Omzet Burberry lijdt onder vertraging in China en UK
bezig met laden...
In win
De vertraging van de omzetgroei van Burberry is al sinds het eerste kwartaal zichtbaar. Groeide de omzet in het vierde kwartaal van vorig boekjaar nog met 16,1 procent, in het eerste kwartaal was dat teruggelopen tot 11,2 procent. In september gaf Burberry daarom al een winstwaarschuwing. CEO Angela Ahrendts liet toen weten dat de brutowinst door de verslechterde marktomstandigheden voor het gehele boekjaar uit zal komen aan de onderkant van de marktverwachtingen. De beurzen schrokken zichtbaar van het nieuws dat Burberry, dat over 2011 nog een omzet- en winststijging van respectievelijk 24 en 26 procent rapporteerde, nu ook geraakt wordt door de recessie. Burberry’s aandelenkoers liep die dag fors terug met 20 procent.
In totaal steeg de omzet over het eerste halfjaar met 8 procent naar 883 miljoen pond (1,1 miljard euro). In eigen winkels groeide de omzet 10 procent naar 577 miljoen pond (692 miljoen euro), maar zonder nieuwe winkels meegerekend steeg de omzet slechts 3 procent. De groothandelsopbrengsten bleven volgens het modehuis onveranderd.
Hoewel in China en Groot-Brittannië fors minder interesse was voor het beroemde trenchcoatmerk, bleef de situatie in Hongkong, Frankrijk en Duitsland naar eigen zeggen ‘robuust’. “In die markten bleef de impuls voor het merk sterk, in het bijzonder door hogere uitgaven van de luxeconsument,” aldus Ahrendts. De omzet bleef in de Verenigde Staten en Europa onveranderd ten opzichte van een jaar eerder, maar Azië maakte een lichte groei door. Korea en Italië presteerden wederom zwak.
Ondanks dat de omzetvertraging naar verwachting door blijft zetten, blijven Burberry’s plannen voor forse investeringen in eigen winkels onveranderd. In totaal trekt Burberry over heel het jaar 180 tot 200 miljoen pond (224 tot 249 miljoen euro) uit voor nieuwe flagshipstores in Chicago, Shanghai, Londen, Brazilië, Mexico en het Midden-Oosten. Het gemiddelde retailoppervlak van Burberry, dat al 198 eigen winkels heeft, zal daardoor naar verwachting 14 procent toenemen.
Om de verkoop te stimuleren gaat Burberry ‘innovatieve retail- en digitale marketingcampagnes’ lanceren in de periode voor de feestdagen. Ook blijft het modehuis de uitgaven strak beheersen. Komend jaar hoopt het bedrijf meer inkomsten te gaan generen uit de opbrengst van parfums en beautyproducten. Nu de licentieovereenkomst van Interparfums afloopt, grijpt Burberry de kans om de lijnen weer zelf te gaan beheren. Hoeveel dat zal opleveren, is nog niet bekend.
Foto: Burberry Prorsum Spring/Summer 2013