Nieuwe flagshipstore is begin van groeispurt Valentino Men
Door FashionUnited
bezig met laden...
De herenboetiek in Parijs telt 400 vierkante meter en huist maatwerk, jassen, jeans die gepersonaliseerd kunnen worden en limited edition sneakers. De begane vloer is ingericht voor accessoires, die het volgens CEO Stefano Sassi ‘erg goed’ doen: de accessoiretak is goed voor meer dan de helft van de verkoop van mannenmode. De prêt-à-portercollecties omcirkelen counters op de tweede verdieping waar maatwerk wordt aangeboden.
De
Mannenmode moet binnen vijf jaar 15 procent van de verkoop beslaan
Momenteel is mannenmode goed voor 7 à 8 procent van de inkomsten van Valentino. In de komende drie tot vijf jaar moet dat aandeel vergroot worden naar 10 à 15 procent. Hoofdontwerpers Perpaolo Piccioli en Maria Grazia Chiuri zijn sinds hun aanstelling drie jaar geleden bezig om de mannenlijn uit te breiden. Hun eerste wapenfeit: de introductie van een ‘garderobe-aanpak’. “We willen geen trends zetten,” legt Piccioli uit. “We willen een stijl creëren voor mannen. Stap voor stap creëren we de ideale garderobe.”In tegenstelling tot de vrouwenlijn is de mannentak soberder en veelal tijdloos. In de collecties zitten minder prints en uitgesproken kleuren. Geen rodeloperlooks, maar ‘objects of desire’. De luxe zit ‘m in de materialen – veelal in neutrale kleuren – en klassieke vormen. Volgens Chiuri zijn de mannencollecties meer te vergelijken met de accessoirelijn: een combinatie van couture, vakmanschap en maatwerk gemixt met hedendaagse materialen.
Valentino ziet ook ruimte voor mannenwinkels in Milaan en Londen
Nu is retail aan de beurt. Mannenmode kreeg ook al een grote afdelingen en een eigen ingang in de nieuwe Valentino flagshipstore die vorig maand werd geopend in San Francisco. Ook voor nieuwe winkels aan Fifth Avenue in New York en Piazza Mignanelli in Rome, aan de overkant van Valentino’s hoofdkwartier en atelier, zal deze nieuwe aanpak doorgevoerd worden.In Hongkong en Shanghai werden al eerder in stilte herenwinkels geopend, maar de flagshipstore vormt volgens de CEO het startsein van de groeispurt van Valenino Men. Het modehuis ziet ook ruimte voor men-only winkels in onder meer Londen en Milaan.