Winst Burberry groeit 26 procent

Meer winkels: zeven in India, drie in Brazilië en twee in Mexico. Maar de belangrijkste winkel die het Britse modehuis Burberry op de planning heeft staan is die in Regent Street in Londen. Het moet de beste winkel van het merk worden. CEO

Angela Ahrendts: “De som van onze visies moet samen komen. En alles waar we de afgelopen zes jaar aan gewerkt hebben.”

Ze isWinst Burberry groeit 26 procent tevreden over het afgelopen boekjaar, zegt Angela Ahrendts, CEO van Burberry in een persverklaring. Zo is ze in haar nopjes met ‘Burberry Bespoke’, waarbij consumenten op internet een klassieke trenchcoat van het merk naar hun eigen smaak kunnen customizen. “Er zijn 12 miljoen opties mogelijk.” De omzet- en winstcijfers noemt ze ‘gebalanceerd’ en ze zegt dat het Britse modehuis blijft investeren in het merk, in digitale aanwezigheid, op elk social medium, en in retail. Ook al is het merk waakzaam over de markt.

De omzet groeide in het afgelopen boekjaar met 24 procent, naar 1,857 miljard pond. De winst groeide ook, van 208 miljoen pond naar 263 miljoen pond. De omzet uit groothandel steeg met 8 procent. Retail, waar Burberry voornamelijk op focust – Ahrendts: “Maar ook op retailelementen in wholesale” – maakte 68 procent van de omzet uit en groeide 31 procent.

Het afgelopen jaar opende Burberry 23 nieuwe winkels, waaronder in Hongkong, Parijs en Taipei. In Europa liepen vooral de winkels in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk goed. Italië bleef een zwakke markt. Europa lijkt dan ook vooral een wholesale gebied: 40 procent van de wholesaleinkomsten komen uit Europa. De vijftien nieuwe, grotere winkels die op de planning staan voor het komende jaar, moeten voornamelijk in opkomende markten hun deuren openen. Burberry trekt zo’n 180 tot 200 miljoen pond uit voor de investering.

In het boekjaar tot 31 maart 2013 wil Burberry vooral meer focussen op grote winkels, en minder op kleine. En ook een eerste winkel waar uitsluitend de herencollectie wordt verkocht staat op de planning. Waarschijnlijk in Knightsbridge, later dit jaar. Herenkleding is een belangrijke groeimogelijkheid. Ahrendts noemt het: "het begin van een schitterend concept."

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN