Winst Mulberry daalt 36 procent in H1
bezig met laden...
Volgens
Hoewel het modehuis zo minder omzet behaald en de winst onder druk staat, ziet Mulberry de initiatieven als een investering voor lange termijn groei. Het eerste halfjaar van boekjaar 2013/2014 moet de omzet in het groothandelkanaal weer stijgen.
Ook in eigen winkels voert Mulberry een nieuwe strategie door. De focus ligt nu op winkels die de populaire leren tassen van het bedrijf voor de volle prijs verkopen in plaats van op outlets. De kwaliteit van het leer dat Mulberry gebruikt is daarom verbeterd met een prijsstijging van 12 procent als gevolg.
Naast verbetering van het distributiekanaal en de kwaliteit van producten wil Mulberry ook groeien door expansie in West-Europa, Noord-Amerika, China en Japan. Tussen nu en 2013 gaat het modehuis 17 tot 20 nieuwe winkels openen. Daarna wil Mulberry 15 à 20 nieuwe winkels per jaar blijven openen.
Om de expansie succesvol te laten verlopen, gaat Mulberry meer aandacht besteden aan zijn ‘Made in England’-imago. Volgens Guillon is die strategie ‘cruciaal’ voor het succes van Mulberry. “Als je naar China, Amerika of Parijs gaat, willen mensen Engelse merken kopen en zien dat het een Engels product is," aldus Guillon.
De nieuwe strategie werpt nu al zijn vruchten af, zo blijkt uit de meest recente cijfers. De retailomzet steeg in de negen weken tot 1 december 19 procent. Gekeken naar winkels die langer dan een jaar open zijn, steeg de omzet in die periode 11 procent.
Voor de rest van het jaar verwacht Mulberry dat de resultaten ‘in lijn der verwachting’ zullen liggen afhankelijk van de verkoop rondom de feestdagen. De groothandel blijft in het tweede halfjaar van boekjaar 2012/2013 invloed uitoefenen op de winst en omzet. Naar verwachting daalt de omzet in de groothandeldivisie 10 procent.