• Home
  • V1
  • Leads
  • Verlieslijdend Billabong sluit noodgedwongen 82 winkels

Verlieslijdend Billabong sluit noodgedwongen 82 winkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Australische surfmerk Billabong heeft besloten om binnen nu en een jaar 82 winkels te sluiten wegens een verlies van 275,7 miljoen Australische dollar (229,2 miljoen euro) over boekjaar 2011/2012. De winst daalde in totaal met 331 procent ten

opzichte van een jaar eerder, toen het bedrijf nog 119,1 miljoen Australische dollar (99 miljoen euro) winst maakte. Dat meldt de Daily Telegraph. Omdat het bedrijf verwacht komend jaar last te blijven houden van de uitdagende marktomstandigheden, werd besloten flink te snijden in het aantal eigen winkels.

CEO

Lorna Inman heeft een hervormingsplan gelanceerd om het merk binnen vier jaar weer winstgevend te maken. Naast de 58 winkels die tussen februari en juni werden gesloten, moeten voor het einde van boekjaar 2012/2013 nog eens 82 van de 634 winkels dicht. Zo’n 150 winkels die verlies lijden, zullen worden gerenoveerd. Ook gaat het bedrijf productlijnen schrappen, de productieketen globaliseren en online uitbreiden. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in multibrand webshops Surfstich en Swell en wil ook een eigen Billabong webshop opzetten. “Ik heb er veel vertrouwen in dat we in staat zijn om het plan te volbrengen,” aldus Inman.

Billabong kampt sinds 2008 met problemen. Net voor het begin van de financiële crisis was het bedrijf wereldwijd fors aan het uitbreiden. Door een zwakke omzet als gevolg van consumenten die de hand op de knip hielden, kwam het bedrijf in de rode cijfers terecht. Ook lijdt het bedrijf onder de sterke Australische dollar ten opzichte van de Amerikaanse dollar en de euro.

Inman zei vandaag dat de eerdere beslissing van het bedrijf om de afgelopen jaren minder in marketing te investeren, om de winst te laten stijgen - wegens de dalende omzet - fout was. Billabong gaat nu weer focussen op de promotie van het merk onder de jongere consument. Ook de overnamgesprekken met financiële dienstverlener TPG worden volgens Inman voortgezet. Het eerste bod van TPG zou te laag zijn geweest, waardoor de partijen nu opnieuw om de tafel gaan zitten. Ondanks dat het slecht gaat met Billabong, zouden ook Nike, Bain Capital en Blackstone geïnteresseerd zijn geweest in de overname van het merk.

Billabong