• Home
  • V1
  • Leads
  • Opnieuw overtredingen sperperiode

Opnieuw overtredingen sperperiode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Unizo en Mode Unie hebben bij de Federale Overheidsdienst Economie een klacht ingediend tegen 3Suisses, Neckermann.com en AS Adventure. Alle drie overtreden ze volgens Unizo het verbod om kortingen op modeproducten te adverteren

tijdens de sperperiode, die sinds maandag 15 november loopt. Daarmee doen ze handelaars die de wet wel volgen, oneerlijke concurrentie aan. Eerder dit jaar initieerde UNIZO de veroordeling van winkelketen Inno voor hetzelfde vergrijp. Dat bedrijf riskeert nu voor elke overtreding een dwangsom van 50.000 euro.

3Suisses belooft op de eigen site kortingen van 20 tot 70 procent. De aanbiedingen betreffen vooral modegevoelige artikelen zoals kledij, lingerie en schoenen. AS Adventure adverteerde onlangs in Metro met kortingen voor sjaals en mutsen. De derde klacht is gericht tegen Neckermann.com. Dat bedrijf biedt klanten korting van 75 procent op onder meer op modeproducten.

Tijdens de sperperiode mogen geen prijskortingen worden aangekondigd tot op het moment van de start van de solden. De solden gaan dit keer van start op 2 januari. Kleinere winkeliers hebben de solden nodig om versneld eindeseizoensproducten te verkopen en zo telkens weer voldoende liquiditeiten te verkrijgen om te investeren in een nieuwe gevarieerde collectie.

Midden dit jaar onderstreepte ook de rechter deze visie, in het vonnis tegen Inno. De rechter stelde toen letterlijk: “… bij gebreke aan sperperiode, zouden zekere handelaars de sperperiode niet afwachten en, reeds voordien hun producten aan verlaagde prijzen aanprijzen teneinde een belangrijk deel van de koopkracht van de consument af te romen nog voor de eigenlijke soldenperiode een aanvang neemt. Dit wil precies Inno doen die als grootwinkel het budget en de infrastructuur heeft om zich zulke commerciële politiek te kunnen permitteren. De sperperiode heeft tot doel de kleine winkels hiertegen te beschermen, zodat een evenwicht in de concurrentie gehandhaafd wordt.”

UNIZO