• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuw matensysteem is gebaseerd op lichaamsvormen

Nieuw matensysteem is gebaseerd op lichaamsvormen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het systeem voor kledingmaten gaat op de schop, als het aan de onderzoekers aan de Hogeschool Gent ligt. Het onderzoeksteam haalde 2500 Belgen door een 3D-scanner om hun lichaam exact op te meten. Door deze cijfers te analyseren, werd een nieuwe matentabel ontwikkeld.

Het nieuwe systeem houdt, in tegenstelling tot het huidige matensysteem, rekening met verschillen in lichaamsvorm en bestaat uit basismaten met elk een reeks varianten, precies aangepast aan de doelgroep. Een voordeel voor modebedrijven en consumenten, want kleding gaat veel beter passen.

Gents
onderzoeksteam ontwikkelt nieuw matensysteem met 3D-bodyscanner

De huidige maattabellen stammen uit 1990, bijna 25 jaar geleden, en zijn nog gebaseerd op metingen met de hand. “Uit een enquête die we hebben gehouden, blijkt dat veel Belgen een pasprobleem hebben, net als mensen elders in Europa, blijkt uit andere onderzoeken,” vertelt Alexandra De Raeve, vakgroepvoorzitter Mode-, Textiel- en Houttechnologie aan de Hogeschool Gent en een van de leden van het onderzoeksteam. “Kleding zit vaak niet zo goed, laten mensen weten: een taille die te wijd openstaat, een jasje heeft te smalle schouders, de armen zijn te kort, enzovoort.” Ook vanuit de modebranche, onder andere vanuit Creamoda, kwam een vraag naar nieuwe maattabellen.

De Raeve legt uit wat volgens haar het probleem is met de matensystemen die nu worden gebruikt: “De huidige maten zijn 1D, wat betekent dat ze alleen uit omtrek- en lengtematen bestaan. Men gaat uit van een basismodel, bijvoorbeeld maat 36, en telt daar voor iedere grotere maat vier centimeter bij op. Uit ons onderzoek komt naar voren dat een lichaam niet op die manier evolueert.” De onderzoekster vervolgt dat de 3D-bodyscanner een verbetering geeft. “De 3D-bodyscanner geeft exact aan waar het volume op een lichaam zit. De ene maat 38 is de andere niet. Slechts 7 procent van Europeanen heeft bijvoorbeeld een zandloperfiguur, dus hetzelfde aantal centimeters kan bij persoon A op de buik worden gemeten en bij persoon B meer op het achterwerk. De nieuwe techniek geeft dit verschil in lichaamsvorm echter precies aan.”

“Leeftijd speelt een enorme rol,” zegt De Raeve, “maar ook het land van herkomst. Kijk bijvoorbeeld naar Spanjaarden en Nederlanders. Die verschillen alleen in lengte al 20 centimeter. Het is daarom onmogelijke om iedereen met een en dezelfde maat te kunnen bedienen.” Met het voorgestelde, nieuwe matensysteem kunnen bedrijven veel beter inspringen op de wensen van hun doelgroep. “Het nieuwe matensysteem zou bestaan uit een primaire maat met daarbij acht varianten. Bij broeken zou de heupmaat bijvoorbeeld de primaire maat zijn en die ene primaire maat kan vervolgens worden gecombineerd met verschillende taillematen, de secundaire maat.”

Nieuw matensysteem volgens onderzoekers voordelig voor modebedrijven

De nieuwe, binaire maten lijken op bijvoorbeeld bh-maten, waar elke omtrekmaat wordt gecombineerd met verschillende cupmaten. Dat komt inderdaad neer om een grote hoeveelheid maten, beaamt De Raeve. “Economisch is het voor een bedrijf natuurlijk onhaalbaar om alle maten en varianten te voeren. Het bedrijf moet dus een goede keuze maken, zich afvragen 'Wat past bij mijn doelgroep?',” vervolgt ze. Volgens de Gentse onderzoekster heeft het nieuw matensysteem een duidelijk voordeel voor bedrijven. “Met het toepassen van kleine variaties in de maten, kan een veel grotere markt worden bereikt. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven op dit moment instaat zijn om 30 tot 35 procent van hun doelgroep goed te kleden. Uiteraard past de kleding vaak wel, maar helemaal goed zit het niet. Met het nieuwe matensysteem wordt dit zo'n 50 tot 55 procent.”

“Er hangt zeker een prijskaartje aan het invoeren van een nieuw matensysteem, dus of het ook toegepast gaat worden zal van bedrijf tot bedrijf verschillen, afhankelijk van de prijsklasse van hun kleding. De betere merken zullen wat meer aandacht aan de pasvorm besteden, om zich te kunnen differentiëren van hun goedkopere concurrenten.”

Denimlabel Levi's introduceert in 2010 de ID-curve jeans, een jeans die de standaard heup- en lengtematen combineert met verschillende taillematen, en eveneens gebaseerd is op 3D-bodyscans. Toch hebben andere merken het idee niet massaal overgenomen. “Een jeans is een basiskledingstuk. Iedereen heeft er wel één of meer van in de kledingkast liggen. Mensen willen best investeren in een goede jeans, dus is het een product dat zich er goed toe leent. Een enquête gaf echter ook aan dat er onder consumenten veel vraag is naar meer speciaal op hun lichaam afgestemde kleding.”

Het onderzoek van de Hogeschool Gent loopt in februari af. Op dit moment zijn alle mensen gescand en worden de laatste data verwerkt. De resultaten en conclusies worden 28 februari besproken met samenwerkende bedrijven. Op 22 mei worden ze gepresenteerd tijdens een congres. De Raeve hoopt dat het systeem op Europees niveau wordt ingevoerd. “Op dit moment wordt op dat niveau gesproken over nivellering van de Europese maten, die op dit moment per land verschillen.”

3D-bodyscanner
3D-Curve
Alexandra De Raeve
Hogeschool Gent
Levi's
matensysteem