(advertentie)
Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Tot voor kort was de oudste en grootste modebeurs van Kopenhagen eigenlijk nogal saai. Toen nam Kristian W. Andersen in 2011 de leiding van CIFF op zich en sindsdien is veel veranderd: Andersen heeft het evenement gemoderniseerd en een nieuwe impuls gegeven door toonaangevende internationale labels aan te trekken. In eerste instantie leek de combinatie van deze nieuwe avant-garde en de sinds jaar en dag op de beurs vertegenwoordigde lokale labels uit het middensegment wat geforceerd, maar inmiddels is het een functionerend geheel geworden. Elk seizoen wordt het geraffineerde totaalconcept verder verbeterd.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Veel bezoekers, tevreden exposanten: CIFF vierde een succesvol seizoen

Het vakpubliek weet de verbeteringen te waarderen. Vooral op de eerste twee dagen van het evenement van afgelopen week had de CIFF een ongekend grote toestroom van bezoekers. In de ruime zalen van het Bella Center was het een drukte van jewelste. Exposanten waren zeer tevreden met de aanloop van lokale en vooral befaamde internationale inkopers. Met name voor buitenlandse bezoekers is de beurs dankzij de innovaties van de afgelopen jaren een stuk aantrekkelijker geworden. Voor Deense modebedrijven zijn buitenlandse inkopers zeer belangrijk, omdat de branche, gezien de zwakke thuismarkt, voor een groot deel afhankelijk is van de export.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Raakvlak tussen mode en kunst: installaties voor de aftrap

Nog voor de eerste beursdag werden gasten getrakteerd op projecten op het raakvlak tussen mode en kunst. Zo werden er in een algemeen toegankelijke hal onder andere installaties van internationaal befaamde mannenmodeontwerpers Gosha Rubchinskiy, Samuel Ross en Jobe Burns getoond. De Britse kunstenaar Jam Sutton presenteerde hier ook zijn kledinglijn “This Is Not Clothing” in een speciaal ontworpen kooi.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Het segment Raven overtuigt met progressieve mode voor mannen

Achter de ingangscontrole bleef het ambitieus. In het segment ‘Raaf’ werden verfijnde mannenmodelabels uit Denemarken en het buitenland gepresenteerd. Populaire lokale merken zoals Tonsure en Han Kjøbenhavn, maar ook gerenommeerde internationale exposanten, zoals het Britse merk E. Tautz waren hier vertegenwoordigd.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Mannenmode wordt gevolgd door vrouwenmode

Een deel van het concept bestaat eruit dat de verhouding van mannen- en vrouwenmode steeds meer verschuift, naarmate de bezoeker dieper in de beurshallen doordringt. In de centrale hal neemt de damesmode de overhand. Ook hier zijn de ruimten slim ingericht: Een selectie van opkomende labels uit Londen in het segment ‘Crystal Hall’ of een stand die zijn originele accessoirelijn “Oh!” introduceerde op de Kopenhagen Fur - de Federatie van de Deense bontindustrie - zorgden voor een welkome afwisseling.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Deense merken blijven een belangrijke rol spelen

Ondanks alle innovaties blijft ook de traditionele focus van de CIFF overeind: de binnenlandse middensegmentaanbieders zoals Noa Noa, Masai of merken van de kledinggroep DK Company zijn nog steeds ruim vertegenwoordigd. Het is bewonderenswaardig hoe naadloos de verschillende segmenten van de beurs, ondanks hun verschillen, in elkaar overgaan en toch hun individuele karakteristieken behouden.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Dit is waar het concept duidelijke prioriteiten zonder storende grenzen stelt. Zo wordt er, ondanks het heterogene aanbod tussen avant-garde en mainstream, dat uit jeans, ondergoed, designermode, alledaagse kleding en accessoires bestond, uiteindelijk voor een samenhangend algemeen beeld gezorgd, waarin het opvallend gemakkelijk is om zich te oriënteren - een enorme prestatie van de organisatoren.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

De CIFF heeft nu ook een eigen catwalk

De beurs werd, zoals gewoonlijk, aangevuld met showrooms die reeds op de bovenste verdiepingen van het Bella Center liggen - en met eigen modeshows. Daarvoor werd in een aangrenzende hal de ‘Showscene’ opgesteld, die zo neutraal en ruim was dat de betrokken merken hier genoeg ruimte hadden voor individuele producties met een aantal grootschalige decors. Dankzij de modeshows kreeg de CIFF er wederom een geheel nieuwe component bij - hierdoor kwam het dus daadwerkelijk tot een ‘360-graden-concept’ zoals beursdirecteur Kristian W. Andersen dit voor ogen had.

Foto’s en video: FashionUnited

Sport in ontwikkeling: Trends van de Ispo München 2017

Met meer dan 85.000 bezoekers heeft sportvakbeurs Ispo München, die op 8 februari eindigde, een nieuw bezoekersrecord behaald. 2.732 exposanten uit de hele wereld presenteerden hun innovaties in 16 volgeboekte hallen. De topthema's bestonden uit Urban Outdoor, Duurzaamheid en Digitalisering.

