(advertentie)
(advertentie)

Modefabriek introduceert een nieuw vloerplan voor de wintereditie in januari 2018. Dat heeft de organisatie van de modevakbeurs aangekondigd. De beurs wordt niet langer ingedeeld in districten A-D, zoals afgelopen vier edities, maar in beurshallen North, East, Central en West. De ingang wordt twee hallen naar rechts verplaatst.

Hal oost, waar de beursbezoekers binnenkomen, staat in het teken van mannenmode. In de centrale hal zijn premium damesmodemerken te vinden, in hal west trendy merken. Hal noord richt zich op de nieuwe generatie en influencers, in lijn met het thema van de modebeurs.

Het thema van de 44e editie van Modefabriek is ‘The Great Get-Together’, geïnspireerd op de ‘meest invloedrijke groep consumenten’, de millennials, aldus de organisatie. Bij deze groep draait het volgens Modefabriek vooral om het samenkomen en ergens een onderdeel van uitmaken. Daarom is de beurs dit seizoen ingericht met een speciale aandacht op alles dat meer dan mode is, naast het gebruikelijke collecties tonen en inkopen. 'Trade mag dan de kern zijn, maar die kan niet zonder de More than Mode-context waar we elkaar inspireren en uitdagen om ons de nieuwste ontwikkelingen in ons vak eigen te maken,” aldus de organisatie in het persbericht.

Bezienswaardigheden op de beursvloer, zoals installaties en shops, worden per hal gecentraliseerd in de zogenoemde ‘strip’.

De 44e editie van Modefabriek vindt plaats op 20 en 21 januari 2018 in de Rai in Amsterdam.

Meer lezen over Modefabriek? Lees dan het verslag van de afgelopen zomereditie:
Modefabriek: de ervaring van een inkoper.
‘Indigo gaat groen’, het Kingpins beursbezoek van Hyun Yeu

VERSLAG

Geschreven door Hyun Yeu. Yeu heeft de afgelopen zes jaar als hoofddesigner voor Gsus gewerkt. Daarvoor had hij zijn eigen label Ado Les Scents.

Twee keer per jaar is Kingpins de place to be voor denimliefhebbers. Een groot aantal fabrikanten, denimweverijen, leveranciers, was - behandel-, afwerking- andere denim-tech specialisten uit de hele wereld komt samen in Amsterdam om de laatste ontwikkelingen in de denimindustrie te presenteren.

Voor mij zijn er twee redenen om deze vakbeurs te bezoeken: inspiratie en oplossingen. Deze editie van Kingpins slaagde erin om in beiden te voorzien!

‘Indigo gaat groen’, het Kingpins beursbezoek van Hyun Yeu

Als ik door de Westergasfabriek wandel neem ik de sfeer van de aanwezigen in mij op door de horde met ‘ indigo bloed’ te aanschouwen - de outfits, de accessoires, schoenen en kapsels. Hun passie voor denim en workwear spat ervanaf, ze bewegen zich bijna als tot leven gekomen paspoppen, in hun schijnbaar natuurlijke leefomgeving. Zoals ze met elkaar praten en serieuze zaken doen. Ik observeer en geniet van afstand.

Toch ligt de grootste waarde van deze Kingpins editie voor mij op het gebied van oplossingen. Als een ontwerper ben ik continu op zoek naar oplossingen - voor uitdagingen bij het ontwerpen van kleding of gerelateerd aan stoffen, wassingen, stiksels, afwerkingen etcetera.

‘Indigo gaat groen’, het Kingpins beursbezoek van Hyun Yeu

Toch ligt de grootste waarde van deze Kingpins editie voor mij op het gebied van oplossingen. Als een ontwerper ben ik continu op zoek naar oplossingen voor uitdagingen.

Hyun Yeu

Groene oplossingen op Kingpins Amsterdam

En ik heb oplossingen gevonden - oplossingen die allemaal groen zijn. Bijna alles wat ik op Kingpins tegenkwam was op een of andere manier gelinkt aan duurzaamheid en het idee van groene mode.

