(advertentie)
Premium Berlijn lanceert ‘The Beauty Spot’

In navolging van mannenmodebeurs Pitti Uomo, lanceert Premium Berlijn nu ook een beauty sectie. In de zogenaamde ‘Beauty Spot’ vinden bezoekers cosmetica, parfums en kaarsen van merken als Mud Studio, Voluspa en Design Bubbles. Dat heeft de organisatie bekendgemaakt.

”We analyseren de markt altijd en blijven op zoek gaan naar nieuwe trends en veranderingen in de lifestyle. Stijl hangt af van de complete look van een persoon en dus ook haar, huid, make-up en meer,” zegt woordvoerder Christine Zeine tegenover FashionUnited. “Het aanbieden van beauty-producten en cosmetica biedt een nieuw potentieel,” aldus Zeine over de reden voor het lanceren van The Beauty Spot.

Het nieuwe beauty-gedeelte van de modevakbeurs, die vandaag van start gaat in Berlijn, zal in ieder geval de eerste paar edities aanwezig zijn, zolang de markt erom vraagt. Premium heeft geen test gedaan met het nieuwe concept, maar heeft de internationale markt goed bekeken. “We zagen dat consumenten meer en meer willen profiteren van add-ons op één adres. En tegenwoordig horen high-class cosmetica en haarproducten daar ook bij, zegt Zeine.

Het lijkt een trend te worden dat modevakbeurzen uitbreiden op het gebied van beauty. Ook Pitti Uomo lanceerde afgelopen editie, die vorige week plaatsvond, voor het eerst een beauty sectie, net als Tranoï Homme eerder. Het ‘Hi Beauty’ gedeelte bevatte onder andere mannenparfums en andere verzorgingsproducten, eveneens met het idee dat beauty en verzorging tegenwoordig bij een complete look hoort.

Beeld: Premium Berlin website

Terugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy Hilfiger

De 91e editie van Pitti Uomo zit erop. De mannenmodebeurs in Florence, die bekend staat om zijn stijlvol geklede bezoekers, vond plaats van 10 tot en met 13 januari. Welke shows en presentaties sprongen eruit? FashionUnited geeft een overzicht.

Terugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy Hilfiger

Paul Smith lanceert PS by Paul Smith

Op woensdagavond presenteerde de Britse ontwerper Paul Smith zijn nieuwe lijn ‘PS by Paul Smith’, die in mei vorig jaar gelanceerd werd. De herfst-/wintercollectie 2017 stond geheel in het teken van de moderne reiziger. Smith, die zelf ooit professioneel wielrenner wilde worden en zijn droom al vroeg moest opgeven, koos de fiets als uitgangspunt. De collectie bestond uit onder meer waterdichte parka’s, winddichte en waterafstotende vesten, natuurlijk voorzien van typische Smith-elementen, zoals felle kleuren en prints. De items, die zowel sportieve elementen als streetwear details hadden, waren vooral bedoeld voor ‘de moderne man’ die veel onderweg is - of ze nu fietsen of wandelen, legde Smith uit aan de correspondent van FashionUnited. “De lijn is geweldig voor degenen die voor de fiets kiezen om ergens te komen,” aldus Smith.

Terugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy Hilfiger

Bij het ontwerpen van de nieuwe lijn heeft Smith de ‘kosmopolitische man, de wereldreiziger’ in gedachten gehouden. “Ik probeerde de behoefte van de min of meer jonge mannen tegemoet te komen.” Een van de opvallende items was een winddicht jack, waarbij de stippen reflecteren als er licht op valt. Er werd flink uitgepakt voor de presentatie; een team van acrobaten en athleten, gehuld in de nieuwe collectie, gaf dansoptredens en liet trucks zien op de fiets.

Terugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy HilfigerTerugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy HilfigerTerugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy HilfigerTerugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy Hilfiger

Livestream op Instagram-account van Tim Coppens

De Belgische Tim Coppens was eregast van Pitti Uomo en presenteerde zijn herfst-wintercollectie 2017. Hij stuurde 45 looks de catwalk op, waarbij hij ook 16 vrouwenlooks liet zien. Zijn collectie was een combinatie van streetstyle, athleisure, witte sneakers en veel rood en tartan. Er waren parka’s met capuchon en trainingspakken die gecombineerd werden met formele jassen. Volgens de ontwerper was de collectie geïnspireerd op de Mad Max film uit 1979, geregisseerd door George Miller.

De catwalkshow werd live gestreamd op Instagram. Op deze manier wilde Coppens, die in het verleden in New York showde en creatief directeur is van Under Armour Sportswear meer naamsbekendheid creëren en meer fans en volgers verzamelen op het social media kanaal. Na de show gaf de Belgische ontwerpers een evenement, waarbij een boek van fotograaf Jordan Heming werd gelanceerd, met Coppens’ collecties en inspiratie.

Terugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy HilfigerTerugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy HilfigerTerugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy HilfigerTerugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy Hilfiger

Tommy Hilfiger kiest voor Millenials

De catwalkshow van Tommy Hilfiger, die een combinatie was van Hilfiger Edition, Tommy Hilfiger Tailored en de Tommy Hilfiger sportkledingcollectie, stond volledig in het teken van de millennial. Om deze doelgroep aan te spreken had de gelijknamige ontwerper verschillende opkomende social influencers uitgenodigd om de collectie te showen, onder wie Presley Gerber, Rafferty Law en Gabriel Kane Lewis. De popcultuur, kunst en muziek waren inspiratiebronnen voor de collectie en deze elementen werden gemixt met de klassieke stijlelementen van Tommy Hilfiger. De herfst-/wintercollectie 2017 bevatte veel sportieve elementen in rood en blauw, tevens waren er Amerikaanse en Schotse details terug te vinden.

Terugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy Hilfiger

Bezoekers konden de collectie op verschillende manieren bekijken; naast een catwalkshow was er een digitale installatie met mannequin presentaties. De herfstcollectie kon tevens bekeken worden via touchscreen retail shopping walls, visual merchandising en een digitale showroom. Die ‘digital showroom was voorzien van een groot touchscreen en zestien kleinere beeldschermen, waarop de collectie te zien was. Tijdens het selectieproces konden klanten met iPad Mini’s meekijken, items aan hun winkelmandje toe te voegen en aanvullende data en analytics op te vragen.

Terugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy Hilfiger

“Pitti schept de unieke kans om de moderne mode binnen de historische omgeving van Florence te ervaren en we zijn zeer geïnspireerd door het idee van het mengen van nieuwheid met traditie en innovatie met geschiedenis,” zei Hilfiger voorafgaand aan de show, die voor het eerst acte de présence gaf tijdens Pitti Uomo.

Terugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy Hilfiger

Bovenste beeld: Tommy Hilfiger, Vanni Bassetti

Beeld Paul Smith: FashionUnited and Proj3ct Studio

Beeld Tim Coppens: Giovanni Giannoni

Beeld Tommy Hilfiger: Tommy Hilfiger

Amerikaanse Target sponsort Kingpins Transformers in Amsterdam

Het conferentieconcept Transformers, dat onderdeel is van Kingpins Amsterdam, heeft voor het eerst een sponsor: de Amerikaanse winkelketen Target. De aankomende editie vindt plaats op 21 april in Amsterdam.

Transformers richt zich op het promoten van duurzaamheid in de denimindustrie en is ontwikkeld door de organisatoren van Kingspins in samenwerking met House of Denim. De summit serie focust op duurzaamheid in de denim industrie. Het doel van Transformers is om een platform te bieden aan professionals uit de denimindustrie die duurzame en innovatieve manieren creëren om denim te produceren. Target wordt de eerste sponsor van het evenement.

“Target is de ideale sponsor voor Transformers,” zegt Andrew Olah, oprichter van Kingpins en Transformers. “Ze zijn toegewijd in het supporten en implementeren van duurzame praktijken en zijn toegewijd om de industrie te inspireren en leiden om te veranderen. We zijn erg trots dat Target Transformers heeft geselecteerd om te sponsoren in april.”

Thema van de aankomende editie van Transformers is ‘The Cost of Sustainability’. Target zal een presentatie geven en presenteert een panel van tien tot twaalf experts die de kosten van duurzaamheid gedurende de hele supply chain zullen onderzoeken, van vezel tot kledingstuk. De lijst met sprekers wordt later bekend gemaakt.

De Kingpins Transformers conferentie vindt gelijktijdig plaats met Kingpins en Amsterdam Denim Days.

Beeld: Kingpins

Tim Coppens streamt show Pitti Uomo live op Instagram

De show die Tim Coppens tijdens de editie van Pitti Uomo gaat geven zal live te volgen zijn via Instagram. Via de tool Instagram Live kan iedereen meekijken naar de catwalkshow van zijn herfst-/wintercollectie, die op 11 januari plaatsvindt. Dat melden diverse media.

De catwalkshow zal via het account van Coppens te volgen zijn, en is slechts eenmalig te bekijken. Tijdens het evenement krijgen kijkers een blik voor en achter de schermen.

PITTI T - 3DAYS | @pittimmagine

A photo posted by TIM COPPENS (@timcoppens) on

De Belgische Coppens is een van de eerste ontwerpers die gebruik maakt van de tool, die begin december in de Verenigde Staten werd gelanceerd. De tool lijkt op de livestream tool van Facebook. Eerder kwam Instagram al met Instagram Stories, dat veel overeenkomsten heeft met Snapchat. Dankzij Instagram Stories steeg het aantal gebruikers op Instagram van 600 miljoen naar 700 miljoen, sinds juni 2016.

Beeld: website Tim Coppens

In beeld: Binnenkijken bij Market by Kleine FabriekINTERACTIEF

De tweede dag van de wintereditie van Market by Kleine Fabriek is in volle gang. Kan u geen bezoek brengen Market by Kleine Fabriek of bent u gewoon nieuwsgierig hoe het er op de beursvloer uitziet? Bekijk dan snel het interactieve beeldverslag.

Toelichting: Dit zijn 360 graden foto’s, gemaakt met een camera die alle kanten van een ruimte tegelijkertijd filmt. Door op de computer met de muis te scrollen of op uw tablet of smartphone met uw vinger over het beeldscherm te vegen kunt u 360 graden om het middelpunt van de foto kijken. De foto’s kunnen interactieve ‘tags’ bevatten. Klik deze open met uw muis om meer bezienswaardigheden van de beursvloer te ontdekken.

Scroll verder naar beneden voor de interactieve beursplattegrond.

Het shopgedeelte bij de ingang van de beurs

Claessen’s en Bergstein - stand 116 en 118

Jottum, Cakewalk en Bobobi - stand 052, 054, 056

Z8 - stand 066

Lolly’s en rolschaatsen bij Quapi - stand 032

De kleinere cirkels van de beursvloer

Aan de buitenrand van de beursvloer bevinden zich de stands van gevestigde namen. In de kleinere cirkels verder in het midden van de hal, presenteren kleinere merken hun collecties in witte stellingkasten, in stands zonder achterwand.

Interactieve beursplattegrond

In beeld: Binnenkijken bij Market by Kleine Fabriek

360 graden foto’s: Inge Beekmans voor FashionUnited

Foto’s en video’s: FashionUnited

360° video - Zo heeft u Market by Kleine Fabriek nog nooit gezienEXCLUSIEF VIDEOREPORT

Kindermodevakbeurs Market by Kleine Fabriek heeft het nieuwe seizoen geopend. Op dag één van de vakbeurs is direct na opening reuring in de gangpaden, met name aan de buitenrand van de beursvloer. Neem een kijkje op de wintereditie van Market by Kleine Fabriek in 360 graden.

Zet uw geluid aan. Merel Bunnik, event director van Modefabriek, geeft een toelichting.

Toelichting: Dit is een 360 graden video, gemaakt met een camera die alle kanten van een ruimte tegelijkertijd filmt. Als u de productie bekijkt, kunt u om u heenkijken en krijgt u het gevoel dat u zelf in de gefilmde ruimte staat. Door op de computer met de muis te scrollen of op uw tablet of smartphone met uw vinger over het beeldscherm te vegen kunt u 360 graden om het middelpunt van de video kijken. Speel de video full screen af voor een optimale ervaring.

Amsterdam RAI staat 8 en 9 januari in het teken van kindermode tijdens Market by Kleine Fabriek. De tweede editie Market by Kleine Fabriek heeft net als de eerste editie een cirkelvormige opzet, maar vindt wegens een groter aantal exposanten plaats in de Parkhal (Hal 8). Bijna 300 mode- en lifestylemerken presenteren hun nieuwe collecties op de beurs. De eerste editie van Market by Kleine Fabriek, afgelopen zomer, trok 215 merken.

Foto’s en video: Inge Beekmans voor FashionUnited

Première Vision Parijs lanceert ‘Wearable Lab’

Op de aankomende februari-editie van Première Vision in Parijs is er het zogenaamde Wearable Lab aanwezig, een ruimte gewijd aan uitvindingen en toekomstgerichte ideeën. Hiermee moet de toekomst van mode-technologie worden ondersteund. Dat heeft de organisatie bekendgemaakt.

Het doel van het Wearable Lab is om de kloof tussen draagbare markten en de mode-industrie te overbruggen. “Waar nieuwe technologieën onze verhouding met de wereld, elkaar en het milieu hebben veranderd, hebben we de afgelopen vijftien jaar een opkomst van nieuwe creatieve en economische gebieden gezien, welke mode en technologie combineert,” aldus de organisatie.

De ruimte presenteert onder meer tien experimentele creaties in kleding en accessoires van verschillende internationale ontwerpers en bedrijven. Zo zijn designs van de Britse Amy Winters, bekend om haar interactieve kledingstukken, en sieradenontwerpster Sarah Angold er te zien. Ook het Canadese label Ying Gao, de Franse ontwerper Pierre Renaux en mode-tech ontwerpster Anouk Wipprecht uit Nederland tonen hun creaties.

Daarnaast biedt het Wearable Lab ruimte aan vier start-ups op het gebied van het uitwisselen van ideeën. De Franse bedrijven Digitsole, Percko en Spinali Design en de Duitse start-up Teiimo laten hun nieuwste innovaties op het gebied van het toekomstige partnerschap met de industrie zien.