Meer internationale bezoekers, meer digitale producten

De positieve stemming in de industrie was duidelijk merkbaar in de volle zalen. Ongeveer 6 procent meer beursbezoekers ten opzichte van het afgelopen jaar, veelal uit het buitenland. De beurs trok vooral duidelijk meer belangstelling uit landen als Italië, Rusland, Groot-Brittannië, China en de VS. Ook het aantal exposanten op de beurs steeg met 3 procent. Een reden hiervoor is vooral de digitalisering in de sportmarkt de toename van het aantal elektronische sportgadgets is dan ook groot. "Elektronica wordt steeds meer in de sportartikelen verwerkt," aldus beursdirecteur Klaus Dittrich. Wearable Technology is een belangrijke groeimarkt, variërend van horloges en fitness trackers tot aan drones. Ook traditionele merken maken steeds meer gebruik van technologi; denk aan met sensortechnologie uitgeruste skistokken, virtual realitybrillen voor een emotionele winkelervaring en een digitale skicoach voor inlegzolen.

Sport in ontwikkeling: Trends van de Ispo München 2017

Optimisme in de industrie

De sportmarkt staat voor grote uitdagingen en dat geldt op vele gebieden. Te beginnen met het weer. Door de toenemende wisselvalligheid van het weer kan steeds minder betrouwbaar seizoensgebonden worden verkocht. Ook de digitalisering van de handel, consumententrends en duurzaamheid zorgen momenteel voor bijna alle fabrikanten en distributeurs voor uitdagingen. Daarom vormden tal van lezingen en discussies een aanvulling op het klassieke beursprogramma en herhaaldelijk klonk de oproep vooral ‘nieuwe wegen in te slaan’.

Nieuwe timing nodig

De klimaatverandering is een probleem voor alle sectoren en ook de sportmarkt heeft er last van: De discrepantie tussen het moment van levering en de verkoop van de goederen. Donsjacks in augustus en bikini's in februari passen steeds minder bij de aankoopbehoefte van de consument. Vroege kortingen en dalende winstgevendheid in de lente en de herfst zijn daar de gevolgen van. Veel merken willen de levering daarom uitbreiden naar verschillende termijnen in de seizoenen en daarop afgestemd ook de collecties en kleurenthema's ontwikkelen. "We hebben in wezen twee collecties per jaar, maar willen die met maandelijkse thema's aanvullen," zegt Jeremy de Maillard, vicepresident marketing en e-commerce bij The North Face. Ook Alexander Wirth, zelf afkomstig uit de modebranche en sinds een paar maanden CEO van Bogner en dus de aangewezen opvolger van sportlegende Willy Bogner, heeft soortgelijke plannen en wil op lange termijn een pre- en maincollection per seizoen aanbieden - aangevuld met nieuwe kleuren en thema's. Bij Jack Wolfskin werkt men al met zes levertermijnen, maar alleen binnen de eigen distributiekanalen. Dat wil zeggen: in de eigen winkels, franchisewinkels en natuurlijk ook in de webshop. "Hierdoor zijn het bestsellermanagement en de in-season-sales aanzienlijk gestegen", legt Melody Harris-Jensbach uit. Zij was eveneens lang actief in de modebranche en leidt Jack Wolfskin tegenwoordig.

Sport in ontwikkeling: Trends van de Ispo München 2017

Trend: Urban Outdoor

Last but not least zijn er de behoeften van de consument zelf, die in de afgelopen seizoenen sterk veranderd zijn. Geïnspireerd door het alomtegenwoordige Athleisure-thema, worden in de mode steeds meer technische functies als toegevoegde waarde opgenomen. Hierdoor concurreren modecollecties in toenemende mate met sportmerken, die daarom ook extra inspanningen leveren om nieuwe, modieuze looks te creëren. Het feit dat technische sportjassen niet alleen maar in de bergen te vinden zijn, maar ook het straatbeeld van de steden domineren, heeft de outdoorindustrie in het verleden flinke groeicijfers opgeleverd. Sinds de mode-industrie daarachter is gekomen en meer en meer technologie met stijl combineert, is de outdoorindustrie op zoek naar nieuwe oplossingen om mode en geloofwaardigheid in de sport met elkaar te combineren. Peak Performance is daar zeer gewaagd in en stelt een duidelijk fashion statement door samen te werken met Nigel Cabourn. Daarnaast legt het een duidelijke focus op progressieve ski- en outdoorstijlen. Lijnrecht daar tegenover staat een merk als Odlo, dat zich de afgelopen seizoenen sterk op de verjonging van het merk en de collecties richtte en daardoor zware verliezen in zijn marktaandeel leed, en zich nu juist weer op zijn kerncompetenties gaat concentreren.