‘Indigo gaat groen’, het Kingpins beursbezoek van Hyun Yeu

Groene mode zat altijd al in mijn hoofd, maar ik heb het verwaarloosd door hoge prijzen of (te) grote minimale productieafname. Voor mij was duurzaamheid meer voor merken die hun identiteit daar omheen hebben gebouwd - niet voor iedereen. Ik werd terechtgewezen!

Voor mij was duurzaamheid meer voor merken die hun identiteit daar omheen hebben gebouwd - niet voor iedereen. Ik werd terechtgewezen!

Hyun Yeu

Op de eerste dag van Kingpins zag ik een inspirerende weergave van het feit dat onze sector in dit opzicht is gerijpt en dat er zoveel verschillende opties en oplossingen beschikbaar zijn: groen en tegelijkertijd betaalbaar zijn, is mogelijk. In het hele productieproces en de volledige mode waarde- en toeleveringsketen zijn duurzame opties beschikbaar: ecologisch katoen, garen van gerecyclede materialen zoals flessen en kledingafval, natuurlijke verfstoffen, energie- en waterbesparende wasprocessen. Bijna elke Kingpins exposant heeft iets duurzaams te bieden. Het was moeilijk te missen.

‘Indigo gaat groen’, het Kingpins beursbezoek van Hyun Yeu

Hyun Yeu: “Mijn favoriete materiaal was Refibra van Lenzing”

Mijn favoriete materiaal was Refibra van Lenzing. Tencel en modal vezels en materialen zijn bekende producten van Lenzing. Deze nieuw ontwikkelde Refibra is een mix van een katoenpulp, gemaakt van katoenafval en houtpulp van duurzame bossen.

De greep voelt zoals die van tencel en zachte katoen. Afhankelijk van de mix van Refibra en andere garens, kunnen allerlei verschillende stoffen worden geproduceerd. Refibra stelde op de beursvloer meerdere varianten voor.

‘Indigo gaat groen’, het Kingpins beursbezoek van Hyun Yeu

‘De circulaire economie is nu ook de modeindustrie binnengedrongen’

Het is bemoedigend te zien dat het concept, de belangrijkheid en realiteit van de circulaire economie nu ook de modeindustrie is binnengedrongen - en dat de sector het volledig omarmt.

Enkele jaren geleden werd het begrip van het gebruik van biologische katoen of recyclebare stoffen gezien als nieuw en afwijkend. Nu hebben (high)-tech bedrijven de leiding genomen in het uitvinden van innovatieve, nieuwe duurzame stoffen en energie-efficiënte en CO2-neutrale productieprocessen.

‘Indigo gaat groen’, het Kingpins beursbezoek van Hyun Yeu In Oktober besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.

Foto’s: Kingpins Amsterdam. Credit: Hyun Yeu.

Dit zijn de gastontwerpers voor de komende editie van Pitti Uomo

De gastontwerpers voor de 93ste editie van de Pitti Uomo zijn bekendgemaakt. Undercover en The Soloist zullen in januari beiden een back-to-back modeshow hosten op de vakbeurs voor mannenmode in Florence. Hiermee vieren ontwerpers Takahiro Miyashita en Jun Takahashi hun langlopende vriendschap.

Beide ontwerpers staan bekend om hun voorliefde voor zwart, die voortkomt uit een fascinatie voor punk en de Amerikaanse popcultuur. Hun gezamenlijke verleden gaat terug tot het Tokio van de jaren negentig, waarin beide ontwerpers golden als grote namen. Voor Takashi zal het pas de tweede keer zijn dat hij een mannenmode-show verzorgt. Eerder deed hij dit in 2009, ook op Pitti Uomo. Ook voor Miyashita zal het even wennen zijn: waar de shows van zijn eerste label Number (N)ine een must-see waren tijdens de Parijse modeweken, heeft hij met The Soloist nog nooit buiten Japan geshowd.

