• Home
  • V1
  • Leads
  • Uniqlo trotseert recessie

Uniqlo trotseert recessie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Goed nieuws uit Japan. Fast Retailing, het concern achter modeketen Uniqlo, heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar een netto winstgroei van 24,1 procent geboekt naar 35,5 miljard yen (354 miljoen dollar). In de zes maanden van september 2008 tot februari 2009

is de netto omzet met 13 procent gestegen naar 357,4 miljard yen. In thuisland Japan is de omzet bij winkels die langer dan jaar open zijn met 12,9 procent gestegen. Fors hoger dan de 9,6 procent die analisten hadden verwacht.

"Het gaat bij ons niet beter, bij de anderen gaat het gewoon erg slecht," zei CEO Tadashi Yanai in een gesprek met BBC News. "In feite opereren wij al jaren alsof er een recessie heerst." Kostenbeperking is het speerpunt van de organisatie, ook toen het economisch beter ging. Zo heeft het concern de productie van zijn laaggeprijsde mode inmiddels van het duurder wordende China naar Cambodja verplaatst.

Het bedrijf heeft plannen bekendgemaakt voor een "agressieve" expansie in Azië. Uniqlo heeft ongeveer 800 winkels wereldwijd. Fast Retailing wil tussen nu en augustus 2009 het aantal Uniqlo winkels in Azië verdubbelen. Er komen twee winkels in Singapore en de keten gaat nog dit jaar in India en in Rusland beginnen. "Wij willen winkels in heel Azië," aldus Yanai, "en vooral in landen waar meer groei wordt geboekt dan in de Verenigde Staten of in Europa." Komend najaar opent eindelijk de al in 2007 aangekondigde flagship store in Parijs.

In maart kwam Uniqlo in het nieuws omdat het concern modeontwerpster Jil Sander bereid heeft gevonden het ontwerp van de collecties te gaan doen. Sander wordt verantwoordelijk voor alle producten in zowel de dames- als de herencollecties van Uniqlo. Qwa collectie en communicatie lijkt de Japanse keten op het populaire American Apparel uit de VS. Ook Uniqlo brengt basic artikelen zoals capuchontruien, T-shirts, hemdjes en jeans in veel verschillende kleuren en gebruikt vooral 'gewone' mensen om model te staan.

Fast Retailing
Uniqlo