Sport in ontwikkeling: Trends van de Ispo München 2017

Meer duurzame oplossingen

Er deden al geruchten de ronde, maar uiteindelijk zorgde een persbericht op de tweede beursdag voor duidelijkheid: W.L.Gore, de onbetwiste marktleider in laminaten, heeft besloten om net als vele andere sport- en outdoormerken tot 2020 alle schadelijke PFK's uit de Gore-Tex collecties en uit de productie van het Gore-Tex membraan te verwijderen. Ook werden er nieuwe kleurtechnieken, nieuwe recyclingoplossingen, Fairtrade-concepten en de eerste stappen voor de invoering van een circulaire economie gepresenteerd. Zo laat Patagonia zijn fleece bijv. vrijwel uitsluitend in gecertificeerde Fairtrade-fabrieken produceren. SpinDye presenteerde een nieuwe, hulpbronnen- en energiebesparende methode voor het kleuren van polyester en Sympatex, gespecialiseerd in laminaten, werkt aan bloedsomloopmodellen. Een andere innovatie kwam uit Japan: De Life Fibre Company heeft een methode ontwikkeld over hoe wol tot een fijn garen gesponnen kan worden, zonder dat de oppervlaktestructuur beschadigd raakt. Dit kan worden voorkomen door een ultrafijne nylonfilm om de vezel, die krassen voorkomt, maar de natuurlijke eigenschappen, zoals ademende en waterafstotende eigenschappen, behoudt. Zelfs kleuren kunnen door de nylonlaag worden opgenomen. Het gebruikelijke chloreren van wol, wat verantwoordelijk is voor de slechte milieucertificering van de natuurlijke vezel, is op die manier overbodig.

Foto’s: Regina Henkel / Ispo

Binnenkijken bij LingeriePRO Antwerp

Organisatoren, exposanten en bezoekers kijken terug op een succesvolle editie van LingeriePRO die op 29 en 30 januari plaatsvond in Antwerpen. Exacte bezoekersaantallen zijn nog niet bekendgemaakt, maar volgens de organisatoren was de opkomst op zondag nog nooit zo hoog en ook de maandag scoorde goed.

Binnenkijken bij LingeriePRO Antwerp

Tijdens de 33ste editie van LingeriePRO waren in totaal 118 stands te vinden, waarvan 20 nieuwkomers. Bezoekers kwamen niet alleen uit Europa, ook landen als Argentinië, Colombia en Nepal waren aanwezig. Het enthousiasme over de beurs werd door verschillende bezoekers gedeeld. Een van de reacties: "Twee dagen over de LingeriePRO gelopen, ingekocht, en inspiratie opgedaan, en natuurlijk ook netwerken. In mijn ogen de mooiste lingeriebeurs van heel Europa. Wij zijn er over een half jaar zeker weer."

Binnenkijken bij LingeriePRO AntwerpBinnenkijken bij LingeriePRO AntwerpBinnenkijken bij LingeriePRO AntwerpBinnenkijken bij LingeriePRO Antwerp

De 34ste editie van LingeriePRO is op zondag 30 en maandag 31 juli 2017 in Waagnatie Expo & Events Antwerpen.

Beelden: via LingeriePRO

Bread & Butter 2017 gaat voor ‘Bold’

De tweede editie van Bread & Butter by Zalando heeft het thema ‘Bold’. De trend show vindt dit jaar plaats van 1 tot en met 3 september in Arena Berlin. Vorig jaar debuteerde Bread & Butter met het nieuwe concept als modefestival voor consumenten.

Tijdens het evenement viert Zalando ‘het begin van het seizoen met brand partners en consumenten’ en ‘richt zich op het geven van inzicht in trends op het gebied van mode, lifestyle en mode voor iedereen.’ Merken waaronder Adidas, Alpha Industries, Converse, Lee, Reebok en Vans zullen dit najaar aanwezig zijn.

“Vorig jaar zijn we succesvol een heel nieuw hoofdstuk begonnen voor Zalando en Bread & Butter,” zegt Carsten Hendrich, VP Brand Marketing bij Zalando in een persbericht. “We hebben 20.000 mensen verbonden tijdens het evenement met mode en muziek waar ze van houden. Met ons nieuwe motto ‘Bold’ willen we het naar het volgende niveau tillen: Ons doel is om de verschillende aspecten van de modewereld te vieren en daarbij gebruik te maken van techniek en live communicatie kanalen zodat dit platform fashionista’s door heel Europa bereikt.”

Ticketprijzen, het programma en brand partners voor het driedaagse evenement worden de aankomende maanden bekendgemaakt.

Het vakevenement werd opgericht in 2001. Na verschillende up’s en downs voor de beurs investeerde Zalando in het concept. In 2016 ging Bread & Butter verder als modefestival voor consumenten in plaats van modevakbeurs.

Modestad Düsseldorf: wat brengt de toekomst?