Pitti Uomo doet hard haar best om tweemaal per jaar te verrassen met een bont gezelschap aan gastontwerpers. Namen als Raf Simons, Rick Owens en Gosha Rubchinskiy gingen het Japanse tweetal al voor. De komende Pitti Uomo zal gehouden worden van 9 tot 12 januari 2018 in het historische Fortezza da Basso. De vorige editie van de beurs, in juni dit jaar, trok bijna 20.000 inkopers van over de hele wereld.

Beeld: Pitti Uomo, Don-Alvin Adegeest

De nieuwste editie van denimbeurs Kingspins Amsterdam staat alweer voor de deur. Sinds de komst van het evenement naar Nederland is de beurs steeds verder uitgebreid en is de focus steeds meer verschoven naar duurzaamheid en innovatie in de denim industrie. FashionUnited sprak met mede-organisator Mariette Hoitink van HTNK Fashion Recruitment & Consultancy over aankomende editie.

Het is inmiddels het vierde jaar dat Kingpins een Nederlandse editie heeft. Elk halfjaar worden merken, retailers en denim mills bij elkaar gebracht om de laatste trends in de denim industrie tentoon te stellen en een plek te creëren waar merken en retailers in kunnen kopen. Opvallend deze editie is het ontbreken van de Global Denim Awards, die de afgelopen drie jaar in oktober plaats vonden. Volgens Hoitink, mede oprichter van dit event is er geen reden voor paniek. “Dat de Global Denim Awards niet meer terugkomen is een groot woord. We hebben ervoor gekozen om ze door te schuiven. De sponsor van de Global Denim Awards, e3, waar we mee samenwerken is een van de hoofdsponsoren van de Kingpins die ook in New York, China en Hong Kong plaatsvinden. We hebben ondertussen een handelsmissie naar Italië, met onder ander een expositie van de Global Denim Awards gehad en eind September vond de eerste editie van de New York Denim Days plaats. Daar zijn we ook heel druk mee geweest. Het was een kwestie van kiezen. Voor nu hebben we gekozen om te focussen op het Kingpings Transformers-programma.”

Het Transformers-programma is een serie conferenties over de sociale, economische en milieu-gerelateerde gevolgen van de denim industrie. Deze editie staat de agenda vol met alleen vrouwelijke sprekers, een unicum aldus Hoitink. “Dit is voor het eerst wereldwijd, dat een programma zoals dit met alleen maar vrouwen uit de denim-industrie gevuld wordt.” Op het programma staan sprekers zoals Thecla Schaeffer CMO van G-Star Raw, Amy Leverton en Denim Trend Forecaster uit Amerika, Gry Nissen, creatief directeur uit Denemarken.

Sinds de komst naar Nederland is de opzet van Kingpins steeds verder aangescherpt. Volgens Hoitink blijft Kingpins een boetiek show, met bewust de focus op het premium denim segment. “Het is een gecureerde show, met alleen de meeste duurzame en innovatieve spelers.” De focus op trends is ook alleen maar groter en belangrijker geworden met onder andere een trend installatie. De beurs blijft een plek waar merken en retailers inkopen kunnen doen.

Kingpins vindt 25 en 26 oktober plaats in de Gashouder op het Westergasfabriek terrein in Amsterdam. Op 24 oktober vindt het Transformers-programma daar eveneens plaats. De programma’s zijn invite only, maar professionals kunnen zich online nog aanmelden.

In de Euromed-zone worden zelden mode- en textielbeurzen gehouden. Des te interessanter is de jaarlijkse modevakbeurs in Marrakech; Maroc in Mode - Maroc Sourcing. De ‘twee beurzen onder één dak’ vinden dit jaar op 26 en 27 oktober plaats op het racecircuit van prins Moulay Hassan.

Een van de doelen van de modevakbeurs is om Marokko een regionaal centrum voor textielbeurzen en Afrikaanse textielproducenten te maken. De textiel- en kledingindustrie van Marokko groeit en het land is de zevende leverancier van textiel en kleding aan de Europese Unie.

