een klein deel van de Belgische retailers producten of diensten te verkopen via sociale media.
Eén op de drie (35 procent) Belgen heeft het afgelopen jaar iets via sociale media gekocht. Facebook Marketplace is met uitstek het populairste platform, blijkt uit het onderzoek. Op nummer twee staat Instagram Shop (35 procent). TikTok Shop staat op de derde plaats (29 procent). Ondanks de groeiende populariteit van sociale media, blijkt slechts een derde (30 procent) van de Belgische retailers producten of diensten te verkopen via één van die sociale media kanalen.
“De groeiende populariteit van sociale media bij consumenten kan te wijten zijn aan de krachtige algoritmes achter die platformen. Die programma’s kunnen heel gericht de juiste content bieden bij de juiste doelgroep, op het juiste moment. Interesses worden zo efficiënt geconverteerd in aankopen. Sociale media vormen een belangrijk onderdeel van de marketing van elke handelaar,” aldus Julien Marlier, Country Manager bij Adyen Benelux.
Van de retailers die op social media kanalen verkopen geeft een overgrote meerderheid (73 procent) aan meer inkomsten te genereren. De sectoren die het meest dominant zijn op sociale media zijn de elektronica (54 procent), kleding (38 procent) en luxe fashion (38 procent).
Het onderzoek van Adyen is uitgevoerd door Brands2Life bij 1.000 Belgen en 500 Belgische retailers tussen 15 januari 2024 en 1 februari 2024.