• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • In beeld: De nieuwe winkel van Galeries Lafayette op Champs-Elysées

In beeld: De nieuwe winkel van Galeries Lafayette op Champs-Elysées

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het Iconisch warenhuis Galeries Lafayette begint morgen een nieuw hoofdstuk met de opening van zijn nieuwe winkel in het hart van de allerbekendste winkelstraat van Parijs, Champs-Elysées. De winkel, ontworpen door de Deense architect Bjarke Ingels, beslaat meer dan 6.500 vierkante meters en biedt een assortiment van mode-, beauty-, lifestyle-, accessoires- en voedselproducten van 650 luxemerken, waarvan enkele voor de eerste keer in Frankrijk te koop zijn. Galeries Lafayette verwacht dat de nieuwe winkel dagelijks 300.000 bezoekers zal trekken.

“Ons bedrijf transformeert. We willen een omnichannel retail leider, een Franse modespecialist en een internationaal icoon zijn”, zegt de CEO van Galeries Lafayette en BHV Marais, Nicolas Houzé, in een persbericht. Directeur Philippe Houzé voegt toe dat de nieuwe Champs-Elysées winkel op het kruispunt tussen “retail, service en beleving” staat.

De ‘flagship store’ zal volgens het duo een “laboratorium” zijn voor nieuwe retailconcepten, de plek waar het bedrijf reageert op opkomende consumententrends. Een van de innovaties in de nieuwe winkel is een gepatenteerde 'intelligente kledinghanger' waarmee klanten informatie krijgen over het product en de maten op voorraad. Bovendien gaat een team van 300 ‘personal stylists’ aan de slag. Ze zullen klanten vóór, tijdens en na hun bezoek helpen door middel van een nieuwe app, 'Personal Stylist 2.0'. De 'flagship' bevat ook ruimte voor pop-up winkels, restaurants en een podium voor optredens.

Eerder deze maand maakte Galeries Lafayette het logo en visuele identiteit van de nieuwe winkel bekend. Het logo, ontworpen door Michael Amzalag en Mathias Augustiniak van Parijse ontwerpstudio M/M, gebruikt een bijzonder lettertype om de namen “Galeries Lafayette” en “Champs-Elysées” te combineren. Nu maakt het bedrijf het interieur van de nieuwe winkel ook bekend.

Een oude droom

Galeries Lafayette werd meer dan 100 jaar geleden opgericht door de neven Théophile Bader en Alphonse Kahn. Het was in eerste instantie een kleine winkel maar Galeries Lafayette werd een van de belangrijkste trekpleisters van Parijs toen de neven het hele gebouw op Rue de Lafayette, nummer 1, in 1896 kochten. De locatie, naast de opera en station Saint-Lazare, was ideaal voor het “luxe warenhuis” dat het duo in gedachten had. Meer aangrenzende gebouwen werden later ook gekocht, wat Galeries Lafayette alleen maar bekender maakte. In 2016 was het warenhuis de tweede meest bezochte attractie van Parijs, na de Eiffeltoren.

Volgens het bedrijf had Bader de droom om ook aan de Champs-Elysées een warenhuis op te richten. Hij heeft in 1927 zelfs een pand aan de bekende straat gekocht, maar helaas moest hij het gebouw twee jaar later verkopen vanwege de financiële crisis. Nu heeft de vijfde generatie van de familie zijn droom eindelijk waargemaakt.

Foto’s: Galeries Lafayette

Galeries Lafayette
Parijs