• Home
  • V1
  • Leads
  • Stijgende vraag leidt tot meer banen bij Richemont

Stijgende vraag leidt tot meer banen bij Richemont

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Zwitserse Richemont, met merken als Chloé, Cartier en Montblanc het op één na het grootste luxeconcern ter wereld, groeit fors en creëert in Zwitserland ruim 800 nieuwe banen. Het bedrijf maakte donderdag de jaarresultaten bekend en

meldde een netto winststijging van 79 procent naar 1,36 miljard Zwitserse frank (1,08 miljard euro). De explosieve groei is vooral te danken aan de sterke vraag in Azië. "De vraag is momenteel zelfs groter dan we aankunnen," zegt CFO Richard Lepeu, "we moeten voor al onze productiefaciliteiten nieuwe mensen aannemen."

In het gebroken boekjaar dat op 31 maart jl. afliep heeft Richemont een omzetgroei geboekt van 33 procent naar 6,89 miljard euro. De Britse webshop Net-a-porter die Richemont een jaar geleden aankocht, heeft voor een groot deel bijgedragen aan de omzetgroei. Als de omzet van Net-a-porter niet meegerekend wordt, is de groei 19 procent. De operationele winst is met 63 procent gestegen naar 1,35 miljard euro (plus 20,9 procent exclusief Net-a-porter).

Aandelen in het bedrijf daalden na de bekendmaking van de jaarresultaten met 5,1 procent omdat de winst minder hoog was dan de 1,19 miljard euro die door analisten was voorspeld. De winstgevendheid van de horlogedivisie was lager dan verwacht. Zo bedroeg de operationele marge van het merk Baume & Mercier 21,4 procent over het gehele jaar, tegen 28,8 procent in de eerste zes maanden.

De verwachtingen voor het lopende boekjaar zijn positief. In de maand april werd opnieuw een omzetstijging geboekt van 32 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Zelfs in Japan, waar de consumentenbestedingen sinds de verwoestende aardbeving en nucleaire crisis van maart nauwlettend in de gaten gehouden worden, steeg de omzet in april met 3 procent.

Richemont