• Home
  • V1
  • Leads
  • Primark blijft uitbreiden

Primark blijft uitbreiden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Primark beleeft 'nieuw en ongekend succes' in de Europese markt, met name in Duitsland en Nederland, aldus Wolfgang Krogmann, algemeen directeur voor Noord Europa. De opening van de 259ste winkel in Zoetermeer onderstreepte dit succes.

De Ierse retailer vierde de opening met een officiële plechtigheid, in overeenstemming met het bedrijfsmotto: 'iedere dag bij Primark is een bijzondere dag'.

Primarkt
opent nieuwe winkels

Na succes in Groot Brittannië besloot Primark slechts zes jaar geleden uit te breiden naar de rest van Europa. De eerste winkel op het continent opende net buiten Madrid. Primark had Nederland allang in het vizier, al sinds de opening van de eerste winkel in Rotterdam vijf jaar geleden. Sindsdien heeft het bedrijf veel positieve respons gekregen van zijn buitenlandse klanten, zo blijken sommige Duitse en Nederlandse klanten zelfs bereid drie uur te reizen naar de dichtstbijzijnde Primark vestiging. Europese consumenten worden aangetrokken tot de "lage prijzen, goede kwaliteit en het modieuze gevoel", zegt Krogmann. Volgens hem weet het bedrijf de retailprijzen laag te houden door uitgaven te beperken. Zo vindt alle marketing en redactie in Londen plaats om kosten te drukken. Dus ook al komt 97 procent van alle producten bij dezelfde fabrieken vandaan als de concurrentie, Primark weet de opslag lager te houden dan andere retailers en toch winstgevend te blijven, concludeert Krogmann. De Ierse retailer boekte het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 22 procent, meer dan aanvankelijk voorspeld, dankzij forse verkoop in Primarks continentale vestigingen.

Krogmann merkte ook op dat Primark steeds meer aandacht heeft voor de impact die het heeft op het milieu. Naarmate het bedrijf in Europa groeit onderneemt Primark stappen om afvalproductie te minimaliseren en energieverbruik te reduceren. "We zouden net als alle anderen plastic tassen kunnen gebruiken," zegt Krogmann. Maar Primarks herkenbare bruine papieren tassen zijn allemaal van 'gerecycled karton die de producten vanaf de fabrieken vervoeren'. Primark werkte ook samen met Carbon Trust om een 'carbonneutrale' winkel in Londen te creëren. Hierna ontdekte Primark ook andere ideeën en technieken om duurzaam te werken. In de nieuwe winkel in Zoetermeer bevinden zich eco-efficiënte roltrappen, airconditioning en verlichting die ook in toekomstige winkels zullen worden geïntegreerd.

Met 5 nieuwe Nederlandse winkelopeningen vóór eind 2014 in het vooruitzicht, 37 winkels in Spanje alleen en de Penneys (de Ierse naam voor Primark) in Dublin de grootste van allemaal, blijft Primark groeien. De 260ste Spaanse vestiging opent vandaag en er zijn al uitbreidingsplannen voor de Verenigde Staten. Primark staat op het punt een wereldmerk te worden.

Tekst: Vivian Hendriksz
Vertaling en bewerking: Wendela van den Broek

Foto's: Wolfgang Krogmann, Primark in Zoetermeer.
Fotografie: Simon Trel
Primark