REPORTAGE Hoewel CPD in Düsseldorf maandagavond vrij optimistisch werd afgesloten, heeft het nieuws over de veranderingen bij schoenenbeurs GDS de gemoederen in de branche in beroering gebracht. CPD is nog altijd het overkoepelende merk voor de orderdagen, beurzen en showrooms in Düsseldorf en de sfeer bij de Gallery, in de showrooms, op de modeshows van de Platform Fashion en de B2C-beurs Streetstylecon was goed. Toch zorgt het nieuws over het einde van de GDS in haar huidige vorm voor onrust en de vraag rijst: hoe ziet de toekomst van modestad Düsseldorf eruit?

Gallery

Op vakbeurs Gallery is het op de laatste dag relatief rustig, maar de standhouders lijken nog genoeg te doen te hebben. Bij ongeveer de helft zijn de medewerkers druk met klanten in gesprek en worden orderafspraken gemaakt. Dietrich Weigel, eigenaar van het duurzame jeanslabel Good Society, bevestigt dat deze editie van de Gallery voor zijn label een succes was. Dit seizoen is hij zich meer bezig gaan houden met het voorbereiden van de beurs, het maken van afspraken en het versturen van uitnodigingen. Daardoor heeft hij een mooi aantal bezoekers op de stand mogen begroeten, oude én nieuwe. "Je moet vóór een beurs al zorgen dat de klanten je weten te vinden. Maar dit seizoen was ik erg tevreden, ook met de nieuwe plaats binnen de Gallery. Het blijft de moeite waard om hierheen te komen. In mijn optiek is het wel wenselijk dat er een platform wordt ingericht voor duurzame labels, op een locatie die ook als zodanig wordt aangegeven."

De meeste bezoekers kwamen uit de regio. Het gros van de bezoekers komt verder uit West-Duitsland en uit Nederland, zeggen de standhouders vrij unaniem. "Over het algemeen is dit een beurs voor Noordrijn-Westfalen", zei een van de standhouders, die wel tevreden was met de beurs en het aantal gelegde contacten.

Het beursplatform Gallery, dat was gecomprimeerd tot drie dagen en waar 750 standhouders aanwezig waren – waaronder 50 nieuwe brands – mocht in totaal 6.000 bezoekers verwelkomen. Dat waren er net zoveel als vorig winterseizoen, concludeert Ulrike Kähler, procuratiehouder & Project Director Igedo Company. "We zijn heel tevreden met deze editie. Doordat het programma van de Gallery tot drie dagen was gecomprimeerd, moesten onze standhouders intensiever aan de slag. De kwaliteit van de bezoekers is opnieuw hoger geworden. Het grote segment Evening & Occasion is na drie, vier seizoenen een bekende naam en vindt tegelijkertijd plaats met de Gallery. Van die timing hebben de standhouders kunnen profiteren." Ook de collecties op zich krijgen van Kähler een positief oordeel: "Over het algemeen zie ik dat er iets gaande is. Er wordt gericht gevraagd naar waarde en duurzaamheid, en de collecties zijn geïnspireerder."

Modestad Düsseldorf: wat brengt de toekomst?

Kaiserswerther Straße

Op de Kaiserswerther Straße is ondanks de motregen een aantal inkopers te zien. "We zijn voornamelijk op de Kaiserswerther Straße om de nieuwe collecties te zien. Hier in de showrooms vinden we de meeste van onze merken", vertelt Gabriele Schmitt, eigenaar van damesmodewinkel Fritz Schmitz Modehäuser in Viersen, dat merken voert als Missoni, Bogner en Steffen Schraut.

"We zien de orders verschuiven van 'basic met een paar highlights' naar 'highlights met een paar basics', inkopers durven weer

Aan deze straat zijn diverse showrooms te vinden, en ook hier is het druk. "We zijn hier tien dagen lang met het hele team, en praten met klanten van Sylt tot Salzburg", vertelt Ricardo Meyer, Head of Sales bij Ben and GmbH, dat onder andere de merken Ben Sherman, Fortezza en Sand Copenhagen voert. "Düsseldorf is belangrijk voor ons. Op de beurzen in Berlijn en Milaan hebben we niet onze hele collectie mee. Daar willen we vooral de aandacht van de handelaren op ons vestigen. Hier maken we dan in alle rust concrete afspraken over aantallen." Ook hij ziet bij de labels een zekere durf in de nieuwe wintercollecties: "De merken moeten de handel iets meer inspireren. Dat werd de hoogste tijd. Uiteraard moeten we commercieel aantrekkelijk zijn en producten verkopen. Maar dat lukt alleen als we de eindgebruiker ook verrassen. Bij Ben Sherman zien we bijvoorbeeld dat de orders verschuiven van 'basic met een paar highlights' naar 'highlights met een paar basics'. Dat was onze wens en daar hebben we ook naar toegewerkt." Modestad Düsseldorf: wat brengt de toekomst?

Streetstylecon

De Streetstylecon, afgelopen seizoen nog onderdeel van de CPD, is deze winter verhuisd. Het event richt zich nu op B2C en vond plaats achter het centraal station. Behalve voor mode konden bezoekers er ook terecht voor hiphopmuziek en vooral voor sneakers. Het publiek was dan ook jong. Veel van de hoofdzakelijk mannelijke bezoekers waren tieners. Wel opvallend was het grote aantal bezoekers dat rondliep met tassen vol sneakers en streetwearkleding. "We waren erg verrast door de koopkracht van deze doelgroep, die toch eigenlijk nog heel jong is", aldus een standhoudster in het segment 'Sneakerness'.

