Otto gaat de concurrentiestrijd aan met prijsverlaging
bezig met laden...
Schrader
Ook gaat Otto meer investeren in opkomende markten met de meeste groeipotentie, waaronder Rusland, Brazilië en Turkije. In Rusland behaalde Otto dit jaar wederom de hoogste omzetgroei; de omzet steeg met 34,9 procent naar 487 miljoen euro. Brazilië heeft volgens Otto dezelfde groeicapaciteit. Het bedrijf verwacht binnen vijf jaar een omzet van 500 miljoen dollar (401 miljoen euro) te genereren door zijn marktaandeel in het land veilig te stellen, sterker in te zetten op financiële dienstverlening en lokale en buitenlandse merken te ondersteunen bij het opzetten van webshops in Brazilië. In Turkije worden de mogelijkheden van online uitbreiding op dit moment getest.
Maar het belangrijkste doel van Otto is op dit moment het tweede grootste internetbedrijf ter wereld blijven. Volgens Schrader is er op de lange termijn slechts plek voor twee webshops die wereldwijd actief zijn: Amazon en Otto. Maar om die positie te behouden wil de CEO geen 'kloon van Amazon’ worden. Waar Amazon wereldwijd onder één naam werkt, is Otto mondiaal actief met 60 verschillende bedrijven. Het bedrijf wil boven Zalando blijven uittorenen door zich te richten op duurzame winstgevendheid en niet, zoals Schrader het omschrijft, op ‘onstuimige groei van online omzetten en martkaandelen’.