• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 21,3 procent omzetgroei voor Superdry in boekjaar 2016

21,3 procent omzetgroei voor Superdry in boekjaar 2016

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het moederbedrijf van Superdry, Supergroup, heeft het financiële jaar 2016 afgesloten met een omzet van 590,1 miljoen pond (709,8 miljoen euro): een stijging van 21,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het boekjaar, dat eindigde op 30 april 2016, zag het Britse bedrijf tevens de onderliggende brutowinst stijgen. Mocht het bedrijf in boekjaar 2015 nog 63,2 miljoen pond (76,1 miljoen euro) bijschrijven, een jaar later was dit met 16,3 procent omhoog gegaan tot een totaalbedrag van 73,5 miljoen pond (88,4 miljoen euro). Een reden die volgens de Supergroup mede heeft bijgedragen aan de gerapporteerde groei is de samenwerking met acteur Idris Elba.

Samenwerking Idris Elba legt Supergroup geen windeieren

”De lancering van Superdry Sport werd erg positief ontvangen door klanten en leverde ons een onmiddellijke verkoopstijging op, met goede kansen voor de toekomst,” licht Supergroup CEO Euan Sutherland de resultaten verder toe. Superdry lanceerde de nieuwe lijn voor de zomer van 2015, waarna het voor de herfstcollectie een samenwerking aanging met Elba. De acteur stelde voor deze samenwerking een collectie samen met het merk. En dat bleek succesvol. “De oprichting van onze premium lijn en de samenwerking met Idris Elba, voor de belangrijke kerstperiode, zijn van grote betekenis geweest voor onze prijsstrategie. De herfst/wintercollectie presteerde naar verwachting en met het inzicht dat we hieruit hebben verkregen hebben we onze lente/zomercollectie samengesteld.” Volgens Sutherland zullen zowel de exclusievere lijn als Superdry Sport de komende jaren voor verdere groei kunnen zorgen. Daarnaast maakte ook de damescollectie van Superdry volgens Sutherland een sterke groei door in het afgelopen jaar.

Retailomzet Supergroup groeit met 24,5 procent in boekjaar 2016

Kijkend naar de opbrengst uit zowel de eigen verkoop als de wholesale, blijkt dat vooral de eigen retail (inclusief de e-commerce) van het Britse merk goede zaken heeft gedaan. De retailomzet steeg namelijk met 24,5 procent tot een bedrag van 415,9 miljoen pond (501,1 miljoen euro). De groothandelsomzet kwam dit financieel jaar neer op 174,2 miljoen pond (209,9 miljoen euro): een positief verschil van 14,2 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Dat met name de retail een groei heeft doorgemaakt, is volgens verwachting. “De uitbreiding van ons retailnetwerk in Europa is een belangrijke aandrijver van de groei,” luidt het. Momenteel heeft de Supergroup 87 eigen winkels in onder andere Frankrijk, Spanje en Duitsland.

Sutherland verwacht ook voor komend boekjaar een groei

”De sterke financiële ontwikkeling die de groep in het afgelopen jaar heeft doorgemaakt laat zien dat we op alle vlakken van onze strategie een verbetering hebben laten zien,” aldus Sutherland. “We zullen het bedrijf blijven ontwikkelen voor de lange termijn door te investeren in onze infrastructuur.” Daarnaast is de Supergroup voornemens zich het komende jaar te richten op de uitbreiding in Noord-Amerika en China: twee markten die veel potentieel zouden bieden. “We blijven ons richten op de ontwikkeling van een mondiaal lifestyle merk, en ondanks de huidige economische onzekerheid, zijn we in een positie om ook dit jaar groei te laten zien. Ons retailnetwerk is sterk, ook de e-commerce doet het goed en onze nieuwe sport- en premiumlijn zullen ons ook komend jaar een voordeel bezorgen.”

Beeld: Superdry

Superdry
SuperGroup