New York Fashion Week wordt exclusiever

IMG Fashion, de organisatie achter New York Fashion Week, gaat de modeweek exclusiever maken. Volgens Catherine Bennett, onderdirecteur van het modebedrijf die verantwoordelijk is voor de Fashion Week, begon het showplatform steeds

meer te lijken op een ‘dierentuin’.

Door New York Fashion Week wordt exclusieveronnodige aanwezigen met slechts een ‘vage verbinding met de mode-industrie’ te weren van de modeweek, wil de organisatie de New York Fashion Week exclusiever maken. Dat meldt de Wall Street Journal.

Bennett wil zo het ‘modecircus’ van streetstylefotografen en modebloggers die rondom hoofdlocatie Lincoln Center ‘zwermen’ indampen. “Wat begon als een platform voor gevestigde ontwerpers om hun collecties te presenteren aan de media en inkopers, is veranderd in een rommelige, uitputtende periode met vaak te hoge kosten om nog effectief zaken te kunnen doen,” aldus Bennett tegen de krant.

IMG Fashion gaat onder meer het toegangsbeleid aanscherpen door minder persaccreditaties te verlenen en de gastenlijst 20 procent te verkleinen. Alle gasten moeten voortaan ‘van waarde zijn voor de showende ontwerper'.

Ook introduceert de showorganisator tijdens de eerstvolgende editie in februari twee nieuwe podia voor jonge ontwerpers. De een krijgt industriële uitstraling, de andere wordt ‘intiemer’. Met de twee nieuwe showlocaties, waarvan er een de Hudson Hub gaat heten, focust de modeweek op opkomend ontwerptalent.

Ontwerpers en journalisten klaagden over 'bomvolle' shows

De backstage area wordt uitgebreid om meer ruimte te creëren voor interviews na de show. Met de aanpassingen wil IMG Fashion inspelen op de behoeftes van ontwerpers en de oude modegarde. Volgens WSJ hebben ontwerpers, een aantal modebladen, krantenjournalisten en inkopers geklaagd over bomvolle shows.

Oscar de la Renta uitte onlangs openlijk zijn frustratie over de 'megashows' tijdens de modeweek waar volgens hem 'twintig miljoen mensen zitten met nul connectie met de kleren'. Hij kondigde daarop het plan aan om zijn gastenlijst te verkleinen tot een maximum van 350 'zorgvuldig geselecteerde gasten'.

New York is niet de eerste modeweek die de overvolle shows aanpakt. In september maakte het British Fashion Council bekend een zogenaamde bloggerstrategie te ontwikkelen nadat meer dan 2.000 bloggers zich aanmeldden om het event bij te wonen. Met behulp van een panel Britse bloggers heeft de organisatie een aantal veranderingen doorgevoerd om het aantal bezoekers beter te kunnen controleren, zoals uitgebreidere registraties en blogfaciliteiten op locatie.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN