• Home
  • V1
  • Leads
  • Zwakke euro ondergraaft strategie Charles Vögele

Zwakke euro ondergraaft strategie Charles Vögele

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

"Uiteraard zijn we niet tevreden met de resulaten die Charles Vögele in de eerste zes maanden heeft geboekt." De woorden van CEO André Maeder liegen er niet om. Het Zwitserse modeconcern rapporteerde dinsdag over de eerste helft van

het lopende boekjaar 2011 een omzet die 64 miljoen frank lager uitviel dan dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg 626 miljoen Zwitserse frank (552 miljoen euro). De daling is grotendeels het gevolg van de koersdaling van de euro ten opzichte van de frank. Hierdoor is Charles Vögele weer in de rode cijfers terecht gekomen, het modebedrijf rapporteerde een verlies van 62 miljoen frank (54,7 miljoen euro). Ruim 19 miljoen daarvan blijkt het gevolg van de zwakke euro. Vögele genereert ruim tweederde van de totaalomzet in euro-landen.

"De huidige siutuatie op de valutamarkt heeft een enorm negatief effect op onze business," zegt Maeder. "Onze moderniseringsstrategie begint langzaam vruchten af te werpen maar het duurt langer dan verwacht." Charels Vögele heeft een drie-pijler strategie geformuleerd en focust op 'uitstraling', 'groei' en 'processen'. Het bedrijf had verwacht dat deze strategie eerder succes zou boeken, maar laat nu weten dat het allemaal wat langer duurt. Met name het aantrekken van nieuwe klanten valt tegen. Vögele brengt nu acht in plaats van vier collecties per jaar en zorgt iedere zes weken voor nieuw aanbod in de winkels. In de eerste helft van 2011 is een webshop gelanceerd in Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk. In de tweede helft van dit jaar is de webshop van Vögele ook toegankelijk voor consumenten in de Benelux.

De Charles Vögele Group is een van de grootste Europese verticale moderetailers. Het bedrijf heeft 826 winkels in negen landen, waarvan 114 in Nederland en 45 in België. In 2010 werd een nettowinst geboekt van 18 miljoen Zwitserse frank (13 miljoen euro). Het positieve resultaat was opvallend, omdat de netto omzet van het concern vorig jaar met 8,6 procent was gedaald naar 1,19 miljard Zwitserse frank (925 miljoen euro). De strategische veranderingen wierpen toen wel vruchten af. Nu verwacht de groep dat verder positief effect op zich zal laten wachten. Het bedrijf laat weten in 2011 waarschijnlijk geen break even te zullen draaien.

Charles Vogele