Maroc In Mode, die voor de 15e keer plaatsvindt, richt zich op het Marokkaanse kledingaanbod. De kennis en de breedte van de Marokkaanse kledingindustrie wordt daar gepresenteerd. De beurs geeft een overzicht van de creativiteit van de sector en de diensten die voortdurend in ontwikkeling zijn.

Maroc Sourcing is gespecialiseerd in de inkoop rondom het Middellandse Zeegebied. Dit onderdeel van de beurs weergeeft alle mogelijkheden rondom het sourcen en produceren van kleding: van grondstof tot garens, van accessoire tot aan diensten.

De locatie telt een vloeroppervlakte van 5.000 vierkante meter en biedt plek voor 150 exposanten uit Marokko, Turkije, Portugal, Egypte en België die er hun aanbod aan diensten presenteren. Er worden ongeveer 1500 professionele bezoekers uit heel Europa en Afrika verwacht.

Tweede editie modevakbeurs Soul Salon aangekondigd, aantal exposanten verdubbeld

Modevakbeurs Soul Salon heeft zojuist bevestigd dat in januari 2018 een nieuwe editie van Soul Salon plaatsvindt en dat het aantal exposanten voor aankomend seizoen is verdubbeld. In plaats van zestig merken zijn er volgend jaar honderd merken aanwezig. Dat laat een woordvoerder van de duurzame vakbeurs aan FashionUnited weten.

Welke merken de komende editie op de retailbeurs aanwezig zijn, is nog niet bekend. Woordvoerder van Soul Salon laat weten dat alle merken die op de eerste editie stonden nu ook weer hebben toegezegd.

Op 9 en 10 juli 2017 vond de eerste editie plaats van de internationale modevakbeurs. Duurzame en fairtrade merken zoals MYOMY do goods, Miss Green, LangerChen en Mud Jeans en ook het duurzame Po-Zu presenteerden hun collecties voor seizoen Spring-Summer 2018.

De vakbeurs richt zich op innovatie en duurzaamheid binnen de mode industrie. Naast de exposanten kunnen consumenten ook deelnemen aan seminars, workshops en experiences.

Soul Salon verdubbeld aantal exposanten

De future fashion beurs zal ook deze keer plaatsvinden op het terrein van de Westergasfabriek, maar vanwege de uitbreiding van het aantal merken, vindt de beurs dit keer op een grotere locatie op het terrein plaats.

Soul Salon richt zich specifiek op future trends, en biedt retailers inspiratie voor alle ontwikkelingen waaraan de fashion-/retailmarkt onderhevig is. Het event vindt tweemaal per jaar plaats, tegelijkertijd met de Modefabriek en Amsterdam Fashion Week. Soul Salon wordt georganiseerd door het overkoepelend orgaan ‘Powering Sustainable Fashion’, initiator en eigenaar van de Dutch Sustainable Fashion Week en Dutch Retail Experience Awards, webplatform InspiringStories.nl, agentuur Goodbrandz en adviesbureau MSL Fashion Forward.

Foto credit: Inge Beekmans

Panorama en Innatex in Berlijn slaan de handen ineen en lanceren in januari 2018 een nieuwe duurzame modevakbeurs: Xoom. Xoom maakt deel uit van Panorama en krijgt een eigen afdeling met uniform standconcept. Op de exposantenlaast staan al 21 namen. Xoom mikt met een vloeroppervlak van duizend vierkante meter op een totaal van 40 exposanten. Dat meldt Sportswear International. Knowledge Cotton Apparel, Recolution, Antonio Verde, Komodo, Organisation, Tranquillo en Woody hebben zich reeds ingeschreven voor Xoom.

De samenwerking tussen Panorama en Innatex is niet de enige ontwikkeling in de Duitse hoofdstad: ook Premium Group en de groene vakbeurzen Ethical Fashion Show en Greenshowroom gaan nauwer samenwerken. Organisatoren en deelnemers hopen op deze manier het groene beurslandschap in Berlijn te verstevigen. "Met deze concentratie aan duurzame vakbeurzen in Berlijn komt de stad in een unieke positie om de concurrentie aan te gaan met steden als Milaan, Parijs, Londen en New York," zegt Thimo Schwenzfeier van Frankfurt Messe, dat de Ethical Fashion Show en Greenshowroom organiseert, tegen Sportswear International.

