• Home
  • V1
  • Leads
  • Omzet Burberry groeit 18 procent in tweede halfjaar

Omzet Burberry groeit 18 procent in tweede halfjaar

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het 156-jarige Britse modehuis Burberry heeft in het tweede halfjaar van boekjaar 2011/2012 een omzetstijging doorgemaakt van 18 procent naar 1,07 miljard pond (1,3 miljard euro). De groei heeft het merk achter de iconische trenchcoats

voornamelijk kunnen realiseren door zijn langlopende strategie om het gemiddelde winkeloppervlak van eigen winkels te vergroten.

De

gemiddelde winkelruimte van Burberry is het afgelopen jaar met 13 procent gegroeid door kleinere winkels te sluiten en er grotere winkels voor in de plaats te openen. Het vergroten van het gemiddelde winkeloppervlak is de motor achter de gebalanceerde omzetgroei voor Burberry in alle divisies. In totaal steeg de retailomzet, die inmiddels 72 procent bedraagt van de totale omzet, met 23 procent naar 743 miljoen pond (903 miljoen euro). De omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn, steeg 12 procent.

De omzet in groothandel steeg met 7 procent naar 230 miljoen pond (280 miljoen euro). De groei werd licht beïnvloed door de verschuiving van wholesale naar retail. Het luxemerk heeft het afgelopen halfjaar een aantal franchisewinkels in Saoedi-Arabië en Spanje in eigen hand genomen. Ook de opbrengst uit licenties was met 7 procent licht geïnfecteerd als gevolg van geplande beëndiging van parfumlicenties. Het komende halfjaar gaat Burberry met de Japanse licentiehouder Interparfums onderhandelen over de oprichting van een nieuw model voor Burberry parfums en make-up.

De sterke groei in eigen winkels dankt Burberry met name aan de omzet in Aziatische landen. Daar steeg de omzet met 34 procent naar 387 miljoen pond (470 miljoen euro). In Europa steeg de omzet in Burberry’s eigen winkels met 12 procent naar 282 miljoen pond (343 miljoen euro) en in Amerika nam de omzet met 6 procent toe naar 244 miljoen pond (297 miljoen euro). In de rest van de wereld nam de omzet toe met 27 procent naar 60 miljoen pond (73 miljoen euro).

Naast het vergroten van het gemiddelde winkeloppervlak zijn ook flagshipstores een belangrijke groeifactor voor Burberry. Met name in flagshipstores in Groot-Brittanië, Frankrijk en China rinkelden de kassa’s het afgelopen jaar. Onlangs opende Burberry ook een tweede winkel in de P.C. Hoofstraat in Amsterdam, ontworpen door creatief directeur Christopher Bailey onder wiens toezicht de omzet van jassen en ledergoederen de afgelopen jaren enorm is gegroeid. Actrices Carice van Houten, Halina Reijn en Bracha van Doesburgh waren gevraagd als boegbeeld van de nieuwe winkel die drie verdiepingen telt.

Angela Ahrendts, CEO van Burberry, laat weten tevreden te zijn met de resultaten, maar blijft voorzichtig met verwachtingen voor boekjaar 2012/2013. “We blijven waakzaam op de externe omgeving, maar we blijven ons wereldwijd focussen op de optimalisering van ons core brand, digitale en culturele initiatieven en het stimuleren van duurzame en winstgevende groei.” Ook wil Burberry komend jaar het gemiddelde winkeloppervlak verder laten groeien met 12 tot 14 procent door grotere winkels te openen. In totaal komen er vijftien nieuwe winkels bij, met name in opkomende markten en in grote steden waar veel toeristen komen.

Burberry is in 1856 opgericht en werd bekend met de verkoop van trenchcoats. Het merk heeft vandaag de dag 192 winkels, 208 shop-in-shops, 44 outlets en 57 franchisewinkels wereldwijd.

Burberry