• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Adidas ziet omzet stijgen in H1, maar golftak blijft achter

Adidas ziet omzet stijgen in H1, maar golftak blijft achter

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In het tweede kwartaal van 2015 boekte Adidas een omzetgroei van 5 procent, dankzij meer verkoop van Adidas- en Reebokproducten. De omzet steeg met 15 procent tot 3,9 miljard euro. Bij Adidas Originals steeg de omzet zelfs met dubbele cijfers, en Adidas NEO zag ook een mid-single-digit groei.

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Adidas Group met 7 procent met wisselkoerscorrecties, als gevolg van de groei bij Adidas en Reebok. De groepsomzet steeg met 16 procent tot 7,9 miljard euro in de eerste 6 maanden van 2015. De omzet van Adidas steeg met 10 procent met wisselkoerscorrecties, dankzij dubbelcijferige omzetstijging bij Adidas Originals en Adidas NEO, en high-single-digit groei in de categorieën training en running.

“2015 zal een succesvol jaar zijn voor de Adidas Group. Met een sterke orderportefeuille bij de hand zijn we ervan overtuigd dat de sterke dynamiek van onze kernmerken Adidas en Reebok zich zal voortzetten in de tweede helft van het jaar,” zegt CEO Herbert Hainer.

In het tweede kwartaal steeg de omzet van Reebok met 6 procent met wisselkoerscorrectie. De omzet bij de TaylorMade-adidas Golf daalde met 26 procent, als gevolg van dalende omzetresultaten in de meeste categorieën. Over het gehele half jaar steeg de omzet van Reebok met 8 procent, tegenover een daling van 17 procent bij TaylorMade-adidas Golf.

De merken Adidas en Reebok deden het in het tweede kwartaal van 2015 goed; de omzet steeg in West-Europa, China en MEAA met dubbele cijfers. De omzet in West-Europa steeg 12 procent. De verkoop in de Verenigde Staten bleef stabiel, want de omzetgroei bij Adidas werd gecompenseerd met de dalende cijfers bij Reebok. De omzet in China steeg met 19 procent, ook door tweecijferige groei bij Adidas en Reebok.

In Rusland/GOS daalde de omzet met 14 procent door minder verkopen bij Adidas en Reebok. Ook werden er meer winkels gesloten. In Latijns-Amerika steeg de omzet met 9 procent. Japan zag de omzet met 4 procent dalen, waarbij de stijgende omzet van Reebok teniet werd gedaan door tegenvallende resultaten bij Adidas. De omzet van MEAA steeg met 16 procent, als gevolg van dubbele groeicijfers bij Adidas en Reebok.

De omzet op andere afdelingen daalde met 14 procent in het tweede kwartaal en met 8 procent inclusief wisselkoerscorrectie. De groei met dubbele cijfers bij Reebok-CCM hockey en andere afdelingen werd meer dan gecompenseerd door de slechte resultaten bij TaylorMade-adidas Golf. Inmiddels heeft Adidas Group een start gemaakt met een turn around om de golftak er weer bovenop te krijgen. Daarnaast is de groep een samenwerking gestart met een investeringsbank, om toekomstige opties voor TaylorMade-adidas Golf te onderzoeken.

In de eerste helft van het fiscale jaar 2015 steeg de gezamenlijke omzet van Adidas en Reebok op alle markten, met uitzondering van Rusland/GOS en Japan. De omzet in West-Europa steeg met 12 procent, in de Verenigde Staten steeg de omzet met 3 procent dankzij groei bij Adidas, die tevens gedeeltelijk gecompenseerd werd met dalende resultaten Reebok, die moeite had om eigen retailactiviteiten van het merk te stroomlijnen. De omzet in China steeg met 20 procent, als gevolg van dubbelcijferige groei van kernmerken Adidas en Reebok.

De omzet in Rusland/GOS daalde met 10 procent, tegenover een omzetstijging van 8 procent in Latijns-Amerika. In Japan daalde de omzet met 1 procent. In MEAA rapporteerde de Adidas Group een omzetstijging van 12 procent.

In de eerste zes maanden van 2015 steeg de brutowinst van de Adidas Group met 15 procent en daalde de brutomarge met 0,4 procentpunt tot 48.8 procent. De brutowinst van de groep steeg met 13 procent in het tweede kwartaal, maar de brutomarge daalde met 0,9 procentpunt tot 48,3 procent. Het nettoresultaat uit voorgezette activiteiten steeg met 2 procent.

De Adidas Group verwacht dat de omzet met een mid-single-digit percentage zal stijgen voor het hele fiscale jaar 2015. Het aanhoudend sterke momentum van Adidas en Reebok, in het bijzonder in West-Europa, China en MEAA, zal naar verwachting met dubbele cijfers groeien op iedere markt. De brutomarge zal naar verwachting uitkomen tussen de 47,5 procent en 48,5 procent.

Adidas
Adidas Group
Reebok