Terugblik: Ruim vijftien jaar Kleine Fabriek

Market by Kleine Fabriek stopt. Het doek is gevallen voor het kleine zusje van modebeurs Modefabriek, zo vertelt Lucel van den Hoeven. FashionUnited zet enkele momenten uit de historie van Market by Kleine Fabriek, voorheen Kleine Fabriek, op een rij.

2000 - Kleine Fabriek ziet het levenslicht

In 2000, vier jaar na de start van grotere zus Modefabriek, wordt ook een modebeurs voor kinderkleding georganiseerd. De beurs wordt toepasselijk ‘Kleine Fabriek’ genoemd. De start is bescheiden en het duurt een paar seizoenen voordat de beurs vaste vorm krijgt.

Zomer 2005 - De herlancering van Kleine Fabriek

In de zomer van 2005 keert Kleine Fabriek terug. En hoe: deze editie telt 105 stands en 150 merken.

Juli 2010 - Uitgegroeid tot grote internationale beurs voor kindermode

Vijf jaar later bij de elfde editie trekt de beurs 5000 bezoekers, waaronder veel mensen uit het buitenland: Duitsland, België, Italië, Frankrijk en Spanje. Op de beurs staan dan ruim 400 merken uit binnen- en buitenland.

Januari 2011 - ‘Meest positieve editie ooit’

De twaalfde editie van Kleine Fabriek wordt bestempeld als ‘de meest positieve editie ooit’. In totaal zijn er 260 stands, 400 modemerken en 5500 bezoekers. 85 procent van de standhouders geeft aan de volgende editie terug te keren.

Terugblik: Ruim vijftien jaar Kleine Fabriek

Januari 2013 - Introductie van twee nieuwe standconcepten

Kleine Fabriek introduceert twee nieuwe standconcepten:Sta(i)rs en StandOnly. Voor kleinere merken en start up’s blijkt Sta(i)rs, een trap of een kledingrek, een uitkomst. Een standhouder zegt: “Dankzij Sta(i)rs blijven de kosten beperkt.” StandOnly is voor de merken die de stand naar eigen inzicht willen inrichten. Tijdens deze zestiende editie zeggen verschillende standhouders al dat het rustiger is dan voorgaande jaren. “Het is stil als ik over de beurs loop,” aldus een vertegenwoordiger van Supertrash Girls destijds.

Juli 2014 - Sportmode voor kinderen nu ook eigen platform

Het aanbod van Kleine Fabriek wordt uitgebreid met een platform voor sportmode met merken zoals Converse en Majestic. Verwacht wordt dat meer merken zullen volgen.

Kleine Fabriek wordt Market by Kleine Fabriek

In de zomer van 2016 wordt het nieuwe concept ‘Market by Kleine Fabriek’ gelanceerd. “Market by Kleine fabriek keert terug naar de essentie: de producten,” aldus de organisatie destijds. “Daarbij hoort ook een nieuwe look & feel: industrieel, innovatief en volwassen.” In het nieuwe concept is de stand opzetcirkelvormig met de grotere gevestigde merken in de buitenste ring en de kleinere en nieuwe merken in de binnenste ring. Ook valt de beurs nu samen met grote zus Modefabriek en bevinden zij zich allebei in de RAI in Amsterdam.

Het doek valt voor Market by Kleine Fabriek

Na jaren van evenementen zal Kleine Fabriek geen vervolg meer krijgen, laat organisatie Modefabriek aan FashionUnited weten. Het bedrijf is volop bezig met het ontwikkelen van nieuwe plannen, maar in januari 2018 keert Market by Kleine Fabriek niet terug.

