Monki naar China. Groeispurt eigenzinnige keten

Alles wat het Zweedse modeconcern H&M aanraakt, lijkt in goud te veranderen. Zo ook modeketen Monki. De retailformule werd in 2006 gelanceerd en groeide in tijd van recessie uit tot 56 eigen winkels in zeven Europese steden en

Hongkong. Aankomende winter gaat Monki ook de Chinese markt betreden.

“WeMonki naar China. Groeispurt eigenzinnige keten droomden al een tijdje over het vasteland van China en we zijn blij dat de juiste gelegenheid is gekomen. Het wordt een geweldig avontuur,” aldus COO Henrik Aaen Kastberg in de kenmerkende levendige Monki-taal die samen met het flamboyante interieur en het vrolijke, zwarte figuurtje het merk groot hebben gemaakt.

Monki werd in 2006 bedacht door Fabric Scandinavien, dat ook Weekday en Cheap Monday op de markt heeft gebracht en waar H&M sinds 2008 een meerderheidsbelang in heeft. De oprichters vonden dat alle bestaande retailers er hetzelfde uitzagen. “Als je het logo van de gevel afhaalde, was het lastig om te zeggen wie het was. Dus je kunt zeggen dat Monki begon, omdat er geen Monki was,” vertelde Kastberg eerder dit jaar aan Independent.

In tegenstelling tot de bestaande modebedrijven begon Monki niet met een concept, maar met een sprookje. Een grafisch vormgever bedacht de Monki’s: een tiental schattige zwarte, ronde poppetjes met korte vleugels, kleine pootjes en grote, vrolijke ogen die geboren werden in schoorstenen in de stad Olie en Staal. Vandaag de dag vormen zij de rode draad door de kleurrijke Monki winkels, die in thuisland Zweden bekroond zijn met de 'Interior Design Concept of the Year Award'. Ze sieren uithangborden, worden verkocht als knuffels in de winkel en spelen de hoofdrol in het tijdschrift dat Monki vier keer per jaar uitgeeft.

In de sprookjeswereld van de Monki’s is plaats voor iedereen, want de keten denkt niet in leeftijden. “We hebben nooit nagedacht over zoiets als leeftijd. We hebben nooit gezegd ‘Monki is voor deze leeftijd tot die leeftijd'. We zien vrouwen van allerlei soorten leeftijden in onze winkels. Ze houden van de uniekheid van Monki en van het feit dat we hen de mogelijkheid geven om zichzelf te uiten. We omschrijven Monki graag als een do-and-don’t-free zone,” aldus Kastberg.

De collectie van Monki is dan ook zeer uiteenlopend. Van rock 'n roll motorcycle jacks tot jaren zeventig bloemetjesjurken, maar altijd met die kenmerkende Scandinavische soberheid. Scandi-chic-meets-edgy-street-style zoals ze het zelf omschrijven. Aan trends volgen doet het merk naar eigen zeggen niet. Kastberg: “We gaan wel met trends mee, maar we combineren dat met onze eigen stijl. Vanaf begin af aan is het een combinatie geweest van de meer simpele, minimalistische Scandinavische stijl en een meer expressieve street style.”

Individualiteit lijkt het sleutelwoord voor Monki. Consumenten krijgen het gevoel dat ze deel uitmaken van de exclusieve Monki wereld, waarin je kunt dragen en doen wat je wilt. De budgetketen mag dan een dochteronderneming zijn van H&M, Monki heeft een compleet eigen wereld gecreëerd die consumenten het gevoel geeft dat ze exclusieve leden zijn, terwijl de winkels zich in het hart van massaketens bevinden. Een ijzersterk concept dat nog jaren mee kan gaan en ook in Azië aan kan slaan, maar geen concept genoemd mag worden.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN