Winst Van de Velde groeit 3 procent
bezig met laden...
De
Van de Velde denkt dat de omzet uit groothandel het komende jaar ongeveer gelijk zal blijven met vorig jaar. Retailontwikkelingen zijn lastiger te voorspellen, Van de Velde wil de vingers niet aan retail-prognoses branden. Voor het komende jaar staat wel het bijsturen van de Amerikaanse lingerieketen Intimacy op de planning. Vorige maand bleek dat de retailomzet van de ondermodeketen het afgelopen jaar met 8,1 procent naar 38,4 miljoen dollar (29,7 miljoen euro) groeide, nu zegt Van de Velde dat het jaar voor Intimacy moeilijk was. Het Belgische bedrijf neemt in mei 2012 de operationele leiding over van de minderheidsaandeelhouders om in elke winkel omzetgroei te kunnen bereiken. Tegen eind 2012 zullen 18 à 19 winkels open zijn.
Het meerderheidsbelang in de lingerieketen Intimacy is onderdeel van de strategie van Van de Velde, bekend van de merken Prima Donna en Marie Jo, om zich te richten op zelfstandige lingerieketens. Sinds 2008 heeft het bedrijf diverse lingeriemerken en –ketens verworven, waaronder het Spaanse merk Andres Sarda, de Nederlandse winkelformule LinChérie en de Duitse keten Oreia. "Het ondersteunen en versterken op verschillende vlakken van de zelfstandige speciaalzaak is een sleutelelement in Van de Velde’s verkoopstrategie," aldus directeur Ignace van Doorselaere ten tijde van de overname van LinChérie. In augustus van afgelopen boekjaar kwam daar een meerderheidsbelang van 87 procent in de Britse lingerieketen Rigby & Peller bij.
Foto: Marie Jo