Beeld: Market by Kleine Fabriek Facebook

Kleine Fabriek stopt, geen nieuwe editie januari 2018

Kindermodebeurs 'Market by Kleine Fabriek' stopt. In januari 2018 zal geen nieuwe editie plaatsvinden. De zomereditie in juli van dit jaar was daarmee de laatste. Dat bevestigt directeur Lucel van den Hoeven aan FashionUnited. "De kindermodemarkt is de afgelopen jaren dusdanig veranderd dat we ons steeds vaker afvroegen of we wel door moesten gaan met het organiseren van een kindermodebeurs in deze vorm."

Hoewel de organisatie van Kleine Fabriek volgens Van den Hoeven nog steeds rendabel was, trok de beurs steeds minder bezoekers. Het aantal zelfstandige retailers in kindermode is de afgelopen tien jaar immers sterk uitgedund. Met deze beslissing van de Modefabriek-organisatie komt een einde aan de laatste vakbeurs voor kindermode in Nederland. Een beurs die ook veel internationale merken trok. Van den Hoeven: "Het is erg jammer om afscheid te nemen van dit evenement. We hebben de meeste exposanten telefonisch geïnformeerd en iedereen vindt het spijtig." Een hoekje kindermode op de Modefabriek ziet hij niet zitten. "Een aantal exposanten heeft dat ook geopperd, maar dat past niet. Niet in het concept van de Modefabriek en ik heb er ook simpelweg geen ruimte voor."

Kleine Fabriek stopt, geen nieuwe editie januari 2018

Geen nieuwe editie kindermodebeurs Market by Kleine Fabriek

Van den Hoeven vindt het belangrijk dat Kleine Fabriek op een hoogtepunt stopt. "Bedrijfs-economisch was het verantwoord om nog even door te gaan, er waren voldoende exposanten. Ik ben heel erg trots op de Kleine Fabriek en volgens mij was het het mooiste evenement van de branche. Dat wil ik graag zo houden."

De directeur van de Modefabriek-organisatie sluit niet uit dat er in de toekomst nog eens een evenement voor kindermode komt. "We zijn met diverse nieuwe projecten bezig." Het gaat dan ook om evenementen voor consumenten zoals de Denim Days in Amsterdam, in samenwerking met de organisatie van denimvakbeurs Kingpins, en waarvan binnenkort de eerste editie in New York plaatsvindt. Van den Hoeven: "Dat soort activiteiten willen we uitbreiden." Zo is de Modefabriek organisatie ook betrokken bij de conceptontwikkeling van het jaarlijkse evenement voor lezers van tijdschrift Linda.

Kindermodebeurs Kleine Fabriek kreeg vorig jaar een nieuwe impuls en werd omgevormd tot Market by Kleine Fabriek. In het nieuwe beursformat was meer aandacht voor het product. Tevens besloot de organisatie om de kindermodebeurs tegelijk met de Modefabriek te laten plaatsvinden in de hoop beide beurzen aantrekkelijker te maken voor bezoekers uit het buitenland. En ook om overlapping met andere internationale beurzen te voorkomen. De belangrijkse vakbeurzen voor kindermode in Europa zijn nu nog te vinden in Florence, Parijs en Berlijn.

Foto's: Market by Kleine Fabriek website

Video: Schoenentrends van Gallery Shoes

Trendexpert Claudia Schultz weet het zeker: de belangrijkste schoenentrend voor zomer 2018 is de instapper met open hiel. In deze (Duitstalige) video toont zij op vakbeurs Gallery Shoes die nu plaatsvindt in Düsseldorf een aantal modellen van de populaire instapper. De schoen, in 2015 door Gucci gelanceerd met extra harige voering en sindsdien bezig aan een opmars in modekringen, is zo veelzijdig en comfortabel is als een sneaker maar oogt nèt wat gekleeder.

Ook de witte sneaker, al sinds de herlancering van Stan Smiths Adidas een hit, komt in de trendvideo aan bod en tip(!) gympen met een grapje. Of het nu een vrolijk kleurtje of opdruk betreft of een paar opvallende veters, gympen met iets extra's zijn een hit op de Duitse schoenenbeurs.

Foto: screenshot video; Video: Mhoch4