Nog geen stormloop bij wintersolden
bezig met laden...
Aan
Modebedrijven gaven al kortingen van 50 tot 70 procent. Dat het aantal consumenten tegenviel wijdt Comeos aan de economische malaise. De helft van de Belgen zou vrezen voor afname van de koopkracht. Comeos stelt vast dat de koopjes als oplossing gezien worden voor de crisis, en dat steeds meer Belgen hun aankopen tot de sale uitstellen. Ze zouden nu wachten op nog meer korting. Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe liet aan Knack weten dat vooral jonge gezinnen zo veel mogelijk van koopjes willen profiteren. “Het verkennen gebeurt ook online. Vooral jongeren maken een eerste selectie via webwinkels, om de kledingstukken dan in de winkel te gaan passen en kopen.”
Het verkennen van de solden gebeurt nu ook online |
Ook de storm die over België raasde op de eerste soldendag voorkwam een stormloop in de winkelstraten. Consumenten besloten halverwege een shopdag om toch maar weer naar huis te keren. De Modeunie is het daar niet helemaal mee eens. “Ondanks het barre weer, noteren we een goede start bij deze zelfstandige modezaken; plus 5 procent ten opzichte van vorig jaar,” laat de organisatie weten. Kortingen van 30 procent op kwaliteits- en tijdloze kledij maken de koopjeswet voor de consument, die de afgelopen maanden de hand op de knip hield, interessant. Ook de nog durende kerstvakantie zou in het voordeel van ondernemers werken.
Volgens de Modeunie komen consumenten in golven. ’s Ochtends op de A-locaties, ’s middags in de boetieks op een meer afgelegen locatie. “Voor de winkeliers blijft de koopjeswet en bijhorende marges broodnodig, essentieel om te overleven,” zegt Luc Ardies, directeur van de Modeunie. De ondernemersorganisatie verwacht een goede soldenverkoop, aangezien er nog een grote voorraad aan winterkledij is. De uitverkoop duurt nog tot en met 31 januari.