Ook Pascal Gerstenlauer kan dat bevestigen. Hij was met zijn Roadmap1 GmbH aanwezig namens Defshop, met in zijn kielzog de labels Ecko Unltd., Just Rhyse, Dangerous DNGRS, Thug Life, Cyprime en Who Shot Ya. "De favoriet van deze urban-doelgroep zijn Dangerous DNGRS en Ecko. De jongens kennen ons – ik zeg jongens, want 90 procent van de bezoekers is hier volgens mij mannelijk – en ze vinden het leuk om ons een keer persoonlijk te ontmoeten." Op de vraag of zulke events voor hen als merk de moeite waard zijn, is Gerstenlauer duidelijk: "Ja. Dit soort fashionfestivals is voor ons super, want we komen er dicht mee bij onze doelgroep, en je krijgt er een goede feeling met je klanten mee."

De toekomst van mode in Düsseldorf

Hoewel het dus een beetje klinkt als een ingestudeerd mantra: Düsseldorf blijft voor nationale orders een belangrijke locatie. Het is voor handelaars en merken net zo belangrijk om elkaar te zien in Berlijn, als om opnieuw met elkaar af te spreken in de showrooms en op de beurzen in Düsseldorf.

Modestad Düsseldorf: wat brengt de toekomst?

Wat wel interessant blijft, is de verdere ontwikkeling van modefestivals die als B2B-festival gestart zijn, zoals Streetstylecon en Bread & Butter by Zalando. In het kader van 'See Now, Buy Now' vervagen bij mode-events de grenzen tussen B2B en B2C steeds meer. Toch lijken beide soorten hun bestaansrecht te blijven behouden. Tegelijkertijd vindt er wel een verdringingsproces plaats, waarbij het aantal voormalige instituten flink wordt uitgedund.

Dit zal komende week opnieuw blijken op de schoenenbeurs GDS. Deze vindt deze winter voor het laatst plaats op het Messegelände Düsseldorf, en wordt vanaf de zomer door Igedo georganiseerd op het Areal Böhler. Hoewel de beurs nog niet wilde ingaan op details, en verwees naar de persbijeenkomst op 7 februari, kan wel alvast geconcludeerd worden dat Igedo met iets bijzonders moet komen om de overblijfselen van de beurs nog te redden. Zoals Kirstin Deutelmoser, directielid bij de gds, in een statement liet weten, moet de schoenenbeurs waarschijnlijk "van grond af worden opgebouwd, zonder bestaande structuren en tradities" in ere te willen houden. Of en hoe Igedo daarin slaagt, zal uiterlijk in de zomer duidelijk worden. Ulrike Kähler wilde daar vóór de bijeenkomst in februari nog niets over zeggen.

Foto's en video's: Barbara Russ FashionUnited

Terugblik: 6 reads over Modefabriek

Het was druk in de gangpaden en de sfeer was overtuigend optimistisch. De wintereditie van Modefabriek 2017 gaat de boeken in als een bruisende. FashionUnited blikt terug. Klik op de titels of de hyperlinks om FashionUnited’s Modefabriek productie te bekijken.

360 graden video: Binnenkijken bij Modefabriek

Terugblik: 6 reads over Modefabriek

FashionUnited geeft u een exclusief kijkje op Modefabriek middels een 360 graden video. Als u de 5-minuten-durende productie bekijkt, kunt u om u heen kijken en krijgt u het gevoel dat u zelf in de gefilmde ruimte staat. Vergeet uw geluid niet aan te zetten.

Kijk verder: FashionUnited

360 graden fotoreport: bezienswaardigheden vanaf de beursvloer

Terugblik: 6 reads over Modefabriek

Bezienswaardigheden van de District A - D zijn op de plaat gelegd. Neem een virtueel kijkje op Carnaval of all in District A inclusief reuzenrad, de Western-setting in District B, of het Shop en Eat gedeelte in District D in 360 graden met de More Department store. De 360 graden foto’s bevatten interactieve ‘tags’ in de vorm van een cirkel, waarin uw meer foto’s, video’s of informatie kunt ontdekken.

Kijk verder: FashionUnited

Reportage: “Duurzaamheid moet gewoon normaal worden op de Modefabriek”

Terugblik: 6 reads over Modefabriek

“Deze Modefabriek is meer dan mode - het gaat om inspiratie, creativiteit, business, plezier, het komt allemaal samen. Ik vind het een mooie editie,” zegt COO van Modefabriek Joke van der Wijngaart. “De sfeer is goed en er heerst een positieve vibe. Ik focus me niet op aantallen, maar de beurs is goed gevuld. Zowel de beursvloer als de gangpaden.” Ze stelt dat er ‘meer beweging in de stands zit’. “Eerst was het stand, collectie, en verkopen. Nu voegen merken een beleving toe, bijvoorbeeld door de groene aankleding van de stand, barista’s of een samenwerking met een bekende Nederlander.”

