• Home
  • V1
  • Leads
  • Winst Burberry stijgt 32,6 procent in H1

Winst Burberry stijgt 32,6 procent in H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Terwijl Burberry zich intern voorbereid op het vertrek van Angela Ahrendts, beleeft het Britse modehuis zijn hoogtijdagen. De nettowinst steeg in het eerste halfjaar van het lopende boekjaar 32,6 procent naar 112,7 miljoen pond (135 miljoen euro).

In

dezelfde periode vorig jaar gebruikte Burberry een groot gedeelte van de winst om licentiepartner Interparfums uit te kopen. Sinds april valt de beautytak van Burberry weer onder eigen dak. Daar plukt het Britse modehuis nu al de vruchten van, zo blijkt uit de dubbelcijferige winstgroei. Volgens CEO Angela Ahrendts zal de beautydivisie ook een belangrijke bijdrage aan de toekomstige winstgevendheid van Burberry gaan leveren.

Zonder de inkomsten uit de beautydivisie meegerekend en voor belastingen kwam de winst op 174 miljoen pond (208 miljoen euro) uit, iets meer dan vorig jaar. De winst viel lager uit als gevolg van minder inkomsten uit groothandel en de kostbare integratie van de beautytak.

De omzet maakte Burberry vorige maand al bekend. In de eerste zes maanden tot september steeg de omzet 17 procent naar 1,03 miljard pond (1,22 miljard euro) en passeerde daarmee voor het eerst de magische 1 miljard grens.

Geen dubbelrol voor nieuwe CEO Christopher Bailey
Tijdens de presentatie van de winstcijfers donderdag sprak Ahrendts voor het eerst over haar vertrek en haar opvolger Christopher Bailey, de huidig creatief directeur van Burberry. Na de bekendmaking van het nieuws vorige maand uitten analisten hun kritiek in de media. Zij twijfelen of Bailey beide rollen succesvol kan uitvoeren.

De onzekerheid over Bailey was ook op de beurs voelbaar. De aandelenkoers van Burberry daalde na de bekendmaking van het nieuws.

Ahrendts liet vandaag weten er alle vertrouwen in te hebben dat Bailey Burberry naar nieuwe hoogten kan tillen. “Het is niet echt een dubbele rol. Het is één functie met veel verantwoordelijkheden,” aldus Ahrendts, die het bedrijf medio 2014 verlaat voor een functie bij computerbedrijf Apple.

Burberry