American Apparel vraagt uitstel van betaling aan
bezig met laden...
American Apparel, de kledingketen die al een tijdje met financiële moeilijkheden kampt, heeft maandag bescherming van zijn schuldeisers aangevraagd. Via een Chapter 11 procedure start het Amerikaanse modelabel een grote reorganisatie, die de gevolgen voor de winkelvloer moet beperken. Dat meldt de New York Times.
American Apparel kampt sinds 2010 met rode cijfers en een totale schuld van 338 miljoen dollar. “Deze herstructurering zal American Apparel in staat stellen een sterker en levendiger bedrijf te worden,” vertelt CEO Paula Schneider aan de New York Times. Schneider nam de positie van Charney vorig jaar over. Ze kondigde toen aan het bedrijf een boost te geven, maar zag dit jaar een omzetdaling van 15 procent ten opzichte van vorig jaar.
American Apparel vraagt faillissement aan
Het verzoek om een Chapter 11 procedure werd ingediend bij de faillissementsrechtbank in Delaware. De New York Times meldt dat het bedrijf met 95 procent van haar geldschieters een overeenkomst heeft bereikt over het afbetalen van de schulden. Geldschieters zullen hun obligaties ter waarde van ruim 200 miljoen dollar ruilen voor aandelen, waardoor de huidige jaarlijkse schulden van 300 miljoen dollar zullen dalen naar 135 miljoen dollar.
Het akkoord, waarbij geldschieters ook nieuw kapitaal beschikbaar stellen, stelt American Apparel in staat zijn productieactiviteiten in Los Angeles te laten voortbestaan en 130 winkels in de Verenigde Staten open te houden, zo zegt het bedrijf in een verklaring. Naar verwachting wordt de herstructurering binnen zes maanden afgerond.
Het faillissement veegt American Apparel´s huidige aandeelhouders, waaronder oprichter en voormalig CEO Dov Charney, van de kaart, zo meldt de New York Times. Charney´s aandeel in het bedrijf, dat hij in 1989 oprichtte, wordt geschat op 8,2 miljoen dollar. In plaats daarvan krijgen de schuldeisers volledige controle. “American Apparel is niet alleen een iconisch merk, maar ook de grootste kledingfabrikant in Noord-Amerika. We zetten deze stap om werkgelegenheid in de Verenigde Staten te blijven bieden,” voegt Schneider toe.
Niet alleen American Apparel, maar ook andere Amerikaanse moderetailers kampen al een tijd met de druk van goedkoop geïmporteerde kleding en de populaireit van Europese rivalen als Zara en H&M, die zijn gespecialiseerd in snel veranderende collecties en lage prijzen. American Apparel telt op dit moment 260 winkels in 19 landen wereldwijd.