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Interactieve tour: Wandel in vier minuten over de beurs

Terugblik: 6 reads over Modefabriek

Voorafgaand aan de Modefabriek stelde FashionUnited een wandelroute samen, waarmee u de complete beurs in één dag zou kunnen bekijken. Kon u geen bezoek brengen aan 42e editie van Modefabriek en de route dus niet nemen? Geen nood: FashionUnited heeft de route afgelegd en opgenomen. Speel de interactieve video af om de wandeling virtueel af te leggen.

Lees meer: FashionUnited

3 tips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017

Terugblik: 6 reads over Modefabriek

Hoewel trends volgens trendforecaster David Shah niet meer helemaal van deze tijd zijn, geeft hij toch exclusief aan FashionUnited-lezers drie tips voor het herfst/winterseizoen van 2017/2018.

Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen

Kijken: groene stands gespot op Modefabriek

Terugblik: 6 reads over Modefabriek

Van dieppaarse orchideeën en palmbomen tot plantenmuren en met bloemen beklede rekken; veel standhouders hadden hun stand voorzien van het nodige groen tijdens Modefabriek. FashionUnited geeft een overzicht van de groenste stands.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Foto’s: FashionUnited

Modefabriek: Wandel in vier minuten over de beursINTERACTIEVE VIDEO

Voorafgaand aan de Modefabriek stelde FashionUnited een wandelroute samen, waarmee u de complete beurs in één dag zou kunnen bekijken. Kon u geen bezoek brengen aan 42e editie van Modefabriek en de route dus niet nemen? Geen nood: FashionUnited heeft de route afgelegd en opgenomen. Speel de interactieve video af om de wandeling virtueel af te leggen.

Wilt u weten hoe we lopen? Bekijk dan nog even de route: de interactieve beursplattegrond vindt u onder de video. We beginnen bij ‘1’.

Route: Wandel in één dag over de Modefabriek

Bekijk hieronder de interactieve kaart. Ga met uw muis over de nummers om aanvullende informatie te ontdekken over de wandelroute.

Modefabriek: Wandel in vier minuten over de beurs

Homepage foto en video: Myrthe de Graaf voor FashionUnited

In Beeld: plantentrend bij stands tijdens Modefabriek

Van dieppaarse orchideeën en palmbomen tot plantenmuren en met bloemen beklede rekken; veel standhouders hadden hun stand voorzien van het nodige groen tijdens Modefabriek. FashionUnited geeft een overzicht van de groenste stands.

In Beeld: plantentrend bij stands tijdens Modefabriek

“Het gebruik van bloemen en planten is een grote trend. Het versterkt emotie,” licht visual merchandise coördinator van Garcia Jeans Kelly Siebrecht toe. “Bloemen tillen de collectie naar een next level. De sfeer die we met planten en bloemen in de ruimte creëren maakt de collectie af. Mensen worden er relaxed van en voelen zich thuis."

In Beeld: plantentrend bij stands tijdens ModefabriekIn Beeld: plantentrend bij stands tijdens ModefabriekIn Beeld: plantentrend bij stands tijdens ModefabriekIn Beeld: plantentrend bij stands tijdens ModefabriekIn Beeld: plantentrend bij stands tijdens ModefabriekIn Beeld: plantentrend bij stands tijdens ModefabriekIn Beeld: plantentrend bij stands tijdens ModefabriekIn Beeld: plantentrend bij stands tijdens ModefabriekIn Beeld: plantentrend bij stands tijdens Modefabriek

Beeld: FashionUnited

Modefabriek en Market by Kleine Fabriek in zomereditie weer samen

Komende zomer worden Modefabriek en Market by Kleine Fabriek weer gecombineerd. Dat meldt COO Joke van de Wijngaart aan FashionUnited.

Tijdens de wintereditie, op 22 en 23 januari 2017, was het niet mogelijk om de beurzen te combineren, vanwege de agenda van de RAI. Maar tijdens de juli-editie worden de beurzen weer tegelijkertijd gehouden. “Aankomende zomer zijn ze weer samen,” aldus Van de Wijngaart.

In de toekomst zullen de beurzen alleen in de zomereditie samengevoegd worden. De COO laat weten: “In de winter wordt dat agendatechnisch lastig, omdat je ze goed wil positioneren op de modekalender. Je wilt ze niet pas in februari laten plaatsvinden; dat is een no go. In de zomer is het makkelijker om te combineren.” Maar ze benadrukt: “Het blijven natuurlijk wel twee verschillende beurzen.”

