• Home
  • V1
  • Leads
  • Mulberry groeit 231 procent door tassen

Mulberry groeit 231 procent door tassen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Britse merk Mulberry mocht zich vanwege een enorme groei al het ‘best presterende modebedrijf van 2010’ noemen. Over de eerste zes maanden van het jaar 2011 kan Mulberry opnieuw de handen dichtknijpen. De winst voor aftrek

van belastingen steeg met 231 procent, tot 15,6 miljoen Britse pond (18,3 miljoen euro). In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 4,7 miljoen pond (5,5 miljoen euro).

De

totale opbrengsten kwamen uit op 72,3 miljoen Britse pond (84,7 miljoen euro), een stijging van 62 procent. Vooral wholesale blijkt een goed verkoopkanaal te zijn voor het merk dat vooral bekend is om haar luxe lederen tassen. De verkoop aan winkeliers steeg met 93 procent, tot 31,3 miljoen pond (36,7 miljoen euro). De orders voor de herfst- en wintercollectie voor 2011 stegen met 47 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volgens Mulberry is de stijging van de opbrengsten uit de groothandelstak mede te danken aan de maatregel van het bedrijf, om de deadline voor het inkopen van de collecties een maand naar voren te schuiven.

De opbrengsten uit de eigen Mulberry winkels stegen met 47 procent. Het modebedrijf opende een nieuwe flagshipstore in New York, in de wijk Soho. In januari dit jaar opende het merk haar eerste winkel in Peking en zorgde uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk voor zestig nieuwe banen.

Het bedrijf Thomson Reuters, gespecialiseerd in financiële informatie, schat dat de jaarresultaten van Mulberry tussen de 28 en 30 miljoen pond zullen uitkomen. Over 2010 kwam de winst voor aftrek van belastingen uit op 23 miljoen pond (26 miljoen euro).

Godfrey Davis, CEO van het Britse merk, is tevreden over de resultaten van het eerste half jaar van het boekjaar 2011, eindigend op 30 september. “Onze strategie om te focussen op internationale expansie blijft z’n vruchten afwerpen. Tegen de achtergrond van economische onzekerheid, blijft het marktaandeel van Mulberry groeien en we zijn voorzichtig optimistisch over de toekomstperspectieven van het bedrijf.”

Lederwaren en accessoires blijven de core business van Mulberry, dat dit jaar veertig jaar bestaat. Maar liefst 77 procent van de verkoop bestaat uit tassen. Mulberry bracht daarom eerder dit jaar een speciaal ‘Mulberry: the book’ uit. Een 480 pagina’s tellend boek met foto’s van het modemerk. Ook werden de ateliers van de Mulberry-designers in beeld gebracht. Roger Saul en zijn moeder Joan begonnen met Mulberry in 1971.

Het Britse modehuis denkt dat het succes vooral te maken heeft met slimme samenwerkingen en partnerschappen. Zo maakte het bedrijf een jaar geleden bekend in zee te gaan met de Amerikaanse winkelketen Target. Emma Hill, de creatieve directeur van het merk en tevens bedenker van de ‘Mulberry Alexa Bag’ - een gewild model geïnspireerd op de stijl van presentatrice en it-girl Alexa Chung - ontwierp de tassencollectie van acht items.

Mulberry