• Home
  • V1
  • Leads
  • Retailexpert: ‘Reorganisatie Neckermann kwam te laat’

Retailexpert: ‘Reorganisatie Neckermann kwam te laat’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De directie van Neckermann had minstens vijf jaar eerder de overstap van postorderbedrijf naar internetbedrijf moeten maken. Dat stelt retaildeskundige Paul Moers naar aanleiding van het bericht dat Neckermann vandaag uitstel van betaling heeft

aangevraagd. Het bedrijf kon het niet eens worden met Duitse vakbonden over de ontslagvergoeding voor de 1380 werknemers die hun baan dreigen kwijt te raken door de geplande reorganisatie. Eigenaar Sun Capital, die niet meer dan 25 miljoen euro wil uitrekken voor de afvloeiingsregeling, heeft nu besloten de geldkraan dicht te draaien. Een faillissement is daardoor onvermijdelijk, aldus Neckermann in een verklaring.

Volgen

s Moers, die mede-oprichter is van merkadviesbureau HighValue, is de situatie volledig te wijten aan de directie van Neckermann. Eind april kondigde het bedrijf een grootschalige reorganisatie aan. Neckermann liet weten de papieren catalogus en de eigen kledinglijn af te schaffen en zich volledig te gaan richten op de webshop, maar volgens de retaildeskundige kwam dit plan te laat. “Neckermann is te lang blijven hangen in hun ouderwetse, analoge wereld. Vijf jaar geleden hadden ze de opkomst van e-commerce allang aan moeten zien komen door de aanwas van interbedrijven als Amazon en Ebay. Neckermann heeft zijn kans pas veel te laat gegrepen en dat is het management volledig aan te rekenen. Ze zijn niet wakker geweest,” aldus de retailexpert.

Wat volgens Moers het bedrijf ook de das om heeft gedaan, is de investering in de eigen Neckermann kledinglijn. “Mode is een van de moeilijkste producten om in de markt te zetten. Helemaal in deze tijd, nu consumenten voor een habbekrats design kunnen kopen bij ketens als H&M, Primark en Zara. Waarom zouden ze dan het eigen merk van Neckermann kopen?”

Neckermann had dan ook een voorbeeld moeten nemen aan Wehkamp: het voormalig postorderbedrijf dat zijn bedrijfsmodel in 2008 onder leiding van CEO Paul Nijhof 180 graden omdraaide. De catalogus verdween en er werd fors geïnvesteerd in de website, waardoor Wehkamp.nl zich nu de grootste online retailer van Nederland mag noemen. “De directie van Wehkamp heeft de signs of the time wel goed aangevoeld en heeft daar tijdig op in durven spelen,” aldus Moers.

In een verklaring laat Neckermann vandaag weten dat het management alle mogelijkheden onderzoekt om het bedrijf draaiende te houden, maar Moers acht de mogelijkheid dat het bedrijf zal voortbestaan ‘zeer klein’. “Een doorstart zie ik niet snel gebeuren. Alleen de database van Neckermann is veel geld waard. Daarom denk ik eerder dat een bestaand, gevestigd internetbedrijf deze voor een schijntje zal overnemen,” aldus Moers.

Neckermann werd in 1950 opgericht door Josef Neckermann in Frankfurt. Wat begon met een catalogus van 12 bladzijden, groeide uit tot een van de grootste postorderbedrijven in Europa. In 1984 werd het bedrijf overgenomen door warenhuisketen Karstadt. Sinds 2008 is de Amerikaanse investeringsmaatschappij Sun Capital Partners meerderheidsaandeelhouder. Neckermann heeft 3300 werknemers in dienst, waarvan 2400 in Duitsland en 490 in Nederland en België.

Vakbonden hebben namens het personeel van de Benelux-divisie van Neckermann gezegd zo snel mogelijk duidelijk te willen over hun toekomst, zo meldt Express.be. Het personeel heeft namelijk alleen een mededeling ontvangen dat het hoofdkantoor in Frankfurt gerechtelijke bescherming heeft aangevraagd, maar over Neckermann Benelux is nog niets duidelijk. Zij hopen op een garantie dat de lonen uitbetaald zullen worden en willen zekerheid over de toekomst van hun werkgever.

Neckermann