Beeld: FashionUnited

“Duurzaamheid moet gewoon normaal worden op de Modefabriek” REPORTAGE

Wie door de gangpaden van Modefabriek loopt, voelt het meteen. Er zijn veel mensen op de been, en hun gezichten stralen van optimisme. Bij vrijwel iedere stand staat een trotse standhouder, de stands zijn rijkelijk gedecoreerd en er zijn hapjes in overvloed. Bezoekers worden constant geprikkeld door catwalkshows, opvallende stands, presentaties en exposities. Meer dan ooit is de creativiteit van het evenement voelbaar. Kortom, Modefabriek bruist.

“Deze Modefabriek is meer dan mode - het gaat om inspiratie, creativiteit, business, plezier, het komt allemaal samen. Ik vind het een mooie editie,” zegt COO van Modefabriek Joke van der Wijngaart. “De sfeer is goed en er heerst een positieve vibe. Ik focus me niet op aantallen, maar de beurs is goed gevuld. Zowel de beursvloer als de gangpaden.” Ze stelt dat er ‘meer beweging in de stands zit’. “Eerst was het stand, collectie, en verkopen. Nu voegen merken een beleving toe, bijvoorbeeld door de groene aankleding van de stand, barista’s of een samenwerking met een bekende Nederlander.”

“Duurzaamheid moet gewoon normaal worden op de Modefabriek”

De grootste wijziging tijdens Modefabriek is het verdwijnen van het duurzame Mint in segment D. Voor de COO is het een logisch gevolg; de beurs verandert namelijk iedere editie en ontwikkelt zich ieder halfjaar verder. “Labels van Mint hadden zelf aangegeven dat ze niet meer als apart onderdeel gepresenteerd wilden worden. Er wordt nog steeds aandacht besteed aan duurzaamheid, maar niet meer in een separate groep.” Het bewustzijn van de ondernemer en modeprofessional is iets ‘waar je niet omheen kan’, vindt Van der Wijngaart. Daarnaast zijn de jonge modelabels van Mint inmiddels ook ‘volwassener’ geworden. “Veel labels van Mint zijn hier nu ook met een eigen stand.”

De ruimte in segment D heeft een andere invulling gekregen en wordt nu opgevuld de Learn- en Shop-segmenten. Ook is de Winterschool weer van de partij, na het grote succes van Summerschool bij de vorige editie in juli, tevens zijn de Experts talks en MF Talks weer terug (onderdeel van MF Academy,red.). Van der Wijngaart: “Die waren een groot succes vorige keer. Dit keer gaat het om digitaal en online.” Ze voegt toe: “Als je al heel lang een business hebt, maar nog niet weet hoe je je online moet profileren, dan kan je met experts spreken. Uiteindelijk wil je een goede ondernemer zijn en wij bieden die 360 graden.”

“Duurzaamheid moet gewoon normaal worden op de Modefabriek”

Duurzame labels zonder Mint op Modefabriek

Een van de nieuwkomers die voorheen op Mint stond is Miss Green in segment B. “We waren daar een grote ‘groene’ familie,” vertelt creative director Maaike Groen. Ze stonden al vier keer op Mint. “Mint was perfect voor ons, want dan had je meteen de ‘groene’ winkeliers te pakken.” De nieuwe vorm, waarbij groene labels onderdeel zijn van de hele beurs, bevalt haar goed. “Je merkt dat mensen er nu meer open voor staan. Vaste klanten vinden ons makkelijk, en conventionele winkels herkennen ons ook. Dat had ik niet verwacht. Mensen zijn niet verbaasd dat we hier staan.” Ze ziet meer aanloop dan eerder, maar die ‘kan ook nog omhoog’. Er zijn al nieuwe nieuwe orders geschreven vandaag, en zijn er veel geïnteresseerden langs geweest.

“Duurzaamheid moet gewoon normaal worden op de Modefabriek”

Rhumaa is ook een duurzaam label dat voorheen bij Mint hoorde. Nu is het driejarige merk in segment C te vinden. CEO Daniel Beernik vindt het jammer dat Mint niet meer bestaat. “Daar was je samen met elkaar iets aan het neerzetten. Maar het klopt dat de labels ook volwassen worden. En duurzaamheid moet gewoon mainstream worden.” “Ik mis de gezelligheid van Mint ook wel,” erkent Maaike Groen van Miss Green. “Het voelde altijd als een beetje ‘wij tegen de rest’. Iemand merkte op dat ons label minder schreeuwerig is vanwege de duurzame productie, en dat maakt dat het moeilijk is om je te onderscheiden van andere labels. In de vijver van Mint was dat makkelijker.” Ze loopt nog steeds vaak even naar de andere oude Mint-labels. Ze vindt het fijn dat een aantal ex-Mint labels bij elkaar staan, dan hebben ze nog support aan elkaar. “Dat is verstandig, dan kan je nog eens naar elkaar verwijzen. Als groepje blijf je beter zichtbaar, in je eentje is nog best lastig.” “Vroeger kwam het publiek speciaal naar je toe omdat je bij Mint zat. Dat is niet meer zo,” vult account manager Jorg Harms van Rhumaa aan.

