• Home
  • V1
  • Leads
  • Mulberry succesvolste modemerk

Mulberry succesvolste modemerk

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De jaarlijkse winst is meer dan verdrievoudigd. De aandelen van modemerk Mulberry groeiden volgens Bloomberg met 526 procent. Het Britse modehuis, dat dit jaar veertig jaar bestaat, is daarmee het best presterende modebedrijf van 2010. Mullberry

geeft aan zich te richten op verdere internationale expansie.

Volgens Mulberry steeg de omzet voor het boekjaar dat eindigde op 31 maart, met 69 procent. In totaal komen de opbrengsten daarbij neer op 121,6 miljoen pond (138,35 miljoen euro). Een jaar eerder was dat nog 72,1 miljoen (82,3 miljoen euro). De winst voor aftrek van belastingen steeg met 358 procent tot 23 miljoen pond (26 miljoen euro). In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet van het Britse modemerk met nog eens 42 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Godfrey Davis, CEO van Mulberry, zegt in een persbericht over de bedrijfsresultaten: "De vooruitzichten voor Mulberry in het nieuwe financiële jaar zijn positief. We blijven wel voorzichtig, door het wereldwijde economische klimaat, maar richten ons wel op internationale expansie."

In januari dit jaar opende Mulberry haar eerste winkel in Peking. De komende maanden heeft het bedrijf nieuwe openingen gepland in New York, Duitsland, Korea en China. Vooral in Azië en Amerika ziet het bedrijf nog groeimogelijkheden. Ook wil het bedrijf een winkel openen in Amsterdam.

Het Britse modehuis denkt dat het succes vooral te maken heeft met slimme samenwerkingen en partnerschappen. Zo maakte het bedrijf een jaar geleden bekend in zee te gaan met de Amerikaanse winkelketen Target. Emma Hill, de creatieve directeur van het merk en tevens bedenker van de ‘Mulberry Alexa Bag’ - een gewild model geïnspireerd op de stijl van presentatrice en it-girl Alexa Chung - ontwierp de tassencollectie van acht items. Eerder ontwierp Mulberry al laptoptassen voor computerfabrikant Apple. De aandelen van Mulberry, genoteerd in de London Stock Exchange, zouden volgens Bloomberg nu zo’n 1758 pence waard zijn, een stijging van 526 procent.

In 2005 had het bedrijf nog een bruttojaarwinst van 1,7 miljoen pond (1,93 miljoen euro). Mulberry kampte met een moeizaam klimaat in het Verenigd Koninkrijk. Toch zag het bedrijf toen al kansen. En Mulberry richtte zich vanaf dat moment ook op potentiële groei in de Amerikaanse en Japanse markten. Een jaar later sprak het merk over een ‘winst explosie’. De winst verdriedubbelde naar 4,9 miljoen pond (5,58 miljoen euro). Sinds 1 juli dit jaar is Mulberry, na het merk een jaar lang nauwlettend in de gaten te hebben gehouden, ook opgenomen in de FashionUnited Top 100 Index.

Het merk Mulberry, vooral bekend om haar luxe lederen tassen, werd opgericht in 1971 door Roger Saul en zijn moeder Joan. Het modehuis bestaat dit jaar precies veertig jaar. Mulberry bracht daarom eerder dit jaar een speciaal ‘Mulberry: the book’ uit. Een 480 pagina’s tellend boek met foto’s van het modemerk. Ook werden de ateliers van de Mulberry-designers in beeld gebracht.

Mulberry