• Home
  • V1
  • Leads
  • PPR: ‘Ook 2012 wordt een jaar met groei’

PPR: ‘Ook 2012 wordt een jaar met groei’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

“De resultaten voor 2011 zijn uitstekend,” zegt François-Henri Pinault, CEO van het Franse modeconcern PPR over een omzetgroei van 11,1 procent en een winststijging van 2,3 procent over boekjaar 2011. Hij steekt zijn positivisme niet onder

stoelen of banken: “Het weerspiegelt de dwingende aantrekkingskracht van onze merken, de ongeëvenaarde kwaliteit van onze producten en de feilloze inzet van onze medewerkers.”

De

omzet van PPR kwam het afgelopen boekjaar uit op 12,23 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 11 miljard euro. De nettowinst steeg van 965 miljoen euro naar 986 miljoen euro. De regio Azië-Pacific, exclusief Japan, droeg flink bij aan de groei van het modeconcern. Volgens Pinault laten de resultaten zien dat PPR zowel op volwassen markten als opkomende markten goed kan anticiperen op nieuwe consumententrends.

Zoals al eerder bleek, is de divisie met luxe mode – met merken als Gucci, Yves Saint Laurent en Alexander McQueen – het lucratiefst voor het Franse modeconcern. De omzet in de luxery division steeg met 23 procent tot 4,92 miljard euro. Ook de bedrijfstak met sport- en lifestylemode – waarvoor PPR onlangs een nieuwe topman aanstelde, Todd Hymel die de divisie verder moet uitbreiden – deed het niet slecht. De omzet in de bedrijfstak met Puma en Volcom groeide met 16,6 procent naar 3,2 miljard euro.

Het afgelopen jaar besloot PPR al meer te focussen op sport en lifestyle. In juni 2011 werd de overname van Volcom afgerond. Het modeconcern telde 607,5 miljoen dollar neer voor het Amerikaanse kledingmerk. Het bedrag was 24 procent meer dan de slotkoers van het aandeel Volcom de vrijdag voor het bod. De bedoeling van PPR is dat Volcom en Puma elkaar gaan versterken.

Ook in het luxesegment vond het afgelopen jaar een overname plaats. PPR voegde het Italiaanse pakkenmerk Brioni toe aan het rijtje met luxemerken. "Brioni is synoniem voor Italiaanse mannelijke elegantie. Ik ben zeer verheugd dat wij het merk aan onze luxe merkenportfolio kunnen toevoegen," zei CEO Pinaullt bij de aquisitie.

Over de onzekere economische situatie maakt het modebedrijf zich nog geen zorgen. Pinault: “We zijn er van overtuigd dat 2012 een jaar wordt met aanhoudende omzetgroei en verbetering van onze operatione en financiele prestaties.”

Foto: Balenciaga pre fall 2012 collectie

PPR