“Duurzaamheid moet gewoon normaal worden op de Modefabriek”

Het is ook druk bij label Blue Concept in segment A. Het is een nieuw label, dat zich als duurzaam en high end denim merk in de markt wil zetten. De eerste collectie hangt in de stand, evenals een unieke samenwerkingscollectie met David Laport en dj Nicky Romero. In de stand van Blue Concept staat ook de stralende ontwerper Jonathan Christopher, die pas vorige week zijn contract tekende bij het label. “We kijken naar de impact van denim op het milieu en hoe we daar als merk iets aan kunnen doen, en hoe we dat tegelijkertijd premium kunnen doen. Daarnaast doen we aan veel samenwerkingen met kunstenaars, dj’s en fotografen,” aldus de ontwerper. Christopher (die eerder de Global Denim Awards won en een denim collectie voor de Woolmark Prize wedstrijd ontwierp, red) gaat de vaste collectie voor het merk ontwerpen, terwijl David Laport betrokken is bij de capsule collecties. Het is de eerste dag dat het label zich presenteert, en het is er goed druk. Dat komt vooral door de benadering van denim, zegt Christopher. “Nieuwe milieuvriendelijke wassingen; op een andere manier naar denim kijken. Wij hebben een lijn broeken, waarbij het waterpercentage tijdens de productie met 70 tot 100 procent is gereduceerd,” aldus Christopher. “Duurzaamheid moet gewoon normaal worden.”

“Duurzaamheid moet gewoon normaal worden op de Modefabriek”

Duurzaamheid en groene stands op Modefabriek

Of een label nu duurzaam is of niet; bijna elk merk was wel met ‘groen zijn’ bezig. Opvallend veel stands hebben uitgepakt met grote planten, bloemen en andere natuurlijke decoraties. Een van de meest opvallende stands is die van jassenmerk Giacomo (opvolger van Eddy’s Jackets, red.), waar grote diep paarse orchideeën boven de stands hangen. “Ik doe altijd iets bijzonders, ik hou van theater. Als je iets doet, moet je het goed doen,” vindt directeur Eddy Netten. Het was een drukke dag voor hem, tussen half 11 tot 4 uur stond de stand vol. “Ik heb bezoekers gehad, die komen vooral op ons af omdat ze de stand zo aantrekkelijk vinden met die bloemen. Die worden dan wel mooi nieuwe klant bij ons.” Orchideeën vindt hij de mooiste bloemen (“ik heb zelf witte op kantoor staan”) en ‘deze grote diep paarse orchideeën hebben iets bijzonders’. Hij kende iemand die een bedrijf heeft en stands aankleedt met bloemen, die het heeft gerealiseerd. Goedkoop was het allemaal niet. “De bloemen kostten al 3.000 euro om ze op te hangen. Al met al kost een stand bij elkaar zo’n 25.000 euro,” aldus Netten. Toch doet hij het graag, want er komen per beurs 20 tot 30 nieuwe klanten bij. “Je moet investeren, je kan niet alleen maar verdienen. Je moet het goed doen of niet.”

“Duurzaamheid moet gewoon normaal worden op de Modefabriek”

Garcia Jeans krijgt ook veel aandacht door de opvallend groene stand. Als een van de weinige labels kreeg het merk twee stands op de beurs; de grote stand in segment A, bij de trendmerken, en een kleinere stand in segment B, waar denim labels zitten. De grote stand pakt uit met verschillende muren vol planten, en in de kleine stand zijn de rekken voorzien van veel verschillend gekleurde bloemen. “Het gebruik van bloemen en planten is een grote trend. Het versterkt emotie,” licht visual merchandise coördinator van Garcia Jeans Kelly Siebrecht toe. “Bloemen tillen de collectie naar een next level. De sfeer die we met planten en bloemen in de ruimte creëren maakt de collectie af. Mensen worden er relaxed van en voelen zich thuis. En natuurlijk denkt iedereen aan een duurzamere samenleving. Garcia Jeans is daar ook mee bezig.” Op elke beurs gebruiken ze bloemen bij hun beurs. Ook in Panorama in Berlijn bijvoorbeeld, waar ze een raster van groen hadden gemaakt. “Je ziet in onze stand altijd hout, staal en groen.” Opvallend is dat de groene muur uit de grote stand in segment A al meerdere keren verhuisd is. “Drie dagen geleden stond de plantenmuur nog op Panorama Berlijn, en straks gaat ‘ie naar CIFF in Kopenhagen. Die verpakken we zo dat ie kan meeverhuizen. Als de muur straks terug komt naar kantoor delen we de planten uit aan het personeel. Het mos gaat straks naar een winkel in België, waar het onderdeel wordt van een negen meter lange etalage.”

Ieder merk is op zoek naar een succesvolle formule voor de stand, legt Siebrecht uit. “Klanten zoeken steeds meer naar een totaalervaring. Dit is een makkelijke manier om een extra gevoel te creëren bij een collectie. Maar je kunt het ook met licht, geur of kleur doen. Veel retailers doen iets met parfum bijvoorbeeld. Iedere retailer zoekt naar de succesfactor.”

Beeld: FashionUnited