• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Adidas boekt flinke omzet- en winststijging in Q2

Adidas boekt flinke omzet- en winststijging in Q2

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Duitse sportgroep Adidas zag de omzet in het tweede kwartaal met 13 procent toenemen naar 4,4 miljard euro (+21 procent bij constante wisselkoersen), met name door groei in China en omstreken, Noord Amerika en West Europa.

Het nettoresultaat van voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroeg 291 miljoen euro, een stijging van maar liefst 99 procent, terwijl de operationele winst met 77 procent steeg 414 miljoen euro, mede dankzij het vervroegd afbreken van het sponsorschap van de Chelsea Football Club, dat met een geldsom werd afbetaald.

In Europa steeg de omzet met 29,2 procent, terwijl deze in de regio China en omstreken met 30,1 toenam. In Noord-Amerika groeide de omzet 25,6 procent. Zuid-Amerika en Rusland en omgeving boekten, in vergelijking, een bescheiden groei van respectievelijk 7,9 en 7,2 procent.

Topman Herbert Hainer, die dit najaar wordt opgevolgd door Kaspar Rorsted, noemde de prestaties ‘uitstekend’. “Met trots kan ik bevestigen dat we er financieel goed aan toe zijn. 2016 wordt een recordjaar voor de Adidas Group,” zei hij.

Adidas heeft de verwachtingen voor het lopende boekjaar verhoogd. Het bedrijf verwacht een groei van het nettoresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten van 35 tot 39 procent tot 975 miljoen tot 1 miljard euro. Dat is aanzienlijk hoger dan de aanvankelijke groeiverwachting van 25 procent.

De brutomarge zal naar verwachting 48 tot 48,3 procent bedragen, vergeleken met 48,3 procent vorig jaar. Daarnaast zal de operationele marge naar verwachting met 7,5 procent stijgen. Adidas verwacht voorts een jaaromzetstijging van tussen de 16 en 20 procent. Aanvankelijk had het bedrijf een prognose van ongeveer 15 procent gemaakt.

Adidas