• Home
  • V1
  • Leads
  • Otto gaat de concurrentiestrijd aan met prijsverlaging

Otto gaat de concurrentiestrijd aan met prijsverlaging

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Duitse postorder- en internetbedrijf Otto gaat zijn prijzen verlagen om een verdere winstdaling tegen te gaan. Het bedrijf zag de winst het afgelopen boekjaar 87 procent dalen naar 23 miljoen euro. De omzet steeg met 1,7 procent naar

11,6 miljard euro. Om te kunnen concureren met de grote e-commerce spelers Amazon en Zalando gaat Otto zijn prijzen verlagen. Dat heeft CEO Hans-Otto Schrader gisteren bekend gemaakt, zo meldt Twinklemagazine.

Schrader

wijdde de winstdaling aan de stijgende grondstofkosten, de zwakke winst van een aantal dochterondernemingen – met name in Frankrijk – en hoge investeringen. Om de winst dit jaar weer te laten stijgen worden er vanaf oktober prijsverlagingen ingevoerd. Op die manier hoopt Otto een aantrekkelijke bestemming te worden voor consumenten om kerst- en eindejaarsuitgaven te doen. Verder gaat het bedrijf zich meer richten op financiële dienstverlening. Afgelopen jaar was dat segment goed voor 17 procent van de omzet, dit jaar moet dat aandeel oplopen tot 20 procent.

Ook gaat Otto meer investeren in opkomende markten met de meeste groeipotentie, waaronder Rusland, Brazilië en Turkije. In Rusland behaalde Otto dit jaar wederom de hoogste omzetgroei; de omzet steeg met 34,9 procent naar 487 miljoen euro. Brazilië heeft volgens Otto dezelfde groeicapaciteit. Het bedrijf verwacht binnen vijf jaar een omzet van 500 miljoen dollar (401 miljoen euro) te genereren door zijn marktaandeel in het land veilig te stellen, sterker in te zetten op financiële dienstverlening en lokale en buitenlandse merken te ondersteunen bij het opzetten van webshops in Brazilië. In Turkije worden de mogelijkheden van online uitbreiding op dit moment getest.

Maar het belangrijkste doel van Otto is op dit moment het tweede grootste internetbedrijf ter wereld blijven. Volgens Schrader is er op de lange termijn slechts plek voor twee webshops die wereldwijd actief zijn: Amazon en Otto. Maar om die positie te behouden wil de CEO geen 'kloon van Amazon’ worden. Waar Amazon wereldwijd onder één naam werkt, is Otto mondiaal actief met 60 verschillende bedrijven. Het bedrijf wil boven Zalando blijven uittorenen door zich te richten op duurzame winstgevendheid en niet, zoals Schrader het omschrijft, op ‘onstuimige groei van online omzetten en martkaandelen’.

Amazon
Otto Group
Zalando