Het Wearable Lab is te vinden in Hal 5, in de ruimte 501. Het drie dagen durende Première Vision vindt plaats in Villepinte, Parijs van 7 tot en met 9 februari.

Beeld: Première Vision website

Mint wordt opgenomen in Modefabriek

Het duurzame segment Mint zal in de toekomst niet meer te vinden zijn op de Modefabriek. De duurzame merken zullen namelijk onderdeel worden van de gehele beurs. Dat heeft de Modefabriek bekendgemaakt.

“Vanaf 2017 worden duurzame merken een integraal onderdeel van Modefabriek, en worden niet langer gepresenteerd in een apart segment. Wij benadrukken dat er niet zoiets is als mode en duurzaamheid - ze zijn één,” laten Mint en Modefabriek in een persbericht weten. “Het is ons doel om de hele sector te stimuleren om alleen mode te produceren en te verkopen die gemaakt is met respect voor mens en milieu, en door de integratie van onze groei en innovatieve merken willen we deze essentiële en spannende ontwikkeling naar voren duwen.”

Mint werd in 2011 op Modefabriek geïntroduceerd, naar initiatief van Marieke Eyskoot en Modefabriek zelf. Het was voor het eerst dat er een duurzaamheidsegment werd gelanceerd op een internationale modebeurs. Mint wilde het belang van duurzaamheid in de mode-industrie onder de aandacht brengen en esthetische mode van hoge kwaliteit op de kaart zetten. Volgens Modefabriek heeft het segment tot succes geleid: een derde van de inkopers van Modefabriek ziet duurzame mode en lifestyle als een alternatief voor reguliere collecties. Zeker 35 procent koopt nu meer duurzaam in dankzij Mint, en 75 procent van de inkopers is van plan om de komende jaren meer items van duurzame merken in te kopen.

De eerstvolgende editie van Modefabriek vindt plaats op 22 en 23 januari 2017 in RAI Amsterdam.

Beeld: FashionUnited

Kingpins annuleert editie in Miami

Kingpins heeft de Kingpins Show Miami afgeblazen. De show stond gepland op 11 en 12 januari, maar gaat niet door omdat er te weinig deelnemers waren. Dat heeft Kingpins bekendgemaakt.

“Het is een hele ongelukkige situatie voor ons om de show te annuleren, maar het zou nog ongelukkiger zijn als we door zouden gaan en geen full house hebben,” zegt Andrew Olah, oprichter van Kingpins. “We zijn nog niet klaar met onze intenties in Latijns-Amerika, maar het lijkt erop dat de data niet geschikt waren en we hebben er geen probleem mee om onze misvatting toe te geven.”

Kingspins houdt twee keer per jaar shows in New York en Amsterdam, daarnaast strijkt het denim evenement ieder jaar neer in Hongkong en China. De Amsterdamse edities staan gepland op 19 en 20 april 2017 en op 25 en 26 oktober 2017.

Beeld: FashionUnited

Tommy Hilfiger toont herfstcollectie 2017 tijdens Pitti Uomo

Tommy Hilfiger gaat zijn herenkledingcollectie voor de herfst van 2017 presenteren tijdens de 91ste editie van Pitti Immagine Uomo in Florence, Italië. Dat heeft het Amerikaanse modemerk bekendgemaakt middels een persbericht. Het is de eerste keer dat Tommy Hilfiger zijn collecties tijdens het herenmode-evenement toont.

”Dit is een spannend moment - het is de eerste keer dat ik mijn herencollectie presenteer tijdens Pitti Immagine Uomo,” aldus Hilfiger in een verklaring. “Pitti schept de unieke kans om de moderne mode binnen de historische omgeving van Florence te ervaren en we zijn zeer geïnspireerd door het idee van het mengen van nieuwheid met traditie en innovatie met geschiedenis. Ik kijk ernaar uit deel te nemen aan deze prestigieuze tentoonstelling en de nieuwe collecties te vieren in Florence.”

Tommy Hilfiger zal een selectie uit de Hilfiger Edition, Tommy Hilfiger Tailored en Tommy Hilfiger sportkledingcollecties tonen tijdens een exclusieve presentatie, die plaatsvindt in het Fortezza Da Basso. Tijdens de vertoning worden volgens het merk “artistieke installaties met mannequin-presentaties en digitale displays” gecombineerd. Bovendien worden gasten uitgenodigd de collectie te bekijken via verschillende digitale platforms, waaronder een touchscreen shopping wall .

Ter gelegenheid van de presentatie, toont Tommy Hilfiger de gehele Hilfiger Edition herfstcollectie voor 2017 tijdens een exclusief evenement op 10 januari.

De 91ste editie van Pitti Immagine Uomo vindt plaats van 10 tot en met 13 januari 2017.

Beeld: Tommy